SME
Utorok, 4. október, 2022 | Meniny má František

Dobrý učiteľ sa na trhu práce nestratí

Absolventi učiteľstva po pár rokoch praxe sú profesionáli vo svojom odbore, pretože je známe, že najlepšie sa človek naučí tým, že učí niekoho iného.

(Zdroj: ilustračné foto Petit Press)

Autor je učiteľ

Ako motivovať mladých ľudí, aby študovali učiteľstvo? Plat ako argument si môžete škrtnúť ako prvé, prácu v mladom kolektíve a perspektívu profesijného rastu hneď potom.

Patetické vyhlásenia o učiteľskom povolaní ako o poslaní nepresvedčia, pretože nakoniec sa vždy vrátime na začiatok – k platom. Možno sa na štúdium pozeráme z nesprávnej perspektívy, teda z pohľadu budúceho zamestnania. Lenže čo ak je tento pohľad zastaraný? Čo ak je dnes skôr dôležité, čo človek vie, nie akú profesiu študuje?

SkryťVypnúť reklamu

Ako príklad si zoberme štúdium učiteľstva na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Základné fakty hovoria nasledovné: podľa Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny je nezamestnanosť absolventov fakulty na úrovni 1,5 percenta. Podľa ministerstva školstva si iba 32 percent absolventov humanitných odborov našlo uplatnenie vo svojom odbore.

Priemerný vek pedagógov neustále stúpa, v roku 2013 bol 43 rokov a neustále sa zvyšuje. Aký záver by sme mohli spraviť z týchto čísel? Absolventi štúdia učiteľstva sa často zamestnávajú mimo vyštudovaného odboru, sú v tom celkom úspešní. O tom, že v školstve neostávajú, svedčí aj zvyšujúci sa priemerný vek pedagógov. Ako je možné, že sa učiteľom tak úspešne darí nájsť uplatnenie mimo školy?

Akých ľudí vlastne hľadáme?

Nízke platy v školstve sú silná motivácia, ale na zmenu zamestnania človek potrebuje niečo viac ako len pocit nedostatočného ohodnotenia. Každý trh sa riadi pravidlami dopytu a ponuky. Dynamika dopytu je dnes vysoká.

SkryťVypnúť reklamu

Stále sa opakuje to isté klišé: v súčasnosti nevieme, či naša profesia bude zajtra jestvovať. Možno aj práve preto odpovedajú personalisti veľkých firiem na otázku, akého človeka hľadáte, skôr vymenovaním schopností než pomenovaním profesie.

Parafrázovaný sumár z prieskumu vyzerá asi takto: hľadáme človeka, ktorý vie prepájať fakty, má v hľadáčiku nielen jednotlivosti, ale aj celok, nebojí sa zmeny, vie vycítiť bod zlomu a identifikuje, čo bude tým zlomom.

A ďalej: chceme niekoho, v kom sa spája analytické myslenie s kreativitou, vie sa adaptovať na premenlivé prostredie a viacprofesijné pracovné tímy.

Kombinácie odborov sú užitočné

Hľadáme takých ľudí, ktorí dokážu zjednodušiť komplexné informácie a presvedčivo prezentovať. Zdá sa, že okrem konkrétnych profesií, ktoré disponujú presne určenými schopnosťami – napríklad programátor dokáže vytvoriť funkčný kód, inžinier vie navrhnúť stroj –, sú na trhu práce aj ľudia, ktorých zameranie je odlišné.

SkryťVypnúť reklamu

Inžinier a programátor odpovedajú na otázku – AKO niečo spraviť. Kto však odpovie na otázku – ČO, alebo ešte náročnejšiu, PREČO treba niečo spraviť?

Štúdium učiteľstva, napríklad na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského má svoje špecifiká. Vždy sa v ňom kombinujú dva študijné odbory – napríklad história a filozofia, či geografia, alebo rôzne kombinácie humanitných disciplín s jazykmi.

Práve kombinácia dvoch odlišných disciplín je veľkým prínosom štúdia učiteľstva. Niektoré odbory sa prirodzene dopĺňajú a vzniká synergia – dve špecializácie sa natoľko prepájajú, že sa tvoria nové súvislosti nielen v jednom predmete štúdia, ale aj medzi predmetmi navzájom. K odbornému štúdiu sa neskôr pridáva aj pedagogické minimum, kam patrí štúdium základov pedagogiky a psychológie spolu s pedagogickou praxou.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  3. Dôležitosť duševnej pohody
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  6. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  8. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  1. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  2. Dôležitosť duševnej pohody
  3. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  4. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  6. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  8. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 191
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 020
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 929
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 850
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 629
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 081
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 929
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 049
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peter Schutz.

Taký pohyb v ruskej spoločnosti nebol minimálne od perestrojky.


15 h

Karikatúra denníka SME (Hej, ty! - Györe).


16 h
Peter Tkačenko

Pri bezpečnosti sa treba zamerať na rutinu, nie extrém.


16 h
Zuzana Kepplová

Jeho francúzske bývanie sa symbolom nestane.


16 h

Blogy SME

  1. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  2. Jozef Sitko: Azda diskusia na blogoch má byť názorovou stokou?
  3. Erik Kriššák: John Stagg - Vlk a pastier
  4. Marek Mačuha: Je zníženie daní politický zločin?
  5. Anna Miľanová: Burina - v mojom poňatí...
  6. Juraj Krúpa: Neznesiteľná ľahkosť, s akou Matovič reční o Hitlerovi a médiá o fašistoch
  7. Juraj Švarc: Obecné záležitosti – práca v zastupiteľstve
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 538
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 437
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 280
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 747
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 912
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 590
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 832
  8. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 2 773
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu