SME

Plánujete kúpu auta? Počkajte si na elektrické!

Elektromobilita sa rozširuje závratnou rýchlosťou. V Európe, Číne aj v USA. Prelomom bude, ak e-autá zlacnejú tak, ako pred rokmi klesla cena mobilov spolu s ich masovým rozšírením.

Pri elektrárni sa dajú elektromobily nabíjať na novej rýchlonabíjacej stanici. Pri elektrárni sa dajú elektromobily nabíjať na novej rýchlonabíjacej stanici. (Zdroj: Archív BR)

Autor je publicista a občiansky aktivista

Tiché auto bez emisií, so zrýchlením hravo prekonávajúcim športové vozidlá a bez nutnosti chodiť na časté návštevy údržbárov a čerpacích staníc. Neznie to ako ideálne vozidlo?

Pre väčšinu používateľov áut asi áno. Napriek tomu žijeme vo svete zadymených a hlučných miest. S automobilmi s motormi spaľujúcimi naftu a benzín to inak nejde. Hluk, dym, kontroly a výmeny olejov, filtrov, výfukov, bŕzd či emisií sú, rovnako ako pravidelné zanechávanie značných súm peňazí na čerpacích staniciach, daňou spaľovacím motorom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Čo vlastne bráni nahradeniu mobility založenej na motore s vnútorným spaľovaním elektrickou mobilitou? V značnej miere možno len naše predsudky alebo návyk. Hromadný prechod na autá s elektrickým pohonom už nie je žánrom sci-fi, ako by sa mohlo zdať, ale realitou a otázkou veľmi krátkej budúcnosti.

Technickým limitom boli dlho kapacita a cena batérií. Táto bariéra je však už minulosťou: po cestách vyspelých krajín dnes jazdia elektroautobusy s dojazdom 1000 kilometrov na jedno nabitie. Z ekologického hľadiska je oveľa dôležitejšie ako dojazd 1000 kilometrov na jedno nabitie ich použitie v mestách. Napríklad v Plzni chodia od roku 2015 a rýchlonabíjacia stanica MHD dobíja elektrobusy za šesť až desať minút.

Rast geometrickým radom

Pre mnohých ľudí sú však zaujímavejšie ako autobusy elektrické osobné autá. Ich symbolom sa stala Tesla vizionára Elona Muska. Aj vďaka nemu a napriek superlacnému benzínu, predaj e- áut v USA prekonal míľniky: v roku 2016 sa ich predalo o 30 percent viac než v roku 2015. V decembri prekročil ich podiel 1,1 percenta z celkového predaja v USA.

SkryťVypnúť reklamu

Ešte zaujímavejší je globálny vývoj. Počet e-áut na svete prekročil jeden milión v septembri 2015 a dva milióny dosiahol v decembri 2016. Jednoduchá extrapolácia tohto trendu naznačuje, že tento rok by na svete mohli vyrobiť dva milióny e-áut, o rok neskôr štyri, potom osem, v roku 2020 už 16 a v roku 2021 až 32 miliónov.

Automobilky prežívajú obdobie veľkej neistoty: vedia, že budúcnosť patrí elektromobilom a všetky majú v programoch ich výrobu. Urobili však obrovské investície do vývoja a výroby spaľovacích motorov a ich predaj im vyhovuje.

Juraj Mesík

Zdá sa vám to nereálne tempo rastu? Možno. Vývoj v Číne, krajine, ktorá vyrába najviac automobilov na svete, je však ešte rýchlejší: v roku 2013 sa tam predalo skromných 18-tisíc e-áut. O rok neskôr štvornásobne viac, 75-tisíc. Vlani to bolo viac než 500-tisíc e-áut a plán čínskej vlády je vyrobiť v roku 2020 v Číne päť miliónov elektrických vozidiel.

Vedú Nóri a Holanďania

Ak by sa Európa – po Číne druhý najväčší výrobca áut – rozhodla nezaostať, nie je výroba 16 miliónov e-áut v roku 2020 mimo reality. Pre kontext: v roku 2015 sa na svete vyrobilo okolo 90 miliónov automobilov.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4U4Q na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Elon Musk

Súvisiace témy: Tesla, Elektromobily, Čína
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 746
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 150
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 541
  4. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 482
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 015
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 700
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 415
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 582
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Dobré správy. Humor je naďalej účinnou zbraňou bezmocných voči mocným.


13
17. november v Bratislave.

To, že zo všetkých sviatkov zmizne práve 17. november, dokazuje, že sme neustrážili demokraciu.


Veronika Šikulová 4

Keď sa ani len od vlastného premiéra nedokážeš nič naučiť.


6
Premiér Robert Fico.

Marta Šimečková v liste premiérovi vysvetľuje okolnosti grantu, pre ktorý na ňu Robert Fico útočí.


Marta Šimečková 125
  1. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  2. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  3. Otilia Horrocks: Pozor !! Významná úprava VZN o parkovaní v Košiciach v neprospech osôb motoristov ŤZP !!!
  4. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053 (II. časť)
  5. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy?
  6. Viktor Pamula: Prínosy členstva v NATO- výklad a výťah z knihy
  7. Miroslav Kollár: Prečo nechce pravica stavať premiéra?
  8. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 383
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 979
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 927
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 930
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 10 454
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 825
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 719
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 678
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu