PÍŠE JURAJ MESÍK

Plánujete kúpu auta? Počkajte si na elektrické!

Elektromobilita sa rozširuje závratnou rýchlosťou. V Európe, Číne aj v USA. Prelomom bude, ak e-autá zlacnejú tak, ako pred rokmi klesla cena mobilov spolu s ich masovým rozšírením.

Pri elektrárni sa dajú elektromobily nabíjať na novej rýchlonabíjacej stanici. (Zdroj: Archív BR)

Autor je publicista a občiansky aktivista

Tiché auto bez emisií, so zrýchlením hravo prekonávajúcim športové vozidlá a bez nutnosti chodiť na časté návštevy údržbárov a čerpacích staníc. Neznie to ako ideálne vozidlo?

Pre väčšinu používateľov áut asi áno. Napriek tomu žijeme vo svete zadymených a hlučných miest. S automobilmi s motormi spaľujúcimi naftu a benzín to inak nejde. Hluk, dym, kontroly a výmeny olejov, filtrov, výfukov, bŕzd či emisií sú, rovnako ako pravidelné zanechávanie značných súm peňazí na čerpacích staniciach, daňou spaľovacím motorom.

Čo vlastne bráni nahradeniu mobility založenej na motore s vnútorným spaľovaním elektrickou mobilitou? V značnej miere možno len naše predsudky alebo návyk. Hromadný prechod na autá s elektrickým pohonom už nie je žánrom sci-fi, ako by sa mohlo zdať, ale realitou a otázkou veľmi krátkej budúcnosti.

Technickým limitom boli dlho kapacita a cena batérií. Táto bariéra je však už minulosťou: po cestách vyspelých krajín dnes jazdia elektroautobusy s dojazdom 1000 kilometrov na jedno nabitie. Z ekologického hľadiska je oveľa dôležitejšie ako dojazd 1000 kilometrov na jedno nabitie ich použitie v mestách. Napríklad v Plzni chodia od roku 2015 a rýchlonabíjacia stanica MHD dobíja elektrobusy za šesť až desať minút.

Rast geometrickým radom

Pre mnohých ľudí sú však zaujímavejšie ako autobusy elektrické osobné autá. Ich symbolom sa stala Tesla vizionára Elona Muska. Aj vďaka nemu a napriek superlacnému benzínu, predaj e- áut v USA prekonal míľniky: v roku 2016 sa ich predalo o 30 percent viac než v roku 2015. V decembri prekročil ich podiel 1,1 percenta z celkového predaja v USA.

Ešte zaujímavejší je globálny vývoj. Počet e-áut na svete prekročil jeden milión v septembri 2015 a dva milióny dosiahol v decembri 2016. Jednoduchá extrapolácia tohto trendu naznačuje, že tento rok by na svete mohli vyrobiť dva milióny e-áut, o rok neskôr štyri, potom osem, v roku 2020 už 16 a v roku 2021 až 32 miliónov.

Automobilky prežívajú obdobie veľkej neistoty: vedia, že budúcnosť patrí elektromobilom a všetky majú v programoch ich výrobu. Urobili však obrovské investície do vývoja a výroby spaľovacích motorov a ich predaj im vyhovuje.

Juraj Mesík

Zdá sa vám to nereálne tempo rastu? Možno. Vývoj v Číne, krajine, ktorá vyrába najviac automobilov na svete, je však ešte rýchlejší: v roku 2013 sa tam predalo skromných 18-tisíc e-áut. O rok neskôr štvornásobne viac, 75-tisíc. Vlani to bolo viac než 500-tisíc e-áut a plán čínskej vlády je vyrobiť v roku 2020 v Číne päť miliónov elektrických vozidiel.

Vedú Nóri a Holanďania

Ak by sa Európa – po Číne druhý najväčší výrobca áut – rozhodla nezaostať, nie je výroba 16 miliónov e-áut v roku 2020 mimo reality. Pre kontext: v roku 2015 sa na svete vyrobilo okolo 90 miliónov automobilov.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 944
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 635
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 093
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 421
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 009
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 045
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 582
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 564
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 081
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 660

Téma: Elektromobily


Článok je zaradený aj do ďalších tém Tesla, Elon Musk

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Tour bola bez Sagana nudná, no ponúkla aj nový objav

Vybrali sme päť najzaujímavejších momentov z tohtoročnej Tour de France.

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral.

KULTÚRA

Zomrel Štefan Nosáľ, zakladateľ a dlhoročný vedúci Lúčnice

Štefan Nosáľ ostane navždy s nami, odkazujú členovia Lúčnice.

KOMENTÁRE

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Problém je v samotnej SNS a v jej softvéri.

Neprehliadnite tiež

STĹPČEK TOMÁŠA PROKOPČÁKA

Minister Plavčan už dávno nemal existovať

Na nekompetentnú znôšku legislatívnych náhod sa už nemôže pozerať ani jeho vlastná koalícia.

Keď Jaroslaw vtáčka chytá... (Sliacky)

Poľská karikatúra Mikiho Sliackeho na pondelok

KOMENTÁR MÁRIUSA KOPCSAYA

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Predseda parlamentu vymieňa svoj mediálny tím. Problém je však v samotnej SNS a v jej softvéri.

MODRÝ PONDELOK DANIELA DUJAVU

Zladia sa Francúzi a Nemci? Majú na to príležitosť

Rok 2017 je výnimočný, keďže súčasne prebiehajú voľby v dvoch kľúčových štátoch EÚ. Je to šanca povzbudiť ekonomiku.