SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
AUTORSKÁ STRANA PETRA MACSOVSZKÉHO

Ľudia žijú ako pštrosy a o druhých nechcú nič vedieť

Vďaka vytrácaniu sa kultúry polemiky je nebezpečné už čo i len položiť spochybňujúcu otázku, hovorí hudobník a pedagóg Július Fujak.

Július Fujak (Zdroj: foto – Andrej Pleštinský)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Július Fujak (1966) patrí v súčasnosti medzi najvýraznejšie osobnosti slovenskej nezávislej intermediálne zameranej hudobnej scény.

Vo svojej hudbe aplikuje prvky experimentálnej tradície, pričom pracuje aj s rockovými a folklórnymi motívmi. Jeho vedecko-publicistickú činnosť možno označiť v istom zmysle za pioniersku, keďže mapuje nielen dianie takrečeno periférneho hudobného sveta, ale ponúka aj nové interpretačné prístupy k načúvaniu hudby.

V súčasnosti pôsobí ako profesor estetiky na Filozofickej fakulte Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. Aktuálne mu vychádza CD pod pseudonymom TJ Vjuga s Jánom Boleslavom Kladivom Klesajúce klenby (Hevhetia 2016).

Prednedávnom ste dovŕšili päťdesiatku. Máte za sebou roky činorodej práce a naďalej sa venujete množstvu rôznych aktivít. Nahrávate, koncertujete, spájate hudobníkov z rôznych žánrových oblastí, prednášate, publikujete. Keď sa obzriete na prekonanú cestu, čo považujete za svoje najvýznamnejšie počiny?

„Hm, ako odpovedať na takto pateticky položenú otázku... Asi len meritórne a jednotlivo v oblastiach, ktoré spomínaš? V hudobnej asi neskĺznutie pod istú úroveň, ktorej akosť a kvalitu preveruje čas alebo ohlasy v zahraničí.

Či už išlo o prvú LP Teória Odrazu cez transPOPsitions! pre kalifornský súbor EAR Unit realizovaný v L. A. až po juxtapozíciu kontrastných druhov hudby, napríklad, v triu Ne:bo:daj. Ale vážim si aj realizované albumy a koncerty s Mikolášom Chadimom, Vláďom Mertom či tak ako predošlé projekty v labeli Hevhetia vydaný bruselský koncert improvizovanej hudby s Hautzingerom a Sörésom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Nuž a v neposlednom rade aj akuzmatické kompozície vytvorené pre Český rozhlas v projekte Radiocustica, ktoré boli uvedené vo viacerých krajinách EÚ i na svetovej výstave v Číne.

V hudobnoestetickej akríbii azda tematizovanie problémov, ktoré boli pred tým v tieni alebo neboli reflektované vôbec – napríklad nedávne dejiny našich hudobných alternatív alebo zviditeľnenie v zahraničí originálnej hudobnej semiotiky Petra Faltina, hudobnej archeológie Vladimíra Godára, ako aj existenciálneho vidu nitrianskej lingvistiky môjho učiteľa Františka Mika. To všetko v kontexte mojich teórií hudobnej korela(k)tivity a alternatívneho modelu hudobnej semiózy.

Nuž a organizačne asi dva medzinárodné cykly, resp. festivaly súčasnej hudby v intermediálnych presahoch Hermovo ucho v Nitre a PostmutArt Fest, ktoré v nadväznej kontinuite trvajú už takmer dve desaťročia. Účinkovali na nich rôzni poprední hudobní a intermediálni umelci z piatich kontinentov sveta."

Na jednej strane sa venujete tvorbe menšinovej nezávislej hudby. Na druhej strane ste však plnohodnotným členom akademického života, súčasťou oficiálnej inštitúcie. Dalo by sa povedať, že každou nohou stojíte v inom svete. Nebijú sa vo vás tieto dva svety?

„Ako kedy. Závisí od toho, s akou mierou (ne)zmyslu sa v oboch sférach stretávam. Každý, kto pozná tieto svety, vie, že vedia byť síce inak, ale ekvivalentne i vzájomne obohacujúce, no v závislosti od pomerov sa v nich vyskytujú situácie, ktoré sú frustrujúce. Čiže nezávislosť alebo akademickosť nie sú automaticky zárukou istej hodnotovej akosti."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Z vašich dávnejších publikácií vyplýva, že ste sa celkom intenzívne zaoberali orientálnou filozofiou. Trvá ešte tento záujem? Prečo je podľa vás dôležité obracať sa k východnej múdrosti?

„Nie je sústavne sústredený, ale trvá. Nemyslím si, že sa k nej obraciam – ona sa skôr obracia ku mne... Ako „postmoderne“ hybridnú bytosť ma oslovuje v meandroch východných náuk a filozofie všetko, čo mi chýbalo a chýba v našej neraz deficitnej kultúre a to asi už od ochutnania „ovocia zo stromu poznania“ už v škole, ale i neskôr v osídlach iných mocenských nástrojov modelovania jednotlivca u nás.

Jednoducho diskurzívne praktiky či už v socrealite, ako aj po roku 1989 ma neobišli. Preto siaham k alternatívam aj v tejto oblasti."

V hudobnej tvorbe sa rád obraciate k literárnym dielam. Pracujete s textami súčasných slovenských básnikov (Michal Habaj, Peter Milčák, Nóra Ružičková). Čo vás najviac zaujíma momentálne?

„Nielen momentálne, ale trvalo Ivan Štrpka a Ján Ondruš, ktorých však nezhudobňujem, po Ursinym a Martinovi Burlasovi sa to veľmi nedá. Inak by to bol dlhší výpočet, ale isto sú to Balla, Juraj Briškár, Ondrej Štefánik, prvotina Evy Parilákovej, ale i Erik Šimšík.

Nie tak dávno som však zhudobnil dva texty Jána Boleslava Kladiva, na moje prekvapenie sa mu to páčilo. Rád by som však niekedy s verbálnym textom v hudobnej performancii pracoval spôsobom à la Davis Moss – jeho etudy na Wittgensteina vyrážajú dych."

Ste spokojný s kritickou odozvou na svoju tvorbu? Správne pochopili interpretátori vaše estetické a ideové zámery?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4R9V na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4R9V na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Igor Matovič

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Vláda Igora Matoviča, Marian Kotleba
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Premiér Igor Matovič.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Prezidentka Zuzana Čaputová, premiér Igor Matovič.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Komentár Petra Schutza

Na prahu fiaska

Destabilizácia vládnutia je na vzostupe druhej vlny to posledné, čo si môžeme dovoliť

Peter Schutz
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Komentár Bena Cunninghama

Populisti idú dole

Nestabilita spôsobená koronou tlačí ľudí, aby hľadali istotu vo vláde.

Ben Cunningham.