PÍŠE IAN BURUMA

Churchill nebol ani malicherný, ani provinčný. Jeho kult USA neprospieva

Na slovách záleží – ako Churchill veľmi dobre vedel - a rétorika Trumpa a prívržencov brexitu by mu ani nemohla byť vzdialenejšia.

Zľava: Jozef Stalin, Franklin D. Roosevelt, Winston Churchill.(Zdroj: SITA/AP)

Ian Buruma je profesorom na Bard College

Bronzová busta Winstona Churchilla, vystavená v Bielom dome od 60. rokov, je terčom trvalej pravicovej kačice vo Washingtone.

Keď sa prezident Barack Obama nasťahoval, údajne vrátil bustu britskému veľvyslanectvu, čo vraj malo naznačovať jeho nenávisť k Veľkej Británii. Obama v skutočnosti nič také neurobil.

Tá busta ešte vždy stojí v rezidencii Bieleho domu tam, kde stála odjakživa, s výnimkou krátkeho obdobia za prezidenta Georgea W. Busha, keď ju opravovali.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Spája ich populizmus, urážky a demagógia. Trump má dvojníkov aj v Európe

Trump, Farage...

Obama by však možno urobil dobre, keby bol býval bustu odstránil. Churchillov kult vôbec nie je Spojeným štátom prospešný. Priveľa amerických prezidentov sa považuje za Churchillových pravých dedičov. Bush mal kópiu Churchillovej busty, ktorú mu požičal Tony Blair, v Oválnej pracovni. Rád sa prezentoval ako „vojnový prezident“, „rozhodovač“ a „veľký vodca“, ako Churchill. Obľuboval bojové odevy. A svoju vlasť zavliekol do veľmi nerozumnej vojny.

Britský kumpán Donalda Trumpa, Nigel Farage, bývalý vodca britskej Strany nezávislosti, navrhol, že by Trump mal dať bronzovú bustu späť do Oválnej pracovne. Trump to považoval za skvelý nápad.

On je pritom tou najnevhodnejšou osobou, ktorá by sa mohla stavať do roly Churchilla. Dosiaľ, ak už teda má k niečomu konzistentný postoj, tak je nepriateľský k väčšine toho, čo Churchill predstavoval. Jeho „Amerika najprv“ a oslabovanie vzťahov so západnými spojencami sú presne tie postoje, proti ktorým bojovali Churchill a Franklin D. Roosevelt, aby úspešne vzdorovali Hitlerovej tretej ríši.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4SNK na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4SNK na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 16 943
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 848
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 297
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 071
  5. Kam do tepla v januári? 1 753
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 406
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 397
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 092
  9. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 071
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 900

Téma: Barack Obama


Článok je zaradený aj do ďalších tém Donald Trump, Víkend

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

DOMOV

Dobré ráno: Kto zarába na slovenských lesoch

Ako u nás funguje biznis s drevom.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

DOMOV

Manžela jej zatkli komunisti, pracovala pod cudzími menami

Marte Ličkovej udelil prezident Andrej Kiska Rad Ľudovíta Štúra II. triedy.

Neprehliadnite tiež

ŠTĹPČEK PETRA SCHUTZA

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu. Okrem prokuratúry, samozrejme.

AUTORSKÁ STRANA PETRA ŠABATU

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

Čo sa šepká v zákulisí (Vico)

Karikatúra Fedora Vica na pondelok.

KOMENTÁR TOMA NICHOLSONA

O Navaľnom nech rozhodnú Rusi

Ak chce ruský volič Putina, demokratický Západ by toto rozhodnutie nemal spochybňovať.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Štefunkov test politických zákonitostí

Z pohľadu politického marketingu to vyzerá, ako keby progresívci cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.