PÍŠE JOZEF HVORECKÝ

Vysoké školy v časoch rátania článkov a protislužieb

Dnešný systém hodnotenia vysokých škôl je svedectvom nedôvery Akreditačnej komisie v schopnosť komunít posúdiť kvalitu svojej činnosti.

Jozef Hvorecký.(Zdroj: Jozef Jakubčo)

Autor je profesorom Vysokej školy manažmentu

Akademickí pracovníci sú ľudia ako ostatní. Nežijú len svojou prácou. Majú aj hypotéky, koníčky, chcú dôstojne žiť a naplniť svoj život hodnotnými zážitkami a skúsenosťami.

Pod existenčným tlakom sa môžu uchýliť k nemorálnemu konaniu. Vtedy aj pre nich nutnosť prežiť akoby ospravedlňovala neetické konanie.

Ak však tlak trvá príliš dlho, stane sa z neho norma: Ako všetci ľudia, aj oni si vymyslia ospravedlnenie, prečo je to tak a prečo to tak musí zostať.

Už dlhšie sme svedkami neželateľného správania, ktoré sa stáva normou. Ako k nemu došlo?

Článok pokračuje pod video reklamou

Hon za publikáciami

Krok 1: V úprimnej snahe zvýšiť kvalitu vysokých škôl začala Akreditačná komisia naliehať na zvyšovanie publikačnej činnosti. Vychádzala z logického predpokladu, že akademická práca spravidla vyústi do publikácie, ktorou vedec zverejní svoje zistenia. Táto úvaha by bola správna, keby platilo, že za každou publikáciou je zaujímavé zistenie a každé z nich je rovnako cenné. Žiaľ, tak to nie je – a v reálnom živote ani nikdy nemôže byť.

Krok 2: Vedeckí pracovníci začali byť hodnotení podľa počtu publikácií a naozaj ich začali častejšie uverejňovať.

Krok 3: Zistila sa neporovnateľnosť publikácií (knihy-časopisy, domáce-zahraničné atď.) a zaviedlo sa niekoľko spôsobov registrovania. Namiesto zjednotenia sa „zdokonaľujú“, preskupujú a „objektivizujú“. Čo platilo včera, dnes neplatí – a nikto netuší, či bude platiť zajtra.

Krok 4: Akreditačná komisia začala hodnotiť počtom publikácií aj celé vysoké školy. Financovanie verejných vysokých škôl dnes závisí nielen od počtu študentov, ale aj publikácií. Preto vysoké školy začali publikovanie stimulovať.

Viacerí „snaživci“ v tom našli cestu k zlepšeniu finančnej situácie: Prečo svoje výsledky nerecyklovať a s malými obmenami uverejniť viackrát? Prečo nevydávať za výsledok maličkosť, ktorá novým poznaním ani nie je? Prečo nevyhlásiť cudzí výsledok za vlastný? Veď nám idú po krku...

Krok 5: Vedenia škôl sa ocitli v pasci. Musia mať čoraz viac publikácií. Vedia, že ich kvalita prestáva mať so serióznou vedou čokoľvek spoločné. Tvária sa však nezúčastnene. Len občas sa začne diskutovať (po prepuknutí škandálu, ako nedávno v súvislosti s tzv. predátorskými časopismi). Inak nereagujú, len dúfajú, že počet krikľavých prípadov neporastie do nebies. Namiesto nápravy (spolu s Akreditačnou komisiou) robia iba kozmetické zmeny v niektorom spôsobe evidencie.

Krok 6 a ďalšie: Akreditačná komisia sprísňuje ... Vysoké školy prispôsobujú... Snaživci vylepšujú svoje štatistiky ...

Prečítajte si tiež: Vedci podvádzajú, ale nie je to až také dramatické

Výstupy pre výstupy

Ocitli sme sa v bludnom kruhu, lebo svoje úvahy staviame na zlých predpokladoch. Podstatou akademickej práce nie je publikácia. Tá je len cestou ako oznámiť, čo sme vyskúmali a pridali k doterajšiemu poznaniu.

Posadnutosť publikáciami – ich množstvom a kategorizovaním – vždy privedie k stavu, ktorý tu máme. Zmene musí predchádzať uvedomenie: Sami sme tento systém zaviedli, sami ho musíme zmeniť.

Kľúč k riešeniu je v rukách vysokých škôl. Ich úsilie dokáže zasiahnuť nielen vlastných pracovníkov, ale aj akreditačnú komisiu.

Vysoké školy by predovšetkým mali chrániť zamestnancov pred nezmyselným navyšovaním požiadaviek na počty publikácií. Toto, a nie rast scientometrických štatistík, je zmyslom britského modelu hodnotenia RAE, ktorého princípy potrebujeme zaviesť.

V ňom sa hodnotí oveľa menej prác. Pracovisko samo vyberá tie, ktoré považuje najhodnotnejšie a charakteristické pre svoj profil. To by dodalo ľuďom pokoj na prácu, nenútilo ich generovať „výstupy pre výstupy“, umožnilo diverzifikovať pracoviská podľa odborného zamerania.

Prečítajte si tiež: Reforma či slohové cvičenie o vysokých školách?

Dôležitosť etiky v akadémii

Dôležitá bude aj kontrola správania pracovníkov a inštitúcií. Narušenie akademickej etiky by sa malo považovať za vážne porušenie pracovnej disciplíny a v krajnom prípade byť dôvodom na rozviazanie pracovného pomeru.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4SRB na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4SRB na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  2. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  3. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  4. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  5. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  7. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  8. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  9. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  10. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  1. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  2. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  3. Manažment a svet v pohybe, výzvy, príležitosti a hrozby
  4. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  5. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  6. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  7. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  8. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  9. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  10. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 659
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 569
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 21 276
  4. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 11 767
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 9 762
  6. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 4 227
  7. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 4 173
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 4 171
  9. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 725
  10. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 3 493

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Príbeh Bonaparte: stavba, ktorou nepohne ani kauza Bašternák

Komplex vzbudzoval rozruch od začiatku.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

O slobodu sa dá aj prísť

Ani ústava nemusí vydržať všetko.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Petra Schutza

Plagiátori všetkých krajín, poďte na Slovensko

Danko je ako usvedčený plagiátor na najlepšej ceste zachovať sa na čele Národnej rady.

AUTORSKÁ STRANA MATÚŠA KRČMÁRIKA

O reportáži, ktorá nevznikla, ale zaslúžila by si

Prečo sa Slovák stará o cudzie deti v Afrike?

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

O slobodu sa dá aj prísť

Ani ústava nemusí vydržať všetko.

DNES PÍŠE ZUZANA SZATMÁRY

Ako chutí mikrofón

Fašizmus nie je stranícka príslušnosť. Fašizmus je gangréna.

KOMENTÁR BENA CUNNINGHAMA

Ako to bolo s eurokrízou

Pozrime sa na fakty, nie na ideológiu.