SME
Utorok, 7. apríl, 2020 | Meniny má Zoltán
STĹPČEK PETRA SCHUTZA

Mzdový tlak je racionálnejší nástroj ako štátne zvyšovanie minimálnej mzdy

Slovensko medzi tie krajiny EÚ, kde sa v pomere k HDP rozdeľuje na platoch podpriemerne.

Peter Schutz.Peter Schutz. (Zdroj: archív)

Platové nároky zamestnancov slovenských automobiliek sú prirodzenou podobou života v sektore, ktorý prosperuje veľmi dobre, ba až skvele, a je ťahúňom celej ekonomiky.

Hoci mzdy vo Volkswagene sú vysoko nadpriemerné a v Peugeote i v Kii na slovenské pomery tiež slušné, kým budú ľudia vo výrobe – a nenahradia ich roboty –, dovtedy sa budú biť o vyšší podiel na ziskoch firiem, sýtení pocitmi, že ich terajší zárobok je nezaslúžene nízky.

Prečítajte si tiež: V automobilkách sa už naozaj oplatí pracovať. Pozrite sa, ako zvyšujú platy Čítajte 

Pocity to môžu byť aj opodstatnené, pričom porovnávacou mierkou nemusia byť ani platy v centrálach materských firiem, čo je skresľujúce.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ak obraz rozšírime, tak podľa štatistík patrí Slovensko medzi tie krajiny EÚ, kde sa v pomere k HDP rozdeľuje na platoch podpriemerne.

Mzdový tlak v automobilkách, ktoré už čelia čoraz naliehavejšiemu nedostatku kvalifikovanej sily, je preto tiež nástroj, ktorý by mohol celé Slovensko posúvať bližšie k priemeru. Preč od charakteristiky, že vysoká produktivita sa páruje s nízkou cenou práce.

Nástroj je to určite racionálnejší než štátne zvyšovanie minimálnej mzdy.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  2. Pri kúpe klimatizácie sa oplatí poznať aj druhý názor
  3. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  4. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  5. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  6. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  7. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  8. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  9. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  10. Bude dobre!
  1. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  2. Sú vaše deti teraz viac na nete?Zoberte ich na www.detinanete.sk
  3. Pri kúpe klimatizácie sa oplatí poznať aj druhý názor
  4. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  5. Aby nám Veľká noc nezostala ležať v žalúdku...
  6. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  7. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  8. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  9. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  10. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT!
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 57 048
  2. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 37 803
  3. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 26 492
  4. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho 19 224
  5. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT! 17 668
  6. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace 17 313
  7. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná? 16 972
  8. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 13 619
  9. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 13 038
  10. Bude dobre! 12 261

Téma: Medzinárodný menový fond

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Kedy budú lieky a vakcína na koronavírus

Prečo tak dlho trvá, kým budeme mať lieky.

Podcast Dobré Ráno.

Naď: Moji predchodcovia radšej platili pokuty, než by si priznali pochybenia

Minister obrany hovorí, že pre boj s koronavírusom má viaceré alternatívy aj armáda.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Samuela Marca

Toto sme o Matovičovi vedeli v roku 2020 (píše Samo Marec)

Takíto ľudia sa nakoniec odkopú vždy, ale krízy milujú.

Predseda vlády Igor Matovič.

Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €

Rúško z textílie na opakované použitie nájdete v denníku SME v utorok 7. apríla.

Neprehliadnite tiež

Píšu Miroslav Kollár a Viktor Nižňanský

Deň potom. Čo bude s mestami a obcami po pandémii?

Slovensko je príliš centralizované, čo skomplikuje rýchlu nápravu dôsledkov krízy.

Ľudia s ochrannými rúškami v Bratislave.
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

V pozadí ministra dopravy vidieť viacero podnikateľských skupín

Nový šéf úradu ministerstva pracoval na školstve, kde ho prijímal Pellegrini.

Minister dopravy Andrej Doležal.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nemá súperiť o najlepší status, ale dôveryhodne vysvetľovať

Veľa Slovákov vie, že sieť zdravotníctva všetkých neunesie, preto sú zodpovední

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Záchrana za každú cenu (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (kreslí Mikuláš Sliacky).