PÍŠE DANIEL MILO

Nehovorme len o populizme, pozrime sa na vplyv technológií

Stále vieme málo o používaní internetu. Tí, čo vedia viac, dnes robia úspešné kampane a priťahujú voličov.

Alexander Nix.(Zdroj: Profimedia)

Autor je analytik GLOBSEC Policy Institute

Zdá sa, že Zeitgeist zmeny vládne celou západnou hemisférou. Aká zmena to bude a čo bude nasledovať, keď padnú dnešné piliere stability a bezpečnosti, vieme veľmi málo.

V informačnom šume a sústredení sa na podrobnosti a škandály však zaniká niekoľko veľmi dôležitých skutočností. To, čo navonok vyzerá ako spontánna a prirodzená zmena nálad celej spoločnosti, je dôsledok viacerých faktorov.

Cambridge Analytica sa preslávila kampaňou na podporu brexitu, najal si ju v lete 2016 aj tím Donalda Trumpa.

Na prvom mieste je technologická zmena – masové rozšírenie internetu, lacných smartfónov a sociálnych sietí radikálne zmenilo spôsob komunikácie medzi politickými predstaviteľmi a ich voličmi. Zároveň sa zásadne zmenili možnosti na mobilizáciu a spájanie ľudí okolo tém či záujmov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Keď sa tento proces začal, všetci dúfali, že okamžitý a masový prístup k znalostiam a poznaniu hromadeným generáciami ľudstva povedie k pozdvihnutiu úrovne všetkých. Dnes hovoríme, naopak, o postfaktuálnej realite, fake news a relativizovaní až popieraní existencie objektívnej reality.

Vojna sa vedie v hlave

Druhým faktorom, až do prezidentských volieb v USA verejnosťou takmer opomínaným, bol postupný návrat veľmocenských ambícií Ruskej federácie a s tým súvisiace systematické opatrenia zamerané na oslabenie a rozvrátenie kľúčových inštitúcií Západu zo strany Kremľa.

Keď v roku 2013 vyšiel článok Valerija Gerasimova, náčelníka generálneho štábu ruskej armády o nelineárnej vojne, neskôr nazvaný Gerasimovou doktrínou, bolo to len oficiálne pomenovanie toho, čo dnes nazývame hybridné hrozby.

Jadrom tejto ruskej doktríny je systematické spojenie politického a ekonomického vplyvu, kybernetických operácií, výzvedných operácií, mediálneho pôsobenia, hrozby použitia sily do jedného celku, ktorý je oveľa efektívnejší a menej nákladný ako priame použitie ozbrojených síl.

Cieľom takéhoto pôsobenia nie je vojensky dobyť dané územie, ale dosiahnuť zmenu postojov populácie, zmeniť geopolitickú orientáciu alebo minimálne ochromiť vôľu konať na obranu vlastného územia a záujmov.

Vojenský konflikt v 21. storočí nie je o tankoch, lietadlách a raketách, ale o informačnom pôsobení, preniknutí do počítačových sietí, o psychologických operáciách, mediálnych manipuláciách a ovládnutí rozhodovacích procesov.

Podľa oficiálnych odhadov Ruská federácia vynakladá na takéto aktivity ročne jednu miliardu eur. Na porovnanie, EEAS (Európska služba pre vonkajšie aktivity), ktorá je jediným útvarom zriadeným na monitorovanie a vyvažovanie takýchto aktivít v rámci EÚ, nedostala prisľúbené zvýšenie rozpočtu na 800-tisíc eur. Za každých tisíc eur, ktoré Rusko vynakladá na svoje propagandistické pôsobenie, EÚ vynaloží 0,8 eura.

Až na malé výnimky sa na národnej úrovni hybridným hrozbám venuje mizivé percento štátov EÚ, pričom Slovensko nemá žiadne špeciálne kapacity vyčlenené na túto problematiku.

Voľby šité na mieru

Tretím faktorom, ktorý až postupne vychádza najavo, je využívanie big data a online profilov na politický marketing prispôsobený podľa osobnostnej charakteristiky jednotlivcov.

Až do amerických prezidentských volieb boli politické kampane založené na demografickom koncepte a snahe kandidátov osloviť ucelené voličské skupiny definované pohlavím, etnikom, vierovyznaním či regiónom, povedal Alexander Nix. Práve on je strojcom úspechu tak brexitu, ako aj víťazstva Donalda Trumpa. Za pomoci unikátnej technológie kombinujúcej osobnostnú analýzu (psychometriku) s individualizáciou politických posolstiev na sociálnych sieťach na úroveň jednotlivca.

To, čo sa zdalo pred pár rokmi ako science-fiction, je po brexite a amerických prezidentských voľbách realita.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4U2J na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4U2J na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  6. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  7. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie
  1. Do you need to unwind after a stressful week at work?
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  4. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  5. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  6. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  7. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  8. Kreditná karta – áno alebo nie
  9. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  10. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 23 924
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 303
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 191
  4. Kreditná karta – áno alebo nie 8 018
  5. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 713
  6. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 5 325
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 5 226
  8. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 5 215
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 4 587
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 951

Téma: Sociálne siete


Článok je zaradený aj do ďalších tém Internet

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Matúša Krčmárika

Turecko v Európe? Môžeme to definitívne vzdať

Erdogan si neposilnil moc, aby sa jej vzdal.

PLUS

Trojky vznikli náhodou. Experiment zmenil celý basketbal

Hráči trojkový oblúk odmietali.

PODCAST DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Ochorenie, ktoré sa nikomu neoplatí liečiť. Skoro ho nechali zomrieť

Príbeh, ktorý opisuje zdravotníctvo.

Neprehliadnite tiež

Analýza Matúša Krčmárika

Turecko v Európe? Môžeme to definitívne vzdať

Erdogan si neposilnil moc, aby sa jej vzdal.

Stĺpček Osmelené

Zomrel mi otec. A ešte predtým nás šarlatán obral o tisíce

Dokument Obchod so zdravím odráža iba zlomok reality.

Stĺpček Jakuba Fila

Kočner má právo sa brániť

Je dobré si všímať, kto, kedy a ako o ňom rozhoduje.

KOMENTÁR TOMÁŠA PROKOPČÁKA

Keď sa začnú Kočnerovia a Bašternákovia naozaj báť

Kde začína spravodlivosť v krajine.

Dvadsať natvrdo (Sliacky)

Karikatúra denníka Sme (kreslí Sliacky)