PÍŠU MIKULÁŠ HRUBIŠKO A IGOR JEŘÁBEK

Potrebuje Bratislava elektrobusy?

Ad: Z Bratislavy Putinovi s láskou (Juraj Mesík, 20. december 2016)

Elektrobus ulicami Prievidze jazdil dva týždne. (Zdroj: Marián Kucman )

Autori sú členmi občianskej iniciatívy „Lepšia doprava“

Juraj Mesík vo svojom komentári (Z Bratislavy Putinovi s láskou) vyjadruje svoj politický názor, s ktorým nechceme polemizovať. Pravdepodobne by sme sa v mnohom aj zhodli. Problémom však je, že pán Mesík tu mieša dve nemiešateľné veci – odbornosť a politiku.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Z Bratislavy Putinovi s láskou

S pohonom autobusov je to v mnohom ako s pohonom motorovej píly. Ak si chceme motorovú pílu kúpiť, o spôsobe pohonu nerozhoduje vzťah k životnému prostrediu, ale praktické hľadisko – teda na čo vlastne pílu potrebujeme.

Ak na orezávanie kríkov a stromov v blízkom okolí chaty/chalupy, tak je výhodný elektrický pohon. Limitom je tu dosah predlžovačky. Ak však chceme pilovať hlboko v lese, chtiac či nechtiac inú možnosť, ako si kúpiť pílu s benzínovým pohonom, nemáme.

Prečo tento úvod? Aby bolo jasné, že o pohone autobusov musí rozhodovať praktické hľadisko. Teda čo od autobusu chceme. Ak ide o 300 kilometrov denne premávajúci veľký 18-metrový po väčšinu služby plne obsadený autobus, tak si s batériami jednoducho nevystačíme!

Elektrobusy nie sú zázračné

Minimálne raz za deň potreba dobitia, v kopcovitom teréne by bol dojazd ešte kratší. Iste, elektrobusy vo svete existujú. Ale na akých výkonoch? V susednej Viedni, kde je centrum mesta obslúžené električkami a stanicou metra priamo pri Stephansdome sa dá väčšina vzdialeností prejsť pešo. Výnimkou sú starší a horšie pohybliví občania, pre ktorých jazdia v centre mesta elektrobusy.

Za deň toho toľko nenajazdia. Naviac, pokiaľ jeden jazdí, druhý sa dobíja. Vozidiel musíme mať jednoducho viac. A to nemáme nabíjacie stanice, ktoré by sa museli dobudovať. Čiže nejde len o kúpu elektrobusov, ale aj o výstavbu ich infraštruktúry.

Autor uvádza ako príklad Nórsko a Čínu. Sú to dobré príklady na to, že to s elektrobusmi to nie je práve ružové. V Číne po olympiáde stoja väčšinou nevyužité. Skôr fiasko, ako reálne využitie. V Nórsku rozhodoval o zavedení elektrobusov viac tlak ekológov ako odborný názor.

Podľa nórskeho zdroja je podiel elektrobusov v súčasnosti do 5 %, v roku 2020 sa počíta s 10 % a v roku 2025 s cca 25 %. Že by teda toto v súčasnosti vytrhlo Bratislave tŕň z päty, sa rozhodne nedá povedať.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 620
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 033
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 571
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 009
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 706
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 370
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 148
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 090
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 695
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 621

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Po kose na Krym? Zakopnete o tank

Vreckový sprievodca cestovateľov po východných teritóriách, časť III.

KOMENTÁRE

Mala byť ombudsmanka aj na pochode za rodinu?

Bubon, koláž Krista a zástava, celý výjav pripomínal akúsi civilnú procesiu.

BRATISLAVA

Dá sa v Dunaji oficiálne kúpať?

Na Dunaji bolo kedysi nielen legendárne Lido, ale aj lodné kúpaliská.

Neprehliadnite tiež

Rusi prišli len na otočku (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico).

STĹPČEK JAKUBA FILA

Branci obchádzajú zákon a sú nebezpeční

Demokracia má právo brániť sa a je najvyšší čas, aby to v prípade brancov začala aktívne robiť.

KOMENTÁR ADAMA VALČEKA

Zmizne dôkaz o krytí Bašternáka?

Policajná inšpekcia koná, akoby kryla ľudí, ktorí vlani v júni zmarili raziu u developera.

AUTORSKÁ STRANA TOMA NICHOLSONA

Málo tu oslavujeme to dobro, čo na Slovensku bolo, je a bude

Možno to zle vidím; možno Slovákom budú tieto slová znieť trochu pateticky alebo prehnane.