Autor je historik, venuje sa histórii slovenského politického myslenia
Zvykne sa zdôrazňovať, že za mnohé súčasné neduhy v politike môže krátka demokratická tradícia našej spoločnosti. Privedená do krajnosti, vyúsťuje táto kritika do konštatovania o autoritatívnom podhubí, ktorého výsledkom je náchylnosť na vieru v silných jednotlivcov - vodcov a k zatváraniu očí pred ich prešľapmi.
Je však dejinnou iróniou, keď takéto názory zaznievajú v spoločnosti, ktorej nosnou emancipačnou ideou bola ľudovosť až plebejskosť a jej holá existencia bola zabezpečená iba vďaka víťazstvu demokracie.
Už o rok oslávime okrúhle sté výročie zániku monarchie, nezaškodí preto si pripomenúť hlboké korene našej demokratickej tradície.

Osveta alebo panské maniere
Keď sa vplyvom vojenskej porážky Rakúsko-Uhorska v prvej svetovej vojne ukázalo, že sa Slováci ako štátotvorný element stanú súčasťou Československej republiky, bola naša spoločnosť v úbohom stave. Zdeptaní desaťročia trvajúcim národnostným útlakom, nemali sme vzdelanú a národne uvedomelú vrstvu, ktorá by dokázala obsadiť exekutívne miesta v štátom aparáte.
V tomto smere sú výpovedné spomienky Ferdiša Jurigu, ktorý ako dedinský farár karhal začiatkom 20. storočia svojich farníkov za domáce násilie, prostitúciu a šírenie pohlavných chorôb. Keď sa pokúsil zvýšiť hygienickú úroveň slovenského vidieka zavedením splachovacích záchodov, vzbudil nedôveru ľudu, ktorý v tom videl iba falošnú snahu napodobňovať „panské maniere“.
Rovnako depresívne pôsobia dobové výpovede Vavra Šrobára, ktorý bol na prelome 19. a 20. storočia študentom medicíny v Prahe. Šrobár zaznamenal, ako sa silný alkoholizmus prenášal v slovenských rodinách z pokolenia na pokolenie: matky, zavalené poľnými prácami, uspávali svoje deti chlebom máčaným v pálenke.
Je prirodzené, že zaostalosť početných ľudových vrstiev odpudzovala zvyšky slovensky cítiacej šľachty a meštianstva, čo uľahčovalo uhorskému režimu dosiahnutie maďarizačných cieľov. Keď sa národnostnej problematike v Uhorsku venoval škótsky univerzitný profesor Seton-Watson, odhadol okruh slovenskej inteligencie iba na niekoľko stoviek jednotlivcov.

Ľudovosť v základoch štátu
Nepočetná politická elita sa však túto nevýhodu rozhodla využiť a urobiť z nej konštitutívny prvok svojho snaženia. Neskorší československý premiér Milan Hodža sa vyjadril jednoznačne: „My Slováci nemáme ani šľachty, ani vysokého kléru, ani veľkopriemyslu, že by nám taktika kázala daktorú z týchto vrstiev šetriť… Sme proletármi krajiny.“
Vznikol tak štátotvorný naratív s jasne demokratickým nádychom.