PÍŠU MIKULÁŠ HRUBIŠKO A IGOR JEŘÁBEK

Potrebuje Bratislava elektrobusy?

Ad: Z Bratislavy Putinovi s láskou (Juraj Mesík, 20. december 2016)

Elektrobus ulicami Prievidze jazdil dva týždne. (Zdroj: Marián Kucman )

Autori sú členmi občianskej iniciatívy „Lepšia doprava“

Juraj Mesík vo svojom komentári (Z Bratislavy Putinovi s láskou) vyjadruje svoj politický názor, s ktorým nechceme polemizovať. Pravdepodobne by sme sa v mnohom aj zhodli. Problémom však je, že pán Mesík tu mieša dve nemiešateľné veci – odbornosť a politiku.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Z Bratislavy Putinovi s láskou

S pohonom autobusov je to v mnohom ako s pohonom motorovej píly. Ak si chceme motorovú pílu kúpiť, o spôsobe pohonu nerozhoduje vzťah k životnému prostrediu, ale praktické hľadisko – teda na čo vlastne pílu potrebujeme.

Ak na orezávanie kríkov a stromov v blízkom okolí chaty/chalupy, tak je výhodný elektrický pohon. Limitom je tu dosah predlžovačky. Ak však chceme pilovať hlboko v lese, chtiac či nechtiac inú možnosť, ako si kúpiť pílu s benzínovým pohonom, nemáme.

Prečo tento úvod? Aby bolo jasné, že o pohone autobusov musí rozhodovať praktické hľadisko. Teda čo od autobusu chceme. Ak ide o 300 kilometrov denne premávajúci veľký 18-metrový po väčšinu služby plne obsadený autobus, tak si s batériami jednoducho nevystačíme!

Elektrobusy nie sú zázračné

Minimálne raz za deň potreba dobitia, v kopcovitom teréne by bol dojazd ešte kratší. Iste, elektrobusy vo svete existujú. Ale na akých výkonoch? V susednej Viedni, kde je centrum mesta obslúžené električkami a stanicou metra priamo pri Stephansdome sa dá väčšina vzdialeností prejsť pešo. Výnimkou sú starší a horšie pohybliví občania, pre ktorých jazdia v centre mesta elektrobusy.

Za deň toho toľko nenajazdia. Naviac, pokiaľ jeden jazdí, druhý sa dobíja. Vozidiel musíme mať jednoducho viac. A to nemáme nabíjacie stanice, ktoré by sa museli dobudovať. Čiže nejde len o kúpu elektrobusov, ale aj o výstavbu ich infraštruktúry.

Autor uvádza ako príklad Nórsko a Čínu. Sú to dobré príklady na to, že to s elektrobusmi to nie je práve ružové. V Číne po olympiáde stoja väčšinou nevyužité. Skôr fiasko, ako reálne využitie. V Nórsku rozhodoval o zavedení elektrobusov viac tlak ekológov ako odborný názor.

Podľa nórskeho zdroja je podiel elektrobusov v súčasnosti do 5 %, v roku 2020 sa počíta s 10 % a v roku 2025 s cca 25 %. Že by teda toto v súčasnosti vytrhlo Bratislave tŕň z päty, sa rozhodne nedá povedať.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. Cíťte sa v priestore príjemne
  3. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  5. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  6. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  8. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  9. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  10. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 654
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 932
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 602
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 475
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 092
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 485
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 2 254
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 008
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 119
  10. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 998

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Vášáryová: Musíme ukázať, že sme ďalej ako Poľsko a Maďarsko

Slovensko musí ukázať, že je iné ako susedné krajiny, hovorí bývalá veľvyslankyňa v Poľsku MAGDA VÁŠÁRYOVÁ.

KOMENTÁRE

O pamiatky sa nestaráme, iba tárame o národe a vlasti

U Ťapákovcov je pre istotu zamknuté.

Neprehliadnite tiež

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s márnym bojom proti nej majú aj Slováci a Česi

SLOVO ONDREJA PROSTREDNÍKA

Letenka na Mars musí zmeniť teológiu

Bude letenka na Mars riešením len pre novodobých heretikov, ktorí si vo svete nastavenom na očakávanie vlastného konca už nedokážu nájsť miesto?

KOMENTÁR TOMA NICHOLSONA

Migranti a Taliani trpia, Merkelová dovolenkuje

Debata o migrácii sa zatiaľ v predvolebnom Nemecku nezačala. Neznamená to však, že sa Európa vyhla problémom.

PÍŠE PAVOL BABOŠ

Dankove snahy o nastavenie nových pravidiel by mali vyvolávať silné obavy

Slovenskí politici nechcú skladať účty za svoje vládnutie. Radšej, tak ako Danko, chcú meniť pravidlá volebnej súťaže.