SME

Mýty o pracovnej (ne)mobilite Slovákov

Zamestnávatelia, ktorí horekujú nad nemobilitou Slovákov, zároveň požadujú vyššiu flexibilitu pracovného trhu. Chcú, aby prepúšťanie bolo čo najjednoduchšie a čo najlacnejšie.

Braňo Ondruš.Braňo Ondruš.

Autor je štátny tajomník Ministerstva práce sociálnych vecí a rodiny SR

O neschopnosti zamestnávateľov obsadiť každé vytvorené pracovné miesto sa dnes hovorí a píše denne.

Svedčí to o tom, že ide o vážny (nielen) ekonomický problém. Nejde totiž len o neobsadené miesta. Podľa firiem ich stovky či tisíce ani len nevytvoria, lebo radšej odmietnu zákazku, na ktorú jednoducho nemajú a nedokážu zohnať potrebných pracovníkov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dokonca aj vláda v programovom vyhlásení zdôrazňuje, že „nedostatok kvalifikovaných pracovníkov dnes predstavuje vážnu hrozbu pre ďalší rast slovenských podnikov“.

SkryťVypnúť reklamu

Preto naše ministerstvo pripravilo niekoľko legislatívnych i nelegislatívnych opatrení, aby bolo na Slovensku kvalifikovaných pracovníkov výrazne viac.

Zdá sa, že kľúčovým problémom je kvalita vzdelávania – nedokážeme síce nahradiť stredné odborné školstvo, ktoré nezodpovedá potrebám pracovného trhu, ale budeme výraznejšie investovať do kvalitných rekvalifikácií, aby si aspoň časť (najmä mladších) nezamestnaných prácu našla.

Prečo sa nám nechce dochádzať?

V súvislosti s novelou zákona o službách zamestnanosti sa však zdôrazňuje otázka pracovnej mobility.

Niet pochýb, že dochádzanie za prácou je jedným z fenoménov súčasnosti, avšak myslím, že otázka mobility pracovníkov sa preceňuje a neochota ľudí cestovať za prácou sa prehnane démonizuje.

Výsledkom takéhoto prístupu nikdy nebudú reálne a realizovateľné riešenia, iba zbytočné zvyšovanie napätia a väčší odpor ľudí. Preto treba zbúrať mýty, ktorých sú v tejto súvislosti v poslednom čase plné médiá. Nechuť ľudí cestovať, či dokonca sťahovať sa má totiž svoje konkrétne príčiny.

SkryťVypnúť reklamu

Za „normálne“ považujú dochádzanie za prácou najmä tí, ktorí ho denne absolvovať nemusia. Presedieť denne dve či tri hodiny v aute, vlaku alebo autobuse a osem hodín pracovať znamená, že ľuďom na rodinné povinnosti a regeneráciu ostáva už len pár hodín.

Hrozba meškania zvyšuje stres ľudí, lebo pre zamestnávateľov zápchy na cestách či výluky na železnici nie sú ospravedlnením a zamestnanci si musia takto stratený pracovný čas dodatočne odrobiť.

Nehovoriac o nákladoch, ktoré sú s cestovaním spojené. A firiem, ktorí ich zohľadňujú v plate, alebo dokonca na ne prispievajú, je ako šafranu.

Sťahovanie? Problém pre celú rodinu

Ešte zložitejšie je za prácou sa presťahovať. Ak niekto tvrdí, že to vyrieši finančná podpora zo strany štátu, nemá šajnu, o čom hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Presťahovanie ženatého muža či vydatej ženy si vyžaduje predošetkým nájsť vhodné zamestnanie pre partnera.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4RSJ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Mobilita

Najvyšší predstaviteľ katolíckej cirkvi sa zotavuje z obojstranného zápalu pľúc. 

František sa zotavuje z obojstranného zápalu pľúc.


TASR
Súvisiace témy: Zákonník práce, Práca
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  2. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  3. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  4. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  7. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  8. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 345
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 816
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 215
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 620
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 366
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 114
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 745
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 484
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Robert Fico a splnomocnenec vlády pre prešetrenie pandémie Covid-19 Peter Kotlár.

Vitajte pri novom formáte predsedu vlády.


60
Ilustračné foto.

Zasiahnuté výpadkom elektriny je aj Portugalsko.


ČTK a 1 ďalší 19
Peter Schutz

Fico hrá o udržanie vlastného voliča, ktorý je kľúčom k víťazstvu.


49
Tigran Barseghjan a Martin Mikovič.

Barseghyan ma dojal, tvrdí Mikovič.


15

Neprehliadnite tiež

Teda aspoň pokiaľ ide o oficiálne príjmy.


1
Vanda Rozenbergová, spisovateľka a výtvarníčka

Na svete je príliš veľa predmetov


Predseda vlády Robert Fico.

Zmenu k lepšiemu zaručí len vláda bez účasti dnešných koaličných strán. A bez Matoviča.


2
Ľubomír Jaško

Po týždni taktického pátosu sú politici opäť v bezpečí.


2
  1. Viktor Pamula: Štadión ? Áno. Chodníky ? Tak skoro asi nie.
  2. Dušan Piršel: Učme ľudí pracovať s vlastnými emóciami
  3. Pavol Dančanin: Titul Hypotéza zjednotenia: výber z tvorby – druhé vydanie, anotácia
  4. Aleksander Prętnicki: Cena kompromisu - Bratislavský expres
  5. Ivan Drozdy: Rožňava napreduje: Nové nabíjacie stanice pre elektromobily už vo výstavbe
  6. Ján Valchár: Malý literárny traktát o prekliatom Donbase
  7. Jolana Čuláková: Medvedev ako "ne/bezpečný" aktivista a Hašek ako "ne/slávny" hokejový vzor
  8. Marianna Guzmanová: AI - dobrý sluha, ale zlý pán
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 966
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 23 743
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 13 271
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 224
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 230
  6. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 665
  7. Ivan Mlynár: Očistec 4 434
  8. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 397
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  2. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  3. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  4. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  5. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  6. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  7. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
SkryťZatvoriť reklamu