Keďže všetko so všetkým súvisí je znakom komplexity, nárek nad zisteniami INEKO o vzťahu k demokracii sa dá spustiť z ktoréhokoľvek bodu.
Trebárs aj od pobúrenia nad informáciami z PISA o čitateľskej (ne)gramotnosti detí. Ak totiž je pravda, že „štvrtina ľudí chce diktatúru“ (N), tak je zrejmé, že negramotná musí byť aj akási, hm, viac než významná časť dospelej populácie. (Že ako sa to má k terajšej úrovni školstva, necháme na gramotnosť čitateľa.)
Aha. Že súvislosť je virtuálna, vedecky neprebádaná. No, hneď by sa lepšie vytmavila, keby si test PISA a vzápätí dotazník INEKO strihli, ehm, ehm, napríklad učitelia.
Podozrenie, že žiacky priemer v PISA by výrazne nepreskákali, nie je útok na stavovskú dôstojnosť. Len upozornenie na čoraz menší význam informácií alfabetického typu na vytváranie obrazu o svete (a svojom mieste v ňom), čo je demograficky „všežravý“ trend , ktorý SR presahuje, a nemôže nesúvisieť s indexom vzťahu k demokracii, aký INEKO nameral.
(Zároveň aj platí, že uprednostnenie diktatúry je u mnohých – napríklad Fico – aj racionálna voľba. To neznamená, že Fico nie je čitateľsky negramotný, iba toľko, že je boľševik.)