Autor je spisovateľ, básnik a prekladateľ
Nebude to náhoda, že najväčší medzinárodný dosah mávajú umelecké výkony spojené s najväčšími tragédiami v dejinách národov. Najvýrečnejší príklad: slovenský umelec nikdy nezískal vo svete väčší ohlas, ako mal Oscarom odmenený výkon Jozefa Krónera vo filme Obchod na korze, ktorého témou bol holokaust.
A nemusí to byť vždy iba taký bachant ako Tolstého Vojna a mier: rovnako hlboko sa do svetového kultúrneho povedomia zapísal aj Shakespearov Sonet 66, do ktorého – v zozname jedenástich dôvodov na samovraždu – je vtesnaná celá tragika básnikovej doby.
Ostaňme však doma: po holokauste medzi najväčšie tragédie dvadsiateho storočia patria u nás aj päťdesiate roky. Brutálny stalinizmus. Stovky justičných aj iných politicky motivovaných vrážd. Tisíce nevinne uväznených. Ako to zrátal František Mikloško – iba slovenské obete náboženského prenasledovania boli vtedy úhrnom nevinne odsúdené na 83 tisícročí.
Muselo sa to odzrkadliť aj v slovenskom umení. No majú slovenské päťdesiate roky svojho Krónera, ktorý by o nich čosi povedal aj svetu? Až donedávna ho nemali. Tiene stalinistov dodnes blúdia medzi nami a už vyše pol storočia bdelo strážia, aby sa ich zločiny z päťdesiatych rokov pred svetom zamlčali.