PÍŠE VLADIMÍR BALÁŽ

Naším problémom nie je dlhová brzda, ale brzda v hlave

Pod pojmom investícia sa u nás akosi automaticky rozumie liatie betónu a vztyčovanie oceľových konštrukcií.

Minister financií Peter Kažimír (Smer)(Zdroj: TASR – Dano Veselský)

Autor je ekonóm, pôsobí v Prognostickom ústave SAV

Každý rok sa opakujú rituálne debaty o uvoľňovaní dlhovej brzdy. Väčšina ekonómov je proti. Existujú obavy, že uvoľnenie brzdy len zväčší verejný dlh.

Počúvame argumenty, že Slovensko musí zvoliť opačný postup. V budúcnosti nás čakajú vysoké náklady vyplývajúce zo starnutia populácie. Budeme vydávať omnoho viac peňazí na dôchodky a zdravotnú starostlivosť ako dnes. Preto už teraz musíme šetriť.

Táto logika má však svoje limity. Čím väčšie výdavky budeme mať, tým väčšie zdroje musíme na ne vytvoriť. Zo šetrenia ešte nikto nezbohatol. Zdroje sa nevytvárajú šetrením, ale investovaním.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pri stanovení výšky verejného dlhu (v pomere k hrubému domácemu produktu) sa uvádzajú rôzne mystické čísla. V prípade Slovenska sa tieto čísla pohybujú v rozmedzí od 50 do 60 percent HDP. Pre finančnú udržateľnosť krajiny je však dôležité, aby štát dokázal dlh obsluhovať.

Ak nedokáže v budúcnosti na obsluhu dlhu vyzbierať dosť daní, potom je možno aj 30 percent HDP privysoké číslo.

Investície nie sú len z betónu

Pod pojmom investícia sa u nás akosi automaticky rozumie liatie betónu a vztyčovanie oceľových konštrukcií. Majú to teda byť diaľnice? A kde? Všade tam, kde je vysoká nezamestnanosť? Aby prišli investori a priniesli ľuďom prácu do každej doliny?

Vysoká nezamestnanosť a nízke príjmy, žiaľ, nie sú dostatočným dôvodom na to, aby sme do každého chudobného okresu postavili diaľnicu. A nebolo by to ani správne. Nie v každom okrese nám zostala taká zásoba mladej a vzdelanej pracovnej sily, aby sa investícia ešte vyplatila.

Smutným svedectvom sú poloprázdne diaľnice a opustené letiská v Grécku a Španielsku. Nepochybne ich stavali s dobrým úmyslom. No výsledok nie vždy naplnil očakávania (okrem očakávaní stavbárskych firiem).

Ako skontrolovať návratnosť

Na Slovensku sme sa zatiaľ stretli len s tým, že sa hodnotili náklady na rôzne varianty tej istej stavby. Nikdy sa nediskutuje o tom, či je nejaká stavba naozaj najlepším možným spôsobom minutia verejných peňazí.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4UTB na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4UTB na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  2. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  3. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  7. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  9. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  10. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  1. Vyznáte sa v novom označovaní palív?
  2. Vyhlásenie Vedeckej rady EU v Bratislave
  3. 5 skvelých interiérových trendov pre rok 2019
  4. Functional spaces for creative dwellers
  5. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  6. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  7. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  8. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  9. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  10. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 20 624
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 15 707
  3. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 13 304
  4. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 12 193
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 8 748
  6. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 7 818
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 6 229
  8. Jedli ste už ružovú čokoládu? 6 168
  9. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 4 293
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 2 530

Téma: Medzinárodný menový fond


Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček Petra Schutza

Tóthovi by viac slušalo mlčať a ani nehlesnúť

Keby Tóth nebol utajený svedok, čučal by v kolúznej väzbe s Kočnerom a spol.

DOMOV

Pellegrini už Glváča vypočul. Časti jeho obhajoby nesedia

Glváč bol na koberčeku u Pellegriniho.

ŽENA

Móda ulice preniká už aj do svadobných trendov (foto)

Začal sa 10. ročník výstavy so svadobnou tematikou.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Petra Schutza

Tóthovi by viac slušalo mlčať a ani nehlesnúť

Keby Tóth nebol utajený svedok, čučal by v kolúznej väzbe s Kočnerom a spol.

Komentár Zuzany Kepplovej

Prečo si Tóth myslí, že nepochybil

Podľa Kočnerovho informátora žiadny verejný záujem neexistuje.

Generálnejší ako generálny (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (kreslí Sliacky)

DNES PÍŠE SVETLANA ŽUCHOVÁ

Skromnosť ako prejav narcizmu

Striedmosť je jediná cesta, ako oddialiť koniec sveta.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Má Mayová aj plán C?

Britská premiérka chce dotlačiť parlament k dohode.