PÍŠU MIKULÁŠ HRUBIŠKO A IGOR JEŘÁBEK

Potrebuje Bratislava elektrobusy?

Ad: Z Bratislavy Putinovi s láskou (Juraj Mesík, 20. december 2016)

Elektrobus ulicami Prievidze jazdil dva týždne. (Zdroj: Marián Kucman )

Autori sú členmi občianskej iniciatívy „Lepšia doprava“

Juraj Mesík vo svojom komentári (Z Bratislavy Putinovi s láskou) vyjadruje svoj politický názor, s ktorým nechceme polemizovať. Pravdepodobne by sme sa v mnohom aj zhodli. Problémom však je, že pán Mesík tu mieša dve nemiešateľné veci – odbornosť a politiku.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Z Bratislavy Putinovi s láskou

S pohonom autobusov je to v mnohom ako s pohonom motorovej píly. Ak si chceme motorovú pílu kúpiť, o spôsobe pohonu nerozhoduje vzťah k životnému prostrediu, ale praktické hľadisko – teda na čo vlastne pílu potrebujeme.

Ak na orezávanie kríkov a stromov v blízkom okolí chaty/chalupy, tak je výhodný elektrický pohon. Limitom je tu dosah predlžovačky. Ak však chceme pilovať hlboko v lese, chtiac či nechtiac inú možnosť, ako si kúpiť pílu s benzínovým pohonom, nemáme.

Prečo tento úvod? Aby bolo jasné, že o pohone autobusov musí rozhodovať praktické hľadisko. Teda čo od autobusu chceme. Ak ide o 300 kilometrov denne premávajúci veľký 18-metrový po väčšinu služby plne obsadený autobus, tak si s batériami jednoducho nevystačíme!

Elektrobusy nie sú zázračné

Minimálne raz za deň potreba dobitia, v kopcovitom teréne by bol dojazd ešte kratší. Iste, elektrobusy vo svete existujú. Ale na akých výkonoch? V susednej Viedni, kde je centrum mesta obslúžené električkami a stanicou metra priamo pri Stephansdome sa dá väčšina vzdialeností prejsť pešo. Výnimkou sú starší a horšie pohybliví občania, pre ktorých jazdia v centre mesta elektrobusy.

Za deň toho toľko nenajazdia. Naviac, pokiaľ jeden jazdí, druhý sa dobíja. Vozidiel musíme mať jednoducho viac. A to nemáme nabíjacie stanice, ktoré by sa museli dobudovať. Čiže nejde len o kúpu elektrobusov, ale aj o výstavbu ich infraštruktúry.

Autor uvádza ako príklad Nórsko a Čínu. Sú to dobré príklady na to, že to s elektrobusmi to nie je práve ružové. V Číne po olympiáde stoja väčšinou nevyužité. Skôr fiasko, ako reálne využitie. V Nórsku rozhodoval o zavedení elektrobusov viac tlak ekológov ako odborný názor.

Podľa nórskeho zdroja je podiel elektrobusov v súčasnosti do 5 %, v roku 2020 sa počíta s 10 % a v roku 2025 s cca 25 %. Že by teda toto v súčasnosti vytrhlo Bratislave tŕň z päty, sa rozhodne nedá povedať.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 333
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 149
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 622
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 411
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 043
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 012
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 898
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 797
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 613
  10. Inteligencia vo všetkom 1 549

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

SVET

Macron k politike pristupuje ako k startupu (profil)

Emmanuel Macron bol bankárom aj ministrom hospodárstva.

Neprehliadnite tiež

Právo na blbosť (Sliacky)

Karikatúra Mikiho Sliackeho na pondelok

AUTORSKÁ STRANA PETRA ŠABATU

Kto porazí Zemana a Babiša alebo hľadanie nádeje v Česku

Čechov čakajú prezidentské aj parlamentné voľby. Ešte vždy je šanca, že v nich získajú podporu aj slušní kandidáti.

KOMENTÁR MÁRIUSA KOPCSAYA

Prečo prežívame v napätí francúzske voľby

Ak by sa v budúcnosti vyskytla iná krízová situácia, ako by obstáli zástupcovia oslabených krajín rozpadávajúceho sa európskeho zväzku? Aj o to pôjde v druhom kole.

STĹPČEK ZUZANY KEPPLOVEJ

Čo bude, keď zub vykýveme

Pozrite, novembristi síce víziu mali, no správu krajiny vo veľkej miere prenechali tým, ktorí pripravení boli.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop