PÍŠE VLADIMÍR BALÁŽ

Naším problémom nie je dlhová brzda, ale brzda v hlave

Pod pojmom investícia sa u nás akosi automaticky rozumie liatie betónu a vztyčovanie oceľových konštrukcií.

Minister financií Peter Kažimír (Smer)(Zdroj: TASR – Dano Veselský)

Autor je ekonóm, pôsobí v Prognostickom ústave SAV

Každý rok sa opakujú rituálne debaty o uvoľňovaní dlhovej brzdy. Väčšina ekonómov je proti. Existujú obavy, že uvoľnenie brzdy len zväčší verejný dlh.

Počúvame argumenty, že Slovensko musí zvoliť opačný postup. V budúcnosti nás čakajú vysoké náklady vyplývajúce zo starnutia populácie. Budeme vydávať omnoho viac peňazí na dôchodky a zdravotnú starostlivosť ako dnes. Preto už teraz musíme šetriť.

Táto logika má však svoje limity. Čím väčšie výdavky budeme mať, tým väčšie zdroje musíme na ne vytvoriť. Zo šetrenia ešte nikto nezbohatol. Zdroje sa nevytvárajú šetrením, ale investovaním.

Pri stanovení výšky verejného dlhu (v pomere k hrubému domácemu produktu) sa uvádzajú rôzne mystické čísla. V prípade Slovenska sa tieto čísla pohybujú v rozmedzí od 50 do 60 percent HDP. Pre finančnú udržateľnosť krajiny je však dôležité, aby štát dokázal dlh obsluhovať.

Ak nedokáže v budúcnosti na obsluhu dlhu vyzbierať dosť daní, potom je možno aj 30 percent HDP privysoké číslo.

Investície nie sú len z betónu

Pod pojmom investícia sa u nás akosi automaticky rozumie liatie betónu a vztyčovanie oceľových konštrukcií. Majú to teda byť diaľnice? A kde? Všade tam, kde je vysoká nezamestnanosť? Aby prišli investori a priniesli ľuďom prácu do každej doliny?

Vysoká nezamestnanosť a nízke príjmy, žiaľ, nie sú dostatočným dôvodom na to, aby sme do každého chudobného okresu postavili diaľnicu. A nebolo by to ani správne. Nie v každom okrese nám zostala taká zásoba mladej a vzdelanej pracovnej sily, aby sa investícia ešte vyplatila.

Smutným svedectvom sú poloprázdne diaľnice a opustené letiská v Grécku a Španielsku. Nepochybne ich stavali s dobrým úmyslom. No výsledok nie vždy naplnil očakávania (okrem očakávaní stavbárskych firiem).

Ako skontrolovať návratnosť

Na Slovensku sme sa zatiaľ stretli len s tým, že sa hodnotili náklady na rôzne varianty tej istej stavby. Nikdy sa nediskutuje o tom, či je nejaká stavba naozaj najlepším možným spôsobom minutia verejných peňazí.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4UTB na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4UTB na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 12 191
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 233
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 4 418
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 678
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 278
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 099
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 966
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 630
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 490
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 401

Téma: Medzinárodný menový fond


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ocenený psychológ o Rómoch: Ak sú v partii, je tam bašavel a robia

Keď má človek motyku v ruke, pomáha mu to vymotať sa z ťažkostí, hovorí psychológ Štefan Straka, ktorý učí Rómov ekologickému záhradníčeniu.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Neprehliadnite tiež

KOMENTÁR BENA CUNNINGHAMA

Moja päťročná dcéra sa neskôr stretne s Weinsteinom, je to takmer isté

Hoci nie som nijako priamo spojený s Weinsteinovým škandálom, cítim sa čiastočne spoluvinným.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Len žiadne konšpirácie

Podporuje a živí ich – síce neúmyselne, ale živí – aj taký Ján Budaj, keď šíri výklady o akomsi pakte Václava Havla s komunistami.

KNIHA TÝŽDŇA

Nemôžem sa stať osožnou inak iba cez pero?

Inakosť bola Timraviným osudom aj voľbou, tvrdí Dana Podracká.

Vyšli do ulíc (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico)