Autorka je predsedníčkou Ligy za ľudské práva
Keď som súhlasila s napísaním tohto článku, jeho téma bola zadaná takto: „Má EÚ šancu vyriešiť úspešne migráciu ako jeden z problémov, ktoré ju ohrozujú, a ako by také riešenie malo vyzerať?“ Jednoduchá odpoveď by bola áno, tú šancu máme a riešenia existujú.
No migrácia je téma, ktorá je komplexná a vyžaduje komplexné riešenia, ktoré nemusia byť populárne. Nepomáha ani rámcovanie diskusie o migrácii ako o „riešení problému“. Migrácia je globálny fenomén, deje sa tu a teraz, diala sa v minulosti a bude súčasťou budúcnosti. Má mnohé príčiny, najvýznamnejšie sú hľadanie ekonomických príležitostí, vojny a čoraz naliehavejšie ju vyvolávajú aj klimatické zmeny.
Z migrácie vyplývajú výhody aj problémy, a to pre krajiny, z ktorých ľudia odchádzajú, pre tie, ktorými prechádzajú, ako aj pre tie, do ktorých ľudia migrujú.
Cesta pre všetkých
Pri migrácii ľudí a snahe tento pohyb regulovať sa stretáva veľa práv a záujmov, medzi ktorými treba nájsť rovnováhu: základné ľudské právo na slobodu pohybu, ochrana hraníc štátov a obyvateľstva, ale aj povinnosť ochraňovať utečencov a zabezpečiť im prístup k azylovému konaniu.
Účinný a využívaný migračný systém do istej miery zohľadňuje legitímne záujmy všetkých užívateľov a motivuje ich na jeho využívanie, nie na obchádzanie. Užívateľmi systému sú jednotlivé štáty, Únia ako celok a, samozrejme, aj migranti a utečenci. To, čo musíme momentálne nájsť, je taká reforma systému, ktorá by do určitej miery vyhovovala všetkým.
V oblasti migrácie sú kompetencie rozdelené medzi Úniu ako celok a jednotlivé národné štáty. Veľkú časť systému – víza, hranice, návratovú politiku – upravujú spoločné pravidlá. Niektoré otázky môžu štáty upraviť samostatne – napríklad podporu príchodu cudzincov určitých profesií s ohľadom na svoje národné hospodárstvo.
Migračný systém by mal pružne reagovať na meniace sa potreby spoločnosti a trhu. Preto treba flexibilné a pomerne otvorené nastavenie pravidiel vstupu a výstupu.
“Vojny a prenasledovanie sa zrejme neskončia a nechať v tom krajiny susediace s vojnovými zónami samy by bolo od nás nezodpovedné.
„
Ak systém nastavíme príliš rigidne a ak je administratívne náročný až odrádzajúci, môže spôsobiť, že v skutočnosti ide proti legitímnym verejným záujmom, ako je napríklad získavanie kvalifikovanej pracovnej sily alebo zahraničných investícií.
Typickým príkladom je úplné zlyhanie modrej karty, ktorá mala slúžiť na podporu príchodu vysokokvalifikovaných ľudí zo zahraničia, ale pre podmienky, ktoré boli niekedy až nesplniteľné, nefungovala. V súčasnosti je na stole návrh jej reformy.
Azyl nie je lotéria
V Únii od roku 1999 budujeme spoločný európsky azylový systém, ktorého cieľom je harmonizácia pravidiel azylového konania medzi jednotlivými krajinami tak, aby prebiehali všade za rovnakých podmienok a zaručovali rovnaký výsledok. Teda napríklad mladá žena zo Sýrie, ktorá požiada o azyl na Slovensku, by mala mať zaručené, že tu dosiahne rovnaký výsledok, ako by dosiahla, ak by podala žiadosť o azyl v Nemecku.