SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky
PÍŠE BRANISLAV ONDRUŠ

Mýty o pracovnej (ne)mobilite Slovákov

Zamestnávatelia, ktorí horekujú nad nemobilitou Slovákov, zároveň požadujú vyššiu flexibilitu pracovného trhu. Chcú, aby prepúšťanie bolo čo najjednoduchšie a čo najlacnejšie.

Braňo Ondruš.Braňo Ondruš.

Autor je štátny tajomník Ministerstva práce sociálnych vecí a rodiny SR

O neschopnosti zamestnávateľov obsadiť každé vytvorené pracovné miesto sa dnes hovorí a píše denne.

Svedčí to o tom, že ide o vážny (nielen) ekonomický problém. Nejde totiž len o neobsadené miesta. Podľa firiem ich stovky či tisíce ani len nevytvoria, lebo radšej odmietnu zákazku, na ktorú jednoducho nemajú a nedokážu zohnať potrebných pracovníkov.

Dokonca aj vláda v programovom vyhlásení zdôrazňuje, že „nedostatok kvalifikovaných pracovníkov dnes predstavuje vážnu hrozbu pre ďalší rast slovenských podnikov“.

SkryťVypnúť reklamu

Preto naše ministerstvo pripravilo niekoľko legislatívnych i nelegislatívnych opatrení, aby bolo na Slovensku kvalifikovaných pracovníkov výrazne viac.

Zdá sa, že kľúčovým problémom je kvalita vzdelávania – nedokážeme síce nahradiť stredné odborné školstvo, ktoré nezodpovedá potrebám pracovného trhu, ale budeme výraznejšie investovať do kvalitných rekvalifikácií, aby si aspoň časť (najmä mladších) nezamestnaných prácu našla.

Prečo sa nám nechce dochádzať?

V súvislosti s novelou zákona o službách zamestnanosti sa však zdôrazňuje otázka pracovnej mobility.

Niet pochýb, že dochádzanie za prácou je jedným z fenoménov súčasnosti, avšak myslím, že otázka mobility pracovníkov sa preceňuje a neochota ľudí cestovať za prácou sa prehnane démonizuje.

Výsledkom takéhoto prístupu nikdy nebudú reálne a realizovateľné riešenia, iba zbytočné zvyšovanie napätia a väčší odpor ľudí. Preto treba zbúrať mýty, ktorých sú v tejto súvislosti v poslednom čase plné médiá. Nechuť ľudí cestovať, či dokonca sťahovať sa má totiž svoje konkrétne príčiny.

SkryťVypnúť reklamu

Za „normálne“ považujú dochádzanie za prácou najmä tí, ktorí ho denne absolvovať nemusia. Presedieť denne dve či tri hodiny v aute, vlaku alebo autobuse a osem hodín pracovať znamená, že ľuďom na rodinné povinnosti a regeneráciu ostáva už len pár hodín.

Hrozba meškania zvyšuje stres ľudí, lebo pre zamestnávateľov zápchy na cestách či výluky na železnici nie sú ospravedlnením a zamestnanci si musia takto stratený pracovný čas dodatočne odrobiť.

Nehovoriac o nákladoch, ktoré sú s cestovaním spojené. A firiem, ktorí ich zohľadňujú v plate, alebo dokonca na ne prispievajú, je ako šafranu.

Sťahovanie? Problém pre celú rodinu

Ešte zložitejšie je za prácou sa presťahovať. Ak niekto tvrdí, že to vyrieši finančná podpora zo strany štátu, nemá šajnu, o čom hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Presťahovanie ženatého muža či vydatej ženy si vyžaduje predošetkým nájsť vhodné zamestnanie pre partnera.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4RSJ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4RSJ na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  5. Ruža zmeny
  6. Úpravy automobilov pre ZŤP
  7. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  8. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 329
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 16 795
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 127
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 327
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 695
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 390
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 426
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 090
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 008
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 618
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Mobilita

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Zákonník práce, Práca
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie bude s najvačšou pravdepodnosťou dobrovoľné (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 31 400. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.
Vinice spoločnosti Tokaj & Co.
Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.

Čo hovoria zahraničné štúdie o reštauráciách a fitnescentrách

Treba vetrať, nosiť rúško a udržiavať odstup.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Na jeden šup (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (Sliacky).

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko
Komentár Petra Schutza

Vláda sa v hysterickom kŕči vrhla na logistickú divočinu

Fiasko by znamenalo nielen stratu dvesto miliónov, ale aj znemožnenie krajiny.

Peter Schutz
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako sa hľadá dôvera

Matovič si zasa nesplnil politickú úlohu.

Peter Tkačenko