SME

Plánujete kúpu auta? Počkajte si na elektrické!

Elektromobilita sa rozširuje závratnou rýchlosťou. V Európe, Číne aj v USA. Prelomom bude, ak e-autá zlacnejú tak, ako pred rokmi klesla cena mobilov spolu s ich masovým rozšírením.

Pri elektrárni sa dajú elektromobily nabíjať na novej rýchlonabíjacej stanici. Pri elektrárni sa dajú elektromobily nabíjať na novej rýchlonabíjacej stanici. (Zdroj: Archív BR)

Autor je publicista a občiansky aktivista

Tiché auto bez emisií, so zrýchlením hravo prekonávajúcim športové vozidlá a bez nutnosti chodiť na časté návštevy údržbárov a čerpacích staníc. Neznie to ako ideálne vozidlo?

Pre väčšinu používateľov áut asi áno. Napriek tomu žijeme vo svete zadymených a hlučných miest. S automobilmi s motormi spaľujúcimi naftu a benzín to inak nejde. Hluk, dym, kontroly a výmeny olejov, filtrov, výfukov, bŕzd či emisií sú, rovnako ako pravidelné zanechávanie značných súm peňazí na čerpacích staniciach, daňou spaľovacím motorom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Čo vlastne bráni nahradeniu mobility založenej na motore s vnútorným spaľovaním elektrickou mobilitou? V značnej miere možno len naše predsudky alebo návyk. Hromadný prechod na autá s elektrickým pohonom už nie je žánrom sci-fi, ako by sa mohlo zdať, ale realitou a otázkou veľmi krátkej budúcnosti.

Technickým limitom boli dlho kapacita a cena batérií. Táto bariéra je však už minulosťou: po cestách vyspelých krajín dnes jazdia elektroautobusy s dojazdom 1000 kilometrov na jedno nabitie. Z ekologického hľadiska je oveľa dôležitejšie ako dojazd 1000 kilometrov na jedno nabitie ich použitie v mestách. Napríklad v Plzni chodia od roku 2015 a rýchlonabíjacia stanica MHD dobíja elektrobusy za šesť až desať minút.

Rast geometrickým radom

Pre mnohých ľudí sú však zaujímavejšie ako autobusy elektrické osobné autá. Ich symbolom sa stala Tesla vizionára Elona Muska. Aj vďaka nemu a napriek superlacnému benzínu, predaj e- áut v USA prekonal míľniky: v roku 2016 sa ich predalo o 30 percent viac než v roku 2015. V decembri prekročil ich podiel 1,1 percenta z celkového predaja v USA.

SkryťVypnúť reklamu

Ešte zaujímavejší je globálny vývoj. Počet e-áut na svete prekročil jeden milión v septembri 2015 a dva milióny dosiahol v decembri 2016. Jednoduchá extrapolácia tohto trendu naznačuje, že tento rok by na svete mohli vyrobiť dva milióny e-áut, o rok neskôr štyri, potom osem, v roku 2020 už 16 a v roku 2021 až 32 miliónov.

Automobilky prežívajú obdobie veľkej neistoty: vedia, že budúcnosť patrí elektromobilom a všetky majú v programoch ich výrobu. Urobili však obrovské investície do vývoja a výroby spaľovacích motorov a ich predaj im vyhovuje.

Juraj Mesík

Zdá sa vám to nereálne tempo rastu? Možno. Vývoj v Číne, krajine, ktorá vyrába najviac automobilov na svete, je však ešte rýchlejší: v roku 2013 sa tam predalo skromných 18-tisíc e-áut. O rok neskôr štvornásobne viac, 75-tisíc. Vlani to bolo viac než 500-tisíc e-áut a plán čínskej vlády je vyrobiť v roku 2020 v Číne päť miliónov elektrických vozidiel.

Vedú Nóri a Holanďania

Ak by sa Európa – po Číne druhý najväčší výrobca áut – rozhodla nezaostať, nie je výroba 16 miliónov e-áut v roku 2020 mimo reality. Pre kontext: v roku 2015 sa na svete vyrobilo okolo 90 miliónov automobilov.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4U4Q na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 9 746
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 4 608
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 032
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 567
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 436
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 776
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 229
  8. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 227
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ministerka kultúry Martina Šimkovičová.

Piskot patrí nadovšetko Ficovi, ktorý Šimkovičovú podporuje.


26
Premiér Robert Fico na Konferencii konzervatívnej politickej akcie v Budapešti.

Lekcie z Maďarska: Ako môže volebný systém zabetónovať moc.


3

Pani ministerka, tak ako väčšinu vecí, aj toto vidí inak než zvyšok sveta.


21

A to sú len správy, ktoré sa nepodarilo ututlať.


22
  1. Anton Kovalčík: Holokaust a islamské krajiny - prvá časť.
  2. Rado Surovka: Do psej matere, takto sa má šetriť !
  3. Jozef Stasík: Ak demokracia nedokáže zabezpečiť ľuďom dôstojný život, zákonite prehrá
  4. Pavol Burda: Neutralita, ako ekvivalent pozývacieho listu
  5. Elena Antalová: Pamodaj šťastia, lavička
  6. Anna Miľanová: Moje kompozície z jarnej prechádzky...
  7. Adam Mokráň: Civilizovaní barbari
  8. Adriana Mahdalová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 034
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 907
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 185
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 658
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 507
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 356
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 075
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 4 711
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu