SME
Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Zlato nie je v kabale symbolom najvyššieho stavu

Alchýmia sa stáva v prvých rokoch nového storočia poetickým stvárnením existenciálnych závratov starého človeka v čase moderny.

Alchymista hľadá kameň mudrcov na maľbe Josepha Wrighta of Derby. (Zdroj: Wikimedia/CC)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Autor je teológ a spisovateľ

G ershom Sholem je slovenskému a českému čitateľovi známy predovšetkým ako autor kľúčového diela Pôvod kabaly. Jeho radikálne nové interpretácie starých kabalistických textov otvorili cestu ku dnes už uznávanému akademickému odboru starožidovskej mystiky.

V roku 1922 emigroval do Palestíny, kde sa stal v roku 1925 profesorom histórie mystiky a kabaly na Hebrejskej univerzite v Jeruzaleme, ktorú spoluzakladal.

O tom, že bol jednou z kľúčových postáv medzivojnovej európskej Republique des lettres vypovedá aj jeho priateľstvo a bohatá korešpondencia s Walterom Benjaminom a Theodorom Adornom.

Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

Záujem o alchymistické spisy

Scholemov záujem o vzťah alchýmie a kabaly máme dnes pomerne dobre zdokumentovaný vďaka edíciám jeho korešpondencie s Walterom Pagelom.

V období rokov 1961 - 1974 si Scholem intenzívne písal s týmto bývalým heidelbergským patológom, ktorý v roku 1933 ušiel pred nacizmom do Spojeného kráľovstva a stal sa postupne majiteľom jednej z najpozoruhodnejších zbierok paracelsiánskej literatúry.

Záujem o duchovné dedičstvo špekulatívneho myslenia je znásobený intuíciou toho, čo neskôr ukáže Carl Gustav Jung vo svojich obsiahlych prácach venovaných alchymistickým textom - presvedčením, že alchýmia je nejakým spôsobom spojená s mystikou, a teda podieľa sa na interiorizácii, alebo, povedané slovami Junga, procese individuácie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Alchýmia začína byť považovaná za šifrované svedectvo o psychologických procesoch jej protagonistov, čo ju robí spoločensky a akademicky príťažlivou. Už nie je suchou vetvou renesančného poznania, ktorého láskavé lipnutie na omyloch z nej robí zábavnú kulisu rudolfínskej Prahy.

Alchýmia začína byť považovaná za šifrované svedectvo o psychologických procesoch jej protagonistov, čo ju robí spoločensky a akademicky príťažlivou. Už nie je suchou vetvou renesančného poznania, ktorého láskavé lipnutie na omyloch z nej robí zábavnú kulisu rudolfínskej Prahy.

Alchýmia sa stáva v prvých rokoch nového storočia poetickým stvárnením existenciálnych závratov starého človeka v čase moderny.

Vzťah alchýmie a kabaly

Scholem považuje za dôležité nájsť „odpoveď na otázku vzájomného vzťahu alchýmie a kabaly“.

Pripomína, že takmer štyri storočia, teda od čias, ako Pico della Mirandola a Reuchelin uviedli do života spojenie „kresťanská kabala“, sú alchýmia a kabala považované takmer za synonymá.

Kľúčovou otázkou tohto stručného, no hutného textu teda ostáva Scholemova snaha vyriešiť vzťah alchýmie ako špecifického operatívneho druhu mystiky a kabaly. Jeho záujem je o to väčší, že alchýmiu s kabalou spája práve liturgizácia slov.

Disciplinovať kabalu

Jedným zo zásadných Scholemových prínosov k štúdiu kabalistickej tradície je jeho neoblomná snaha urobiť z „tradície božských realít“ akademicky obhájiteľnú disciplínu. O to viac, že Scholem považoval vzdanie sa kabalistickej tradície európskou diaspórou za cenu, ktorú stredoveký judaizmus zaplatil v XVIII. storočí za to, aby sa definitívne primkol k západnej kultúre.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Karikatúra denníka SME (Sliacky).


10 h
Peter Schutz.

Po deložovaní Matoviča je koniec aj zdaniu, že na Slovensku akási vláda ešte vládne.


12 h
Peter Schutz.

Sýrčania sa do Nemecka dostanú tak či tak.


13 h
Talianska pravicovo-populistická politička Giorgia Meloniová.

Sme svedkami konca liberalizmu a návratu k politike druhej svetovej vojny?


13 h
SkryťZatvoriť reklamu