Autor je publicista a teológ
Vždy nové čítanie starého textu, alebo relektúra, je v dejinách interpretácie posvätných textov proces, keď sa pri čítaní dostávajú do nášho vedomia nové aktualizované významy starobylého posolstva.
Vedeli sme síce, čo sme čítali, ale neporozumeli sme textu v tom zmysle, ako sa naplnil. Ježiš je pre kresťanov síce Mesiášom, ale nie je to podľa Biblie vznešený veľkňaz či zákonník.
Nie je to dokonca ani v duchu revolučnej interpretácie zdatný povstalec či revolucionár, ktorý sa už-už naťahuje za mocenskými pákami. A to nielen vtedy, pred 2016 rokmi, ale ani v dnešnom kontexte.
Kresťanstvo nie je triumfalistickým pochodom kardinálov, biskupov a kňazov na čele s pápežom, hoci ten dnešný, František, je jeden z tých sympatickejších. Nie je to ani fanatický kresťanský bojovník či náboženský fanatik.
Horšie je byť pokrytcom
Ježiš je tesár, ktorý sa živí prácou svojich rúk, a v cieľovej rovinke svojho života trvá na tom, že neprišiel zmeniť Zákon, ale ho naplniť.
Dnes by sme povedali, že Ježiš až liberálne trvá na veľmi širokej interpretácii židovského zákona, Tóry – hovorí o uctievaní Boha v Duchu a v Pravde – a nie v chráme v Jeruzaleme či na posvätných výšinách.
Príkladom rešpektu voči iným nie sú farizeji a zákonníci, ale milosrdný samaritán – inoverec, ktorý sa postará o chudáka, ktorého zmlátili chuligáni.
“Ježiš sa postupne dostával do čoraz otvorenejšieho konfliktu s povrchným náboženským postojom svojich súčasníkov na úrovni ľudovej zbožnosti farizejov, ktorí pohŕdali samaritánmi, pohanmi, Grékmi aj Egypťanmi a vlastne všetkými, ktorí, ako by sme dnes povedali, nechodili do toho správneho kostola.
„
Prostitútkami nepohŕda – naopak, rozpráva sa s Máriou Magdalénou a neodsudzuje ju, lebo byť predajným človekom neznamená predávať len svoje telo.
Oveľa horšie je byť pokrytcom, ktorý predáva svoju dušu, svoje srdce či robí kompromisy na počkanie podľa prieskumov verejnej mienky, keď sa raz vyplatí byť katolíkom, inokedy birmovaným komunistom, raz ísť do Fondu národného majetku za KDH, inokedy do parlamentu na kandidátke polygamného dobrodruha.
Pripravené srdce, otvorená myseľ
Toto sprítomnenie nečakaného príchodu je duchovná dispozícia preformátovať naše uvažovanie a otvorene vedieť, že betlehemský príbeh je vždy iný a aktualizuje sa vždy inak.
Preto tá výzva k pozornosti, lebo nevieme, ako sa to práve vyvinie. Pripravenosť spočíva v pripravenom srdci a otvorenej mysli k výzvam času v kultúre, v ktorej ten, čo sa hlási ku kresťanstvu, žije.