PÍŠE JURAJ MESÍK

Elektromobilita: slovenský dotačný folklór verzus nemecký pragmatizmus

Tisíc štedro zadotovaných luxusných elektromobilov nás nikam neposunie. Musíme ich začať sami vyrábať.

(Zdroj: Streetscooter)

Autor je publicista a občiansky aktivista

Pamätáte si ešte na slávne „šrotovné“ – rozdávanie verejných peňazí na nákup nových automobilov? Ministerstvo hospodárstva práve oznámilo, že si akciu ide zopakovať – chystá sa rozdať 5 miliónov eur, tentoraz na nákup elektrických áut. Čo kus, to 5-tisíc eur dotácia.

Nič proti elektroautám: sú tiché, neznečisťujú miestne ovzdušie a pokiaľ je elektrina, čo ich poháňa z obnoviteľného zdroja, môžu byť pomerne ekologické. Navyše znižujú našu 100-percentnú závislosť od dovozu ropy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ale tisíc elektrických nebude medzi 2,1 milióna tradičných osobných automobilov registrovaných na Slovensku ani povestnou kvapkou v mori.

5-tisícová eurová dotácia poteší zopár ľudí dosť bohatých na to, aby si kúpili elektrické autá, ktoré sú momentálne asi dvakrát drahšie ako benzínové rovnakej triedy, ale efekt týchto dotácií sa skončí kdesi pri PR fotografiách premiéra Fica s dotovaným elektromobilom.

S hospodárskou politikou a podporou inovácií to nemá nič spoločné.

Elektropoštári v Nemecku

Kým sa u nás vytešujeme z novej štedrej dotačnej schémy, pribúdajú správy o raste elektromobility v Nemecku. O rast počtu elektromobilov sa tam zaslúžila medzi inými súkromná Deutsche Post.

Pošta ako doručovateľ obrovského počtu zásielok pred pár rokmi uvidela v elektrických automobiloch odpoveď na otázku ako zásadne znížiť náklady na dopravu, aj ekologickú stopu svojej práce. Firma vstúpila do partnerstva s technickou univerzitou v Aachene a spoločne vyvinuli a začali vyrábať elektrickú dodávku, ktorú nazvali Streetscooter.

Na rozdiel od výrobcov predražených luxusných elektromobilov, Nemci od začiatku vyvíjali elektromobil pre potreby vlastnej firmy. Teda s cieľom, aby bol čo najlacnejší, spoľahlivý, superodolný, výkonný a s technickými parametrami pre dopravu v mestách.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4R2A na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4R2A na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  2. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  3. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  4. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  5. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  6. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  8. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  9. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  10. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  1. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  2. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  3. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  4. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  5. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  6. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  7. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  8. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  9. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  10. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 860
  2. Najužitočnejšia appka 17 761
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 12 898
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 642
  5. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 8 283
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 409
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 232
  8. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 298
  9. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 188
  10. V O2 to s dátami poriadne prehnali 3 848

Téma: Nemecko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Elektromobily

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zdravotnícke šmejdy ponúkajú naďalej. Zakročiť nevie nikto

Pomôcky predáva firma zo súostrovia Komory.

Komentár Zuzany Kepplovej

Fico má pravdu. Nezápasí so Sulíkom, ale s Kiskom

Robiť dramaturgiu relácie na želanie politika, je zlým signálom.

DOMOV

Klimatológ: Orkán je najsilnejší vietor, má ničivé účinky

O víchrici, ktorá zasiahla Slovensko, sme hovorili s klimatológom Pavlom Faškom.

Neprehliadnite tiež

Identikit (kreslí Sliacky).

Karikatúra denníka SME (Sliacky).

Stĺpček Petra Schutza

Stopercentná bezpečnosť sa ustrážiť nedá

Trenčianskemu festivalu treba držať palce vo viere, že kvótu nešťastí má vyčerpanú na storočie.

Autorská strana Beaty Balogovej

Príbehy, ktoré odlíšia pravdu od klamstva, môžu stáť život

Prejav šéfredaktorky SME Beaty Balogovej na odovzdávaní medzinárodnej Ceny Alfreda Frieda pre fotografiu roka na tému mier.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Súd podľa Fica

Fico svoj návrh nemyslí celkom vážne.

Komentár Zuzany Kepplovej

Fico má pravdu. Nezápasí so Sulíkom, ale s Kiskom

Robiť dramaturgiu relácie na želanie politika, je zlým signálom.