PÍŠU MIKULÁŠ HRUBIŠKO A IGOR JEŘÁBEK

Potrebuje Bratislava elektrobusy?

Ad: Z Bratislavy Putinovi s láskou (Juraj Mesík, 20. december 2016)

Elektrobus ulicami Prievidze jazdil dva týždne. (Zdroj: Marián Kucman )

Autori sú členmi občianskej iniciatívy „Lepšia doprava“

Juraj Mesík vo svojom komentári (Z Bratislavy Putinovi s láskou) vyjadruje svoj politický názor, s ktorým nechceme polemizovať. Pravdepodobne by sme sa v mnohom aj zhodli. Problémom však je, že pán Mesík tu mieša dve nemiešateľné veci – odbornosť a politiku.

Prečítajte si tiež: Z Bratislavy Putinovi s láskou

S pohonom autobusov je to v mnohom ako s pohonom motorovej píly. Ak si chceme motorovú pílu kúpiť, o spôsobe pohonu nerozhoduje vzťah k životnému prostrediu, ale praktické hľadisko – teda na čo vlastne pílu potrebujeme.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ak na orezávanie kríkov a stromov v blízkom okolí chaty/chalupy, tak je výhodný elektrický pohon. Limitom je tu dosah predlžovačky. Ak však chceme pilovať hlboko v lese, chtiac či nechtiac inú možnosť, ako si kúpiť pílu s benzínovým pohonom, nemáme.

Prečo tento úvod? Aby bolo jasné, že o pohone autobusov musí rozhodovať praktické hľadisko. Teda čo od autobusu chceme. Ak ide o 300 kilometrov denne premávajúci veľký 18-metrový po väčšinu služby plne obsadený autobus, tak si s batériami jednoducho nevystačíme!

Elektrobusy nie sú zázračné

Minimálne raz za deň potreba dobitia, v kopcovitom teréne by bol dojazd ešte kratší. Iste, elektrobusy vo svete existujú. Ale na akých výkonoch? V susednej Viedni, kde je centrum mesta obslúžené električkami a stanicou metra priamo pri Stephansdome sa dá väčšina vzdialeností prejsť pešo. Výnimkou sú starší a horšie pohybliví občania, pre ktorých jazdia v centre mesta elektrobusy.

Za deň toho toľko nenajazdia. Naviac, pokiaľ jeden jazdí, druhý sa dobíja. Vozidiel musíme mať jednoducho viac. A to nemáme nabíjacie stanice, ktoré by sa museli dobudovať. Čiže nejde len o kúpu elektrobusov, ale aj o výstavbu ich infraštruktúry.

Autor uvádza ako príklad Nórsko a Čínu. Sú to dobré príklady na to, že to s elektrobusmi to nie je práve ružové. V Číne po olympiáde stoja väčšinou nevyužité. Skôr fiasko, ako reálne využitie. V Nórsku rozhodoval o zavedení elektrobusov viac tlak ekológov ako odborný názor.

Podľa nórskeho zdroja je podiel elektrobusov v súčasnosti do 5 %, v roku 2020 sa počíta s 10 % a v roku 2025 s cca 25 %. Že by teda toto v súčasnosti vytrhlo Bratislave tŕň z päty, sa rozhodne nedá povedať.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4T69 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4T69 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  2. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  3. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  4. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  5. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  7. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  8. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  9. Hyundai i20 – Ideálny parťák
  10. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si?
  1. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  2. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  3. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  4. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  5. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  7. Výhody virtuálneho sídla spoločnosti
  8. Medzinárodný týždeň na EU v Bratislave
  9. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  10. Ako znížiť spotrebu energie v obciach a mestách
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 404
  2. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 13 029
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 11 870
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 380
  5. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 828
  6. Nepodceňujte príznaky psoriázy 4 738
  7. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku 2 409
  8. Prečo úspešní odchádzajú od nedokončených úloh? 2 204
  9. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 2 022
  10. Dlhopisy s fixným výnosom 6,6 % p.a. 1 976

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Peniaze na reformu školstva v rozpočte nevidno

Školstvo je v rozpočte málo ambiciózne.

AUTORSKÁ STRANA MATÚŠA KRČMÁRIKA

Český diktátor je o krok bližšie

Čechom akoby to bolo jedno.

DOMOV

Polícia ide po stope nebezpečných odpadov zo skládky pri Bratislave

Zadržaný Grebeči s Vassalom spolupracoval.

Neprehliadnite tiež

Utajený (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (kreslí Sliacky).

KOMENTÁR JURAJA BERZEDIHO

Kozák odišiel s noblesou. Dôvod sa možno raz dozvieme

Nebude jednoduché nájsť lepšieho trénera.

Autorská strana Jakuba Fila

Na Islande môžete mať pocit, že skončil svet

Keď Sigur Rós vydal album Route one, obsahoval osem skladieb, ktoré namiešala umelá inteligencia. Každý pomenovali GPS súradnicou.

Stĺpček Petra Schutza

Generácia okolo Škriniara by si zaslúžila rovnocenného Kozákovi

Za odchodom Kozáka môže byť prchkosť.

Komentár Zuzany Kepplovej

Po Mazurekovi a Sheile prichádza Lívia

V tej istej veci.