PÍŠE PHILIPP BLOM

Kto je jeden z nás?

Vždy, keď je odpoveď na túto otázku zúžená, výsledkom je krviprelievanie – nacionalizmus, etnické čistky, pogromy.

(Zdroj: Fotolia)

Autor (1970) je nemecký historik, spisovateľ, novinár a prekladateľ. Študoval vo Viedni a v Oxforde. V súčasnosti žije najmä v Los Angeles.

Bývam vedľa autoservisu, kde pracuje šesť ľudí, tichých solídnych automechanikov v sivých kombinézach. Jedným z učňov je mladá žena. Hovorím to, lebo v servise už predtým bola iná učnica. Plaché dievča s odtieňom pleti tmavším ako ostatní. Vlasy boli havranej čiernej farby. Spýtal som sa majstra na nový prírastok.

Áno, povedal, je to experiment. Jeden zamestnávateľ ju už vyhodil – nie preto, že by zle pracovala, ale nebrali ju ako „jednu z nás“. Hoci jej matka bola Viedenčanka, otec pochádzal z Vietnamu (aspoň myslím, že to bol Vietnam) a ona sa prosto príliš líšila. Hoci bývala tu a rozprávala rovnakou viedenskou nemčinou ako jej kolegovia. Gratuloval som majstrovi, že jej dal príležitosť.

Návrat do 19. storočia?

Už je to dávno, čo som videl túto učnicu. Jedného dňa tam už jednoducho nebola. Nepýtal som sa, čo je s ňou. Pripadalo mi nezmyselné búrať dokonale zdvorilé vzťahy so servisom. Dievčaťu aj tak nepomôžem – určite mu nemôžem ponúknuť prácu. Možno odišlo samo, možno sa rozhodlo vrátiť do školy, ale neviem sa zbaviť vtieravého podozrenia, že moji priateľskí susedia prosto dospeli k názoru, že nie je jedným z nás.

To celé sa zhodou okolností odohralo mesiace pred rakúskymi prezidentskými voľbami. Odvtedy sa atmosféra vyostrila, a nielen v Rakúsku. Od Maďarska po Francúzsko, a od Švédska po Taliansko získavajú populistické hnutia podporu tým, že nanovo definujú, kto je „jedným z nás“ a kto nie. Prijmeme ich verdikt? Toto sa stáva rozhodujúcou otázkou pre budúcnosť Európy.

Kto je jeden z nás? Vždy, keď je odpoveď na túto otázku zúžená, výsledkom je krviprelievanie – nacionalizmus, etnické čistky, pogromy. A akokoľvek extrémny sa tento scenár môže zdať v tejto chvíli, brexit bol vynikajúcim príkladom, že udalosti ohromného významu môžu prekvapiť všetkých, ak nastanú správne okolnosti.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4A92 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4A92 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 17 930
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 981
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 312
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 082
  5. Kam do tepla v januári? 1 737
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 470
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 393
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 232
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 866

Téma: Rakúsko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Utečenecká kríza vo svete, Víkend

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

DOMOV

Dobré ráno: Kto zarába na slovenských lesoch

Ako u nás funguje biznis s drevom.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

Neprehliadnite tiež

ŠTĹPČEK PETRA SCHUTZA

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu. Okrem prokuratúry, samozrejme.

AUTORSKÁ STRANA PETRA ŠABATU

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

Čo sa šepká v zákulisí (Vico)

Karikatúra Fedora Vica na pondelok.

KOMENTÁR TOMA NICHOLSONA

O Navaľnom nech rozhodnú Rusi

Ak chce ruský volič Putina, demokratický Západ by toto rozhodnutie nemal spochybňovať.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Štefunkov test politických zákonitostí

Z pohľadu politického marketingu to vyzerá, ako keby progresívci cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.