PÍŠE DANIEL MILO

Nehovorme len o populizme, pozrime sa na vplyv technológií

Stále vieme málo o používaní internetu. Tí, čo vedia viac, dnes robia úspešné kampane a priťahujú voličov.

Alexander Nix.(Zdroj: Profimedia)

Autor je analytik GLOBSEC Policy Institute

Zdá sa, že Zeitgeist zmeny vládne celou západnou hemisférou. Aká zmena to bude a čo bude nasledovať, keď padnú dnešné piliere stability a bezpečnosti, vieme veľmi málo.

V informačnom šume a sústredení sa na podrobnosti a škandály však zaniká niekoľko veľmi dôležitých skutočností. To, čo navonok vyzerá ako spontánna a prirodzená zmena nálad celej spoločnosti, je dôsledok viacerých faktorov.

Cambridge Analytica sa preslávila kampaňou na podporu brexitu, najal si ju v lete 2016 aj tím Donalda Trumpa.

Na prvom mieste je technologická zmena – masové rozšírenie internetu, lacných smartfónov a sociálnych sietí radikálne zmenilo spôsob komunikácie medzi politickými predstaviteľmi a ich voličmi. Zároveň sa zásadne zmenili možnosti na mobilizáciu a spájanie ľudí okolo tém či záujmov.

Keď sa tento proces začal, všetci dúfali, že okamžitý a masový prístup k znalostiam a poznaniu hromadeným generáciami ľudstva povedie k pozdvihnutiu úrovne všetkých. Dnes hovoríme, naopak, o postfaktuálnej realite, fake news a relativizovaní až popieraní existencie objektívnej reality.

Vojna sa vedie v hlave

Druhým faktorom, až do prezidentských volieb v USA verejnosťou takmer opomínaným, bol postupný návrat veľmocenských ambícií Ruskej federácie a s tým súvisiace systematické opatrenia zamerané na oslabenie a rozvrátenie kľúčových inštitúcií Západu zo strany Kremľa.

Keď v roku 2013 vyšiel článok Valerija Gerasimova, náčelníka generálneho štábu ruskej armády o nelineárnej vojne, neskôr nazvaný Gerasimovou doktrínou, bolo to len oficiálne pomenovanie toho, čo dnes nazývame hybridné hrozby.

Jadrom tejto ruskej doktríny je systematické spojenie politického a ekonomického vplyvu, kybernetických operácií, výzvedných operácií, mediálneho pôsobenia, hrozby použitia sily do jedného celku, ktorý je oveľa efektívnejší a menej nákladný ako priame použitie ozbrojených síl.

Cieľom takéhoto pôsobenia nie je vojensky dobyť dané územie, ale dosiahnuť zmenu postojov populácie, zmeniť geopolitickú orientáciu alebo minimálne ochromiť vôľu konať na obranu vlastného územia a záujmov.

Vojenský konflikt v 21. storočí nie je o tankoch, lietadlách a raketách, ale o informačnom pôsobení, preniknutí do počítačových sietí, o psychologických operáciách, mediálnych manipuláciách a ovládnutí rozhodovacích procesov.

Podľa oficiálnych odhadov Ruská federácia vynakladá na takéto aktivity ročne jednu miliardu eur. Na porovnanie, EEAS (Európska služba pre vonkajšie aktivity), ktorá je jediným útvarom zriadeným na monitorovanie a vyvažovanie takýchto aktivít v rámci EÚ, nedostala prisľúbené zvýšenie rozpočtu na 800-tisíc eur. Za každých tisíc eur, ktoré Rusko vynakladá na svoje propagandistické pôsobenie, EÚ vynaloží 0,8 eura.

Až na malé výnimky sa na národnej úrovni hybridným hrozbám venuje mizivé percento štátov EÚ, pričom Slovensko nemá žiadne špeciálne kapacity vyčlenené na túto problematiku.

Voľby šité na mieru

Tretím faktorom, ktorý až postupne vychádza najavo, je využívanie big data a online profilov na politický marketing prispôsobený podľa osobnostnej charakteristiky jednotlivcov.

Až do amerických prezidentských volieb boli politické kampane založené na demografickom koncepte a snahe kandidátov osloviť ucelené voličské skupiny definované pohlavím, etnikom, vierovyznaním či regiónom, povedal Alexander Nix. Práve on je strojcom úspechu tak brexitu, ako aj víťazstva Donalda Trumpa. Za pomoci unikátnej technológie kombinujúcej osobnostnú analýzu (psychometriku) s individualizáciou politických posolstiev na sociálnych sieťach na úroveň jednotlivca.

To, čo sa zdalo pred pár rokmi ako science-fiction, je po brexite a amerických prezidentských voľbách realita.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  2. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Študenti obhajovali návrhy na využitie Pisztoryho paláca
  2. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  3. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  4. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  5. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  6. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  7. Slováci rozhodli o najlepšom!
  8. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  9. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  10. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 9 895
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 960
  3. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 4 908
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 807
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 718
  6. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 3 528
  7. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 248
  8. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 240
  9. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 216
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 556

Téma: Sociálne siete


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan vracia milióny. Aj jeho šéf je prekvapený, čo sa okolo tímu deje

Bývalý nemecký cyklista Ralph Denk založil pred siedmimi rokmi amatérsky tím, teraz je medzi elitou. Aj vďaka Saganovi.

EKONOMIKA

Ako narastú platy vo Volkswagene a čo s obednou pauzou

Finálna dohoda je pri tretej tarifnej triede vyššia.

EKONOMIKA

Vážny podivne nakúpil pre Sociálnu poisťovňu ďalšie autá

Poisťovňa tvrdí, že nové autá musela nakúpiť.

KOMENTÁRE

S lákaním Slovákov z Británie je to ako so šibačkou

Bojíme sa, že prídu. A ešte viac sa obávame, že neprídu.

Neprehliadnite tiež

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Nech štrajkuje Fico

Vo VW BA mzdy nestagnujú ani neklesajú, ale neustále rastú. Ide len o tempo tohto rastu, ktoré sa zamestnancom – všade, taký je svet a iný nebude – zdá vždy pomalé.

KOMENTÁR TOMA NICHOLSONA

Macron by mal vedieť, že nádej nemá zvuk fanfár

Nový francúzsky prezident má veľké ambície, ale tú jeho pesničku sme už niekde počuli.

KOMENTÁR ZUZANY KEPPLOVEJ

S lákaním Slovákov z Británie je to ako so šibačkou

Bojíme sa, že prídu. A ešte viac sa obávame, že neprídu.

AUTORSKÁ STRANA TOMÁŠA PROkOPČÁKA

Bol som taký istý. Viem, aké to bolo voliť kotlebovcov alebo marxistov

Ak im nepomôžeme nájsť pozitívne vzory medzi sebou, nečudujme sa, že sa mladí obrátia ku kotlebovcom a bláznom.