KOMENTÁR BENA CUNNINGHAMA

Starší zamestnanci možno len potrebujú jazdiť po iných trasách

Starnutie nemusí znamenať klesajúci pracovný výkon. Stačí, ak sa charakter práce zmení.

Ben Cunningham.(Zdroj: SME)

Európska pracovná sila starne už celé desaťročia a tento trend bude pokračovať. Slovensko sa nijako nelíši a už dnes je 13 percent slovenskej pracovnej sily vo vekovej kategórii 55 - 64 rokov. V roku 2035 bude mať podľa očakávania 20,6 percenta slovenských pracujúcich 55 - 64 rokov.

Imigrácia je jedným zo spôsobov, akým krajiny dopĺňajú mladú pracovnú silu, ale s tým, ako sa ľudia dožívajú dlhšieho veku, nastáva tlak skúmať, ako môžu pohodlne a produktívne pracovať, aj keď starnú.

S vypätým penzijným systémom a neustále sa zvyšujúcim vekom odchodu do dôchodku sa to stáva čoraz naliehavejším problémom. Starnúca pracovná sila sa všeobecne spája s nižšou produktivitou – niečím, čo robí hospodárstvo menej konkurencieschopným, ale novšie výskumy ukazujú, že to nemusí byť nevyhnutne pravda.

„Produktivita sa v skutočnosti nezakladá na veku, ale na „pracovnej schopnosti“,“ hovorí Juhani Ilmarinen, bývalý zamestnanec Fínskeho inštitútu pre pracovné zdravie, ktorý prednášal o takzvanom Indexe pracovnej schopnosti (WAI).

WAI meria vzťah medzi prácou a zdrojmi, ktoré má pracujúci na vykonanie tejto práce. Prieskum sa snaží primať pracujúcich, aby si zmerali vlastnú schopnosť vykonávať svoju prácu v porovnaní s požiadavkami pracovného miesta.

Výsledky môžu byť rôznorodé a mať rôzne uplatnenie, ale najpraktickejšie je, že môžu pomôcť zamestnávateľovi prispôsobiť základné prvky pracovného miesta, aby dostal zo starších zamestnancov to najlepšie.

V jednom prípade z Nemecka mali starší vodiči autobusov horšie výkony ako ich mladší kolegovia. Prieskum tiež zistil, že starší šoféri sa cítili príjemnejšie na predmestských trasách ako v centre mesta. Po zreorganizovaní trás boli starší a mladší vodiči rovnako produktívni.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4TZF na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4TZF na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 23 041
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 481
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 089
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 550
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 382
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 488
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 401
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 383
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 346
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 009

Téma: Práca


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Piekol macesy a mal baňu. Jeho slovenská továreň prežila dodnes

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

KOMENTÁRE

Rok 1997: Zmrznutý Leo desil viac než elektrikár Mečiar

Moc stále držal v rukách Mečiar a z rodinných osláv sa stávali mory.

ŠPORT

Kuzminová skončila druhá v stíhacích pretekoch

Napriek štyrom chybám v streľbe prišla len o jedno miesto.

Neprehliadnite tiež

Lepšie vzťahy s palácom (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (kreslí Sliacky).

SME 25 ROKOV

Rok 1997: Keď Slovensko ostatným len zamávalo

Mečiar napĺňal svoje učenie: Ak nás nechcú na Západe, pôjdeme na Východ.

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Pointou lyžovačky nie je obrat vlekárov

Keby sa Smer držal v týchto limitoch sociálnej demokracie, žili by sme v šťastnej krajine.

KNIHA TÝŽDŇA

Spojíme sily alebo skončíme v spoločnom hrobe

Sebavedomá zaľúbenosť do budúcnosti sa skončila. Sme napadnutí globálnou epidémiou nostalgie.

AUTORSKÁ STRANA TOMÁŠA HULÍKA

V správnom čase na správnom balkóne

Tiahnuce žeriavy a husi, ale aj strieľajúci psychopat a výbuch plynu. Čo všetko sa dá odfotiť z bytu.