Autor je berlínskym korešpondentom Bloomberg View.
Jedným zo spôsobov, ako predvídať, ktorý kandidát vedie v kampani, sú prieskumy verejnej mienky. V amerických prezidentských voľbách bývajú pomerne presné, hoci v Európe v posledných rokoch často zavádzajú a v mojej vlasti - Rusku sú prakticky bezcenné.
Kto vyhrá prezidentské voľby v USA?
Stávky na Donalda
Ďalším indikátorom nálad verejnosti je hazard. V USA si nemôžete legálne staviť na kandidátov, ale v niektorých častiach Európy môžete, a tam ľudia dávajú peniaze na Donalda Trumpa bez ohľadu na jeho chabú pozíciu v prieskumoch.
U Williama Hilla, najväčšieho britského bookmakera, 70 percent peňazí je na Hillary Clintonovú –, ale 65 percent individuálnych stávok ide na Trumpa. Zdá sa, že v ostatnom čase sa mení aj pomer peňazí. V pondelok mi hovorca u Williama Hilla Graham Sharpe povedal, že 79,6 percenta peňazí stavených na voľby v USA šlo na Trumpa, pričom 55,2 percenta individuálnych stávkarov je v jeho prospech.
Sharpovo vysvetlenie je, že Trump ponúka príťažlivejšie vyhliadky. „Ak sa chystáte staviť povedzme 20 dolárov na výsledok a myslíte si, že Clintonová vyhrá, momentálne vám prinesie zisk 6,66 dolára – a vy si zrejme pomyslíte, že to nie je lákavá návratnosť, takže nebudete hrať,“ prezradil mi Sharpe e-mailom.
„Ale keby ste si mysleli, že vyhrá Trump, tých 20 dolárov vám môže vyniesť zisk 50 dolárov. Preto je momentálne viac stávok naňho.“
Na republikánskeho nominanta sa už stavujú vážne sumy. Najväčšia individuálna stávky v pondelok bola 7000 libier (asi 7800 eur). Ľudia by tak silno nedôverovali Trumpovi, ak by si nemysleli, že má šancu.
Prieskumy nie sú jediným meraním, ktoré uprednostňuje Clintonovú – väčšina existujúcich ekonometrických modelov tiež predpovedá jej výhru.

Čo hovorí za Trumpa
Tu však sú vážne a vrtošivé indikátory, dávajúce nádej tým, čo stavili na Trumpa:
1. Zapojenie sociálnych sietí a vyhľadávaní v Google. Čoraz obľúbenejšou barličkou pre investorov a analytikov, ktorí celkom neveria prieskumom, je analýza „veľkých dát“. Väčšina ľudí hľadá Trumpa na Googli, a „hlas Trumpovi“ je oveľa obľúbenejšie zadanie ako „hlas Clintonovej“.
Na kandidátskom barometri USA Today/facebook Trump vykazuje oveľa lepšie zapojenie na facebooku, považované za súčet lajkov, komentárov a rozposielajú posty. Väčšina tých, čo lajkujú a rozposielajú posty o Trumpovi, by mohli byť nenávistníci, a nie prívrženci. No merač aktivít na twitteri, ktorý využíva analýzu obsahu, ukazuje, že Trump má stále lepší pomer pozitívnych tweetov k negatívnym ako Clintonová.
To je varovanie pre clintonovcov: na sociálnych sieťach pred hlasovaním, ktorým Briti v júni odhlasovali odchod z EÚ, dominovali prívrženci brexitu. Systém umelej inteligencie, ktorý analyzuje údaje sociálnych sietí a ktorý vybudoval Shajiv Rai, zakladateľ indického startupu Genic.ai, z roku 2004 predpovedá víťazstvo Trumpovi. Presne predpovedal posledné troje prezidentských volieb.