PÍŠE DANIEL MILO

Nehovorme len o populizme, pozrime sa na vplyv technológií

Stále vieme málo o používaní internetu. Tí, čo vedia viac, dnes robia úspešné kampane a priťahujú voličov.

Alexander Nix.(Zdroj: Profimedia)

Autor je analytik GLOBSEC Policy Institute

Zdá sa, že Zeitgeist zmeny vládne celou západnou hemisférou. Aká zmena to bude a čo bude nasledovať, keď padnú dnešné piliere stability a bezpečnosti, vieme veľmi málo.

V informačnom šume a sústredení sa na podrobnosti a škandály však zaniká niekoľko veľmi dôležitých skutočností. To, čo navonok vyzerá ako spontánna a prirodzená zmena nálad celej spoločnosti, je dôsledok viacerých faktorov.

Cambridge Analytica sa preslávila kampaňou na podporu brexitu, najal si ju v lete 2016 aj tím Donalda Trumpa.

Na prvom mieste je technologická zmena – masové rozšírenie internetu, lacných smartfónov a sociálnych sietí radikálne zmenilo spôsob komunikácie medzi politickými predstaviteľmi a ich voličmi. Zároveň sa zásadne zmenili možnosti na mobilizáciu a spájanie ľudí okolo tém či záujmov.

Keď sa tento proces začal, všetci dúfali, že okamžitý a masový prístup k znalostiam a poznaniu hromadeným generáciami ľudstva povedie k pozdvihnutiu úrovne všetkých. Dnes hovoríme, naopak, o postfaktuálnej realite, fake news a relativizovaní až popieraní existencie objektívnej reality.

Vojna sa vedie v hlave

Druhým faktorom, až do prezidentských volieb v USA verejnosťou takmer opomínaným, bol postupný návrat veľmocenských ambícií Ruskej federácie a s tým súvisiace systematické opatrenia zamerané na oslabenie a rozvrátenie kľúčových inštitúcií Západu zo strany Kremľa.

Keď v roku 2013 vyšiel článok Valerija Gerasimova, náčelníka generálneho štábu ruskej armády o nelineárnej vojne, neskôr nazvaný Gerasimovou doktrínou, bolo to len oficiálne pomenovanie toho, čo dnes nazývame hybridné hrozby.

Jadrom tejto ruskej doktríny je systematické spojenie politického a ekonomického vplyvu, kybernetických operácií, výzvedných operácií, mediálneho pôsobenia, hrozby použitia sily do jedného celku, ktorý je oveľa efektívnejší a menej nákladný ako priame použitie ozbrojených síl.

Cieľom takéhoto pôsobenia nie je vojensky dobyť dané územie, ale dosiahnuť zmenu postojov populácie, zmeniť geopolitickú orientáciu alebo minimálne ochromiť vôľu konať na obranu vlastného územia a záujmov.

Vojenský konflikt v 21. storočí nie je o tankoch, lietadlách a raketách, ale o informačnom pôsobení, preniknutí do počítačových sietí, o psychologických operáciách, mediálnych manipuláciách a ovládnutí rozhodovacích procesov.

Podľa oficiálnych odhadov Ruská federácia vynakladá na takéto aktivity ročne jednu miliardu eur. Na porovnanie, EEAS (Európska služba pre vonkajšie aktivity), ktorá je jediným útvarom zriadeným na monitorovanie a vyvažovanie takýchto aktivít v rámci EÚ, nedostala prisľúbené zvýšenie rozpočtu na 800-tisíc eur. Za každých tisíc eur, ktoré Rusko vynakladá na svoje propagandistické pôsobenie, EÚ vynaloží 0,8 eura.

Až na malé výnimky sa na národnej úrovni hybridným hrozbám venuje mizivé percento štátov EÚ, pričom Slovensko nemá žiadne špeciálne kapacity vyčlenené na túto problematiku.

Voľby šité na mieru

Tretím faktorom, ktorý až postupne vychádza najavo, je využívanie big data a online profilov na politický marketing prispôsobený podľa osobnostnej charakteristiky jednotlivcov.

Až do amerických prezidentských volieb boli politické kampane založené na demografickom koncepte a snahe kandidátov osloviť ucelené voličské skupiny definované pohlavím, etnikom, vierovyznaním či regiónom, povedal Alexander Nix. Práve on je strojcom úspechu tak brexitu, ako aj víťazstva Donalda Trumpa. Za pomoci unikátnej technológie kombinujúcej osobnostnú analýzu (psychometriku) s individualizáciou politických posolstiev na sociálnych sieťach na úroveň jednotlivca.

To, čo sa zdalo pred pár rokmi ako science-fiction, je po brexite a amerických prezidentských voľbách realita.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4U2J na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4U2J na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  4. Top First moment dovolenky na leto 2018
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  8. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  2. Accessible Urban Living
  3. RPSP – A good intention ruined by execution
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  5. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  6. Riešenia pre hnedú planétu
  7. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  8. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 16 010
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 652
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 324
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 125
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 416
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 914
  7. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 662
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 577
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 465
  10. Slováci triedia lepšie 1 127

Téma: Sociálne siete


Článok je zaradený aj do ďalších tém Internet

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rok 1992: Bleskový rozvod a každý iným smerom. Ako si nás Mečiar s Klausom delili

Rozdelenie Českej a Slovenskej federatívnej republiky nebolo ani zďaleka ľahké.

EKONOMIKA

V roku 2060 pôjdu Dáni na dôchodok ako 74-roční. Kedy Slováci?

Súčasný limit im vzrastie o deväť rokov.

ŠPORT

Ramsay: Či Slovensko nevypadne do béčka? To nemôžem sľúbiť

Hokejistov chce naučiť hrať s rozumom.

Neprehliadnite tiež

PÍŠE PATRIK DUBOVSKÝ

Nepolepšený Krčméry a polepšený Feldek

Taká bola doba, teda takí boli ľudia po okupácii.

SME 25 rokov

SME vás prevedie cez štvrťstoročie

Významné dni si pamätáme aj cez vlastné príbehy. Rozmýšľame, kde sme boli v 1989, komu sme v 1993 tlieskali a čoho sme sa v 1995 báli.

STĹPČEK MÁRIUSA KOPCSAYA

Adventný Smer

Fico na čele strany nemá alternatívu, ale mnohé veci a mnohí ľudia ju majú.

PÍŠE TOMÁŠ KRIŠŠÁK

Internet zmenil náš svet. Obráti ho naruby?

Nesmieme dovoliť, aby sa univerzálne hodnoty rozpadli v poryve nálad a trendov, ktoré je možné na internete vytvárať na počkanie.

PÍŠE IVAN BINDAS

Mobilizácia Smeru: kto ďalej dohodí kameňom?

Kamene sú momentálne považované za najlepšiu formu sebaobrany. Na to sa verejnosť musí pripraviť a nastaviť.