Autor je emeritný profesor
Ministerstvo školstva SR pripravuje komplexnú reformu vzdelávacieho systému. Pripravilo dva materiály, jeden sa týka reformy vzdelávania na základných a stredných školách a druhý reformy vzdelávania na vysokých školách.
Oba materiály sa dajú nájsť na internete, stačí kliknúť na Učiace sa Slovensko.pdf. K prvému materiálu sa už objavilo viacero kritických článkov. Druhý by si mali prečítať učitelia na vysokých školách a vyjadriť sa.
Podľa môjho názoru je to totiž iba priemerné slohové cvičenie, lenže je reálne nebezpečenstvo, že podľa neho sa bude prestavba vysokoškolského vzdelávania robiť.
“Pre prípravu budúcich učiteľov stredných škôl je dôležité, aby mali nielen solídne vedomosti zo svojich aprobačných predmetov, ale aby im aj rozumeli a vedeli študentom vysvetliť veci, ktoré učia.
„
Základným nedostatkom národného programu je, že neobsahuje charakteristiku súčasného stavu ani systematický návrh krokov na dosiahnutie navrhovaných cieľov, takže sa o ňom ťažko diskutuje.
Neodpustím si však niekoľko poznámok. Z materiálu vyplýva, že by sa vysoké školy (VŠ) mali profilovať, teda každá vysoká škola by si mala zvoliť, aký typ absolventov chce vychovávať a k tomu vypracovať „vnútorný systém zabezpečovania kvality...“.
Všetci chcú magistrov či inžinierov
Vysoká škola vypracuje potom samohodnotiacu správu a akreditačná komisia (AK SR) by mala posúdiť, či školou vypracovaný systém zabezpečovania kvality je nastavený tak, aby zabezpečoval výchovu kvalitných absolventov a či sa aj uplatňuje.
Otázkou je, či sa spomedzi terajších vysokých škôl nájde nejaká, ktorá by si stanovila, že bude vychovávať iba bakalárov pre nejakú oblasť hospodárstva. Predpokladám, že nie. Každá škola bude chcieť vychovávať aj inžinierov či magistrov, prípadne aj doktorandov a vypracuje požadovaný Vnútorný systém...
Čo bude potom povinnosťou AK – posúdiť iba spis, alebo sa pozrieť aj na kvalitu učiteľov, ktorí sa budú na výchove podieľať (na inom mieste sa píše, že sa zrušia komplexné akreditácie, pri ktorých sa posudzovala práve kvalita učiteľov)?