PÍŠE DANIEL MILO

Nehovorme len o populizme, pozrime sa na vplyv technológií

Stále vieme málo o používaní internetu. Tí, čo vedia viac, dnes robia úspešné kampane a priťahujú voličov.

Alexander Nix.(Zdroj: Profimedia)

Autor je analytik GLOBSEC Policy Institute

Zdá sa, že Zeitgeist zmeny vládne celou západnou hemisférou. Aká zmena to bude a čo bude nasledovať, keď padnú dnešné piliere stability a bezpečnosti, vieme veľmi málo.

V informačnom šume a sústredení sa na podrobnosti a škandály však zaniká niekoľko veľmi dôležitých skutočností. To, čo navonok vyzerá ako spontánna a prirodzená zmena nálad celej spoločnosti, je dôsledok viacerých faktorov.

Cambridge Analytica sa preslávila kampaňou na podporu brexitu, najal si ju v lete 2016 aj tím Donalda Trumpa.

Na prvom mieste je technologická zmena – masové rozšírenie internetu, lacných smartfónov a sociálnych sietí radikálne zmenilo spôsob komunikácie medzi politickými predstaviteľmi a ich voličmi. Zároveň sa zásadne zmenili možnosti na mobilizáciu a spájanie ľudí okolo tém či záujmov.

Keď sa tento proces začal, všetci dúfali, že okamžitý a masový prístup k znalostiam a poznaniu hromadeným generáciami ľudstva povedie k pozdvihnutiu úrovne všetkých. Dnes hovoríme, naopak, o postfaktuálnej realite, fake news a relativizovaní až popieraní existencie objektívnej reality.

Vojna sa vedie v hlave

Druhým faktorom, až do prezidentských volieb v USA verejnosťou takmer opomínaným, bol postupný návrat veľmocenských ambícií Ruskej federácie a s tým súvisiace systematické opatrenia zamerané na oslabenie a rozvrátenie kľúčových inštitúcií Západu zo strany Kremľa.

Keď v roku 2013 vyšiel článok Valerija Gerasimova, náčelníka generálneho štábu ruskej armády o nelineárnej vojne, neskôr nazvaný Gerasimovou doktrínou, bolo to len oficiálne pomenovanie toho, čo dnes nazývame hybridné hrozby.

Jadrom tejto ruskej doktríny je systematické spojenie politického a ekonomického vplyvu, kybernetických operácií, výzvedných operácií, mediálneho pôsobenia, hrozby použitia sily do jedného celku, ktorý je oveľa efektívnejší a menej nákladný ako priame použitie ozbrojených síl.

Cieľom takéhoto pôsobenia nie je vojensky dobyť dané územie, ale dosiahnuť zmenu postojov populácie, zmeniť geopolitickú orientáciu alebo minimálne ochromiť vôľu konať na obranu vlastného územia a záujmov.

Vojenský konflikt v 21. storočí nie je o tankoch, lietadlách a raketách, ale o informačnom pôsobení, preniknutí do počítačových sietí, o psychologických operáciách, mediálnych manipuláciách a ovládnutí rozhodovacích procesov.

Podľa oficiálnych odhadov Ruská federácia vynakladá na takéto aktivity ročne jednu miliardu eur. Na porovnanie, EEAS (Európska služba pre vonkajšie aktivity), ktorá je jediným útvarom zriadeným na monitorovanie a vyvažovanie takýchto aktivít v rámci EÚ, nedostala prisľúbené zvýšenie rozpočtu na 800-tisíc eur. Za každých tisíc eur, ktoré Rusko vynakladá na svoje propagandistické pôsobenie, EÚ vynaloží 0,8 eura.

Až na malé výnimky sa na národnej úrovni hybridným hrozbám venuje mizivé percento štátov EÚ, pričom Slovensko nemá žiadne špeciálne kapacity vyčlenené na túto problematiku.

Voľby šité na mieru

Tretím faktorom, ktorý až postupne vychádza najavo, je využívanie big data a online profilov na politický marketing prispôsobený podľa osobnostnej charakteristiky jednotlivcov.

Až do amerických prezidentských volieb boli politické kampane založené na demografickom koncepte a snahe kandidátov osloviť ucelené voličské skupiny definované pohlavím, etnikom, vierovyznaním či regiónom, povedal Alexander Nix. Práve on je strojcom úspechu tak brexitu, ako aj víťazstva Donalda Trumpa. Za pomoci unikátnej technológie kombinujúcej osobnostnú analýzu (psychometriku) s individualizáciou politických posolstiev na sociálnych sieťach na úroveň jednotlivca.

To, čo sa zdalo pred pár rokmi ako science-fiction, je po brexite a amerických prezidentských voľbách realita.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4U2J na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4U2J na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  3. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  4. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  7. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  10. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova
  1. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  2. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  3. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  4. Billa pomáha slabozrakým a nevidiacim s nákupmi už aj v Nitre
  5. Svetový roaming v O2 výhodnejšie
  6. 5 pravidiel ako prenajať nehnuteľnosť
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  8. Hotel Devin Spa centre - relaxation in the intimate atmosphere
  9. The Horizont Resort **** - fun and wellness
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 25 662
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 16 382
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 226
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 10 967
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 933
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 738
  7. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 993
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 936
  9. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 3 808
  10. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova 2 552

Téma: Sociálne siete


Článok je zaradený aj do ďalších tém Internet

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Strata rozumu či občianska samovražda. Mali by mať Slováci z czexitu radosť?

Českí voliči sú majstrami v tom, ako z čertov namaľovaných na stenu urobiť politickú realitu.

EKONOMIKA

Česi testovali čaje, predávajú sa aj u nás. Ako dopadli?

V teste neobstáli bylinné čaje určené pre deti.

ŠPORT

Kuzminovej pomohol k zlatu. Aj pohybmi, aké robia batoľatá

Nasťa je veľmi vďačná a práca s ňou je výnimočná, vraví Denis Freudenfeld.

Neprehliadnite tiež

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Fondy sú európske, ale amaterizmus náš domáci

Ťažko nájsť väčší konflikt záujmov ako pomoc s písaním eurofondových výziev a projektových žiadostí zároveň.

Komentár Petra Schutza

Najzásadnejšia neznáma

S argumentom, že ani keď mal 83 poslancov, nesiahol na základné slobody, môže Fico šermovať ozaj iba v Česku.

KOMENTÁR ONDREJA PODSTUPKU

Za lepšiu diskrimináciu

Firma ukázala, ako platila ženám o sedem percent menej ako mužom. Treba ju za to pochváliť.

AUTORSKÁ STRANA MÁRIUSA KOPCSAYA

Tiež by ste chceli žiť v modernej krajine?

Hrádza proti všetkému novému je výsledkom starého myslenia aj lobistických tlakov

Píše Oľga Kucková

Súdy sa zubami-nechtami bránia striedavej starostlivosti

Ad: Chráňme deti pred peklom na súdoch