Autor je evanjelický teológ
Deň učiteľov upriamuje našu pozornosť na hodnotu nositeľov vzdelávania. „Pani učiteľka! Pán učiteľ!“ Učitelia sú ozaj pánmi. Majú v rukách veľkú moc. Aj preto sa kvalita spoločnosti meria podľa toho, aké postavenie a hodnotu priznáva svojim učiteľkám a učiteľom.
Komenský, ktorého 425. výročie narodenia si pripomíname s tohtoročným Dňom učiteľov, vo svojej Veľkej didaktike poukazuje na dôležité prepojenie slobody a učenia. Podľa neho je učiteľ, ktorý núti žiakov k štúdiu proti ich vôli, zlým učiteľom. Predstavoval si školu ako miesto, kde je menej kriku a znechutenia a viac slobody, pôžitku a skutočného pokroku.
Vyučovanie bez donútenia však vyžaduje motiváciu. A schopnosť motivovať iných majú len vnútorne slobodní ľudia.
Komenského myslenie nesporne určovala doba a jeho osobná skúsenosť neslobody. Boli to časy konfesionálnych nepokojov. Sám sa stal obeťou prenasledovania pre svoje protestantské náboženské vyznanie. Musel opustiť svoju vlasť, ktorá nedokázala vytvoriť priestor pre slobodu náboženského vyznania. Spoznal údel vyhnanca a cudzinca.
Napriek tejto negatívnej skúsenosti ho jeho náboženské presvedčenie doviedlo k myšlienkam, ktoré pozitívne ovplyvnili celé oblasti ľudského myslenia od teológie cez filozofiu, politiku až po pedagogiku.