AUTORSKÁ STRANA SVETLANY KOLESÁROVEJ

Dizajnér Biľak: Aj vyjadriť zložité myšlienky jednoducho je práca

V Holandsku netreba míňať energiu na vysvetľovanie, prečo je dizajn dôležitý, hovorí Peter Biľak.

Peter Biľak (Zdroj: Maňo Štauch)

V ytvoril mimoriadnu známku pre slovenské predsedníctvo v Rade EÚ aj písmo pre viedenské letisko či parížske metro. Svetovo uznávaný dizajnér Peter Biľak žije v Haagu a hovorí, že napriek globalizácii života sa na Slovensko nemôže vrátiť. V Holandsku netreba míňať energiu na vysvetľovanie, prečo je dizajn dôležitý, hovorí Peter Biľak

Náš rozhovor budú ľudia čítať vo vašom písme Greta. Ako vzniklo?

„Keď sa asi pred desiatimi rokmi zmenšoval formát SME, redizajn robila švédska firma A4. Návrh Ludviga Grandina vyzeral veľmi dobre, v nezmyselnom jazyku text folder, ale keď sa doň nalial text v slovenčine, zrazu akcenty lietali hore-dolu. Bolo treba vytvoriť písmo, ktoré by vyzeralo dobre aj v slovenčine. Veľmi ambiciózne som povedal, že to urobím, neuvedomujúc si, že o týždeň idem na mesačnú cestu do Tibetu. Hoci tvorba písma zvyčajne trvá veľmi dlho, keď človek vie, ako sa má použiť, presnú veľkosť, kontext, jazyk, ide to oveľa ľahšie. Greta bolo písmo, ktoré som urobil asi najrýchlejšie zo všetkých. Niektoré veci, ktoré vytvorím, mi časom lezú na nervy a vyhýbam sa im, ale Gretu používam veľmi rád, prirástla mi k srdcu, so slovenčinou dobre funguje.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako vyzerá tvorba písma?

„Polovica našich projektov sú presné zadania, ktoré sa začnú definíciou problému alebo situácie, ktorú treba vyriešiť. Aktuálne sme vytvárali písmo pre parížske metro. Tam bolo dôležité urobiť ho tak, aby fungovalo v mnohých jazykoch a vo veľmi veľkých rozmeroch. Budú to takmer metrové písmená na 86 nových staniciach metra. Písma však kreslíme aj na to, že ich publikujeme. Tak, ako keď niekto vydáva knihy alebo hudbu. Písmo rovnako ako hudba odráža dobu. Tým, že sa dnes viac číta na obrazovke, písma sa kreslia trošku inak. Alebo tým, že je komunikácia oveľa globálnejšia, písmo môže byť použité v akomkoľvek jazyku, v hocijakom médiu. Preto je tvorba písma komplexnejšia, musí sa testovať pre rozličné médiá a rôzne jazyky. Dnes je písmo univerzálny nástroj, my tie písma predávame a kupujú si ich ľudia z celého sveta. Naše fonty sa používajú v 120 krajinách.“

Jeden font sa dá použiť aj na arabské, indické či čínske písmo?

„Našou špecializáciou je, že pracujeme s mnohými jazykmi, robíme multilingválne písma a tiež multiscrach – rôzne systémy abecied, v arabčine, v Indii je asi pätnásť rôznych spôsobov písania, robíme so všetkými, s hebrejčinou, arménčinou, cyrilikou, ako aj komplexné systémy písma, ktoré dovoľujú používať tieto veci spolu. To sa v minulosti neriešilo. Práve internet spôsobil, že firmy pôsobia globálne a ten odkaz sa dá globálne nájsť. Kedysi sme nevideli, či výraz jednej firmy bol rovnaký na rôznych miestach, dnes to je veľmi jasné. Tento typ práce trvá dlhšie, lebo to už nie je 26 znakov od A po Z, ale sú to tisícky a tisícky znakov. Niektoré jazyky sú fonetické ako latinka, indické sú sylabické a inak zaberajú miesto, preto musíme nájsť, aby proporčne spolu fungovali. Už to nie je práca jedného človeka, na jednom projekte robím s tímom piatich, šiestich ľudí.“

Žili ste vo Francúzsku, v Británii, v Amerike. Prečo ste si vybrali Holandsko?

„Doviedla ma k tomu séria náhodných rozhodnutí. Po Paríži som tu získal grant na ďalšie štúdium a potom prvé zamestnanie. Po jeho skončení som vedel, že chcem robiť sám, a v Haagu som už mal byt a cítil som sa tu pohodlne. Pravda je aj to, že v Holandsku je vizuálna komunikácia veľmi cenená. Tým, že hustota krajiny je vysoká, je celá zdizajnovaná. Hovorí sa, že Boh vytvoril svet, ale Holanďania vytvorili Holandsko. Tridsať percent rozlohy vysušili pevninu z mora, aj v lese človek vidí, že bol zdizajnovaný. Práve preto sa Holandsko stalo mekkou pre dizajnérov. Veľa ľudí, čo robí s vizuálnou komunikáciou alebo s dizajnom, tu našlo zázemie, netreba tu míňať energiu na vysvetľovanie, prečo je dizajn dôležitý. Telefónne búdky, cesty, značenie, noviny, logo polície, všetko je veľmi cielene dobre urobené. Vždy som obdivoval holandský pas, najmenšie detaily sú spravené veľmi citlivo a veľmi efektívne.“

Máte holandský pas?

„Doteraz mám slovenský. Holandský by som mohol mať kedykoľvek, keby som mal záujem, ale jediný rozdiel je, že nemôžem voliť v parlamentných voľbách, čo pre mňa nebol dôvod.“

Možno pre tú krásu.

„To by bol dôvod. Hnevá ma, že slovenský pas nie je urobený tak, ako by mohol byť. Pas nie je len doklad, je to vizitka krajiny. Keď cestujem, je to vec, ktorú si cudzí človek pozrie ako prvé. Keď je pas krásny, ľudia chcú o krajine vedieť viac. Bol by to lacný a efektívny spôsob prezentovať sa. Pas má každý človek a každý by bol ambasádorom svojej krajiny.“

Za koho vystupujete v zahraničí?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4ARY na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4ARY na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Písmo


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ja si tú hodnosť zaslúžim. Fenomén z Danka urobili výložky

Brbty mimo kamery nerobí, tvrdia jeho známi.

STĹPČEK PETRA SCHUTZA

Až Marrákeš otvoril Lajčákovi oči

Miroslav Lajčák si kampaň zrejme neskúša.

Neprehliadnite tiež

Kým je čo piť (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico).

STĹPČEK PETRA SCHUTZA

Až Marrákeš otvoril Lajčákovi oči

Miroslav Lajčák si kampaň zrejme neskúša.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Danko škodí – lebo môže

Pri oslabenom Smere sa rozlieva ako jed.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Lajčák sa prvýkrát za niečo postavil

Žeby Lajčák našiel hodnoty?

Komentár Zuzany Kepplovej

Maďarsko je diera v plote

Po Malte a daňových rajoch poznáme ďalšie miesto, kade do Európy fúka bezprávie.