SME

Plánujete kúpu auta? Počkajte si na elektrické!

Elektromobilita sa rozširuje závratnou rýchlosťou. V Európe, Číne aj v USA. Prelomom bude, ak e-autá zlacnejú tak, ako pred rokmi klesla cena mobilov spolu s ich masovým rozšírením.

Pri elektrárni sa dajú elektromobily nabíjať na novej rýchlonabíjacej stanici. Pri elektrárni sa dajú elektromobily nabíjať na novej rýchlonabíjacej stanici. (Zdroj: Archív BR)

Autor je publicista a občiansky aktivista

Tiché auto bez emisií, so zrýchlením hravo prekonávajúcim športové vozidlá a bez nutnosti chodiť na časté návštevy údržbárov a čerpacích staníc. Neznie to ako ideálne vozidlo?

Pre väčšinu používateľov áut asi áno. Napriek tomu žijeme vo svete zadymených a hlučných miest. S automobilmi s motormi spaľujúcimi naftu a benzín to inak nejde. Hluk, dym, kontroly a výmeny olejov, filtrov, výfukov, bŕzd či emisií sú, rovnako ako pravidelné zanechávanie značných súm peňazí na čerpacích staniciach, daňou spaľovacím motorom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Čo vlastne bráni nahradeniu mobility založenej na motore s vnútorným spaľovaním elektrickou mobilitou? V značnej miere možno len naše predsudky alebo návyk. Hromadný prechod na autá s elektrickým pohonom už nie je žánrom sci-fi, ako by sa mohlo zdať, ale realitou a otázkou veľmi krátkej budúcnosti.

Technickým limitom boli dlho kapacita a cena batérií. Táto bariéra je však už minulosťou: po cestách vyspelých krajín dnes jazdia elektroautobusy s dojazdom 1000 kilometrov na jedno nabitie. Z ekologického hľadiska je oveľa dôležitejšie ako dojazd 1000 kilometrov na jedno nabitie ich použitie v mestách. Napríklad v Plzni chodia od roku 2015 a rýchlonabíjacia stanica MHD dobíja elektrobusy za šesť až desať minút.

Rast geometrickým radom

Pre mnohých ľudí sú však zaujímavejšie ako autobusy elektrické osobné autá. Ich symbolom sa stala Tesla vizionára Elona Muska. Aj vďaka nemu a napriek superlacnému benzínu, predaj e- áut v USA prekonal míľniky: v roku 2016 sa ich predalo o 30 percent viac než v roku 2015. V decembri prekročil ich podiel 1,1 percenta z celkového predaja v USA.

SkryťVypnúť reklamu

Ešte zaujímavejší je globálny vývoj. Počet e-áut na svete prekročil jeden milión v septembri 2015 a dva milióny dosiahol v decembri 2016. Jednoduchá extrapolácia tohto trendu naznačuje, že tento rok by na svete mohli vyrobiť dva milióny e-áut, o rok neskôr štyri, potom osem, v roku 2020 už 16 a v roku 2021 až 32 miliónov.

Automobilky prežívajú obdobie veľkej neistoty: vedia, že budúcnosť patrí elektromobilom a všetky majú v programoch ich výrobu. Urobili však obrovské investície do vývoja a výroby spaľovacích motorov a ich predaj im vyhovuje.

Juraj Mesík

Zdá sa vám to nereálne tempo rastu? Možno. Vývoj v Číne, krajine, ktorá vyrába najviac automobilov na svete, je však ešte rýchlejší: v roku 2013 sa tam predalo skromných 18-tisíc e-áut. O rok neskôr štvornásobne viac, 75-tisíc. Vlani to bolo viac než 500-tisíc e-áut a plán čínskej vlády je vyrobiť v roku 2020 v Číne päť miliónov elektrických vozidiel.

Vedú Nóri a Holanďania

Ak by sa Európa – po Číne druhý najväčší výrobca áut – rozhodla nezaostať, nie je výroba 16 miliónov e-áut v roku 2020 mimo reality. Pre kontext: v roku 2015 sa na svete vyrobilo okolo 90 miliónov automobilov.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4U4Q na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Elon Musk

Elon Musk.

Tento muž je otvoreným nepriateľom EÚ, vraví nemecký europoslanec.


SITA

Tesla predala v apríli v Španielsku 571 vozidiel.


TASR 1
Súvisiace témy: Tesla, Elektromobily, Čína
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 317
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 085
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 959
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 058
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 844
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 652
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 012
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 1 941
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ktoré písmenko si vyberáte?


1

Ako si extrémne bohatý turista urobil dojem z rozvojovej krajiny.


22
Premiér Robert Fico na výročie atentátu.

Fico chce atentátom prepísať aj príbeh vraždy Jána a Martiny.


11
Nová šéfka STVR Martina Flašíková. Dekrét jej odovzdala ministerka kultúry Martina Šimkovičová.

Zelenskyj ukazuje, kto chce prímerie.


6
  1. Martin Fronk: Tichá symfónia času – Spomienka na fontánu
  2. Ján Škerko: Stretávka spolužiakov zo strednej po 50. rokoch. Od logaritmického pravítka po smartfóny
  3. Anna Miľanová: Keď vytláčame faunu z jej prirodzeného prostredia (medveďov, vlkov, bobrov, lastovičky, vrabce...),
  4. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti
  5. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo?
  6. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  7. Viktor Pamula: ačohentizmus v praxi
  8. Vladimír Čuchran: Svätec - fejk-fejtonový pohľad
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 339
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 9 988
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 812
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 634
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 134
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 6 099
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 284
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 5 133
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu