SME
Utorok, 4. október, 2022 | Meniny má František

Fico vytláča Slovensko na okraj Európy

Ak sa Európska únia stane viacrýchlostnou, je naším záujmom udržať sa medzi krajinami s najužšou spoluprácou. Problém je, že sa nás nebude nik pýtať.

Mikuláš Dzurinda.Mikuláš Dzurinda. (Zdroj: TASR)

Autor bol predsedom vlády SR v rokoch 1998 – 2006 a ministrom zahraničných vecí v rokoch 2010 – 2012, je prezidentom Centra pre európske štúdiá

V Európe sa začalo hovoriť o viacrýchlostnej Európskej únii. Nikto zatiaľ presne nepovedal, čoho všetkého sa to bude týkať, ako presne to bude vyzerať, ale všetci vieme jedno: tak ako dosiaľ to v EÚ pokračovať nemôže. Lebo žiadne pokračovanie nebude.

EÚ potrebuje prijímať vážne rozhodnutia. Reagovať na výzvy (brexit, novú administratívu v USA, rastúci „záujem“ Afričanov o Európu), ale aj hrozby (rýchlo zbrojaca Čína, rozorvané a nervózne Rusko, narastajúca autokracia v Turecku, nacionalizmus na západnom Balkáne) či prirodzený vývoj (globalizácia, štvrtá priemyselná revolúcia).

SkryťVypnúť reklamu

EÚ potrebuje byť v kľúčových témach jednotná a akcieschopná. Inak nebude mať rešpekt, ale ani silu brániť svoje hodnoty a presadzovať svoje záujmy.

Dve veľké štvorky

Na prvé jasné signály o tom, že viacrýchlostná EÚ je reálnou alternatívou ďalšieho smerovania EÚ, reagujú jednotlivé krajiny rôzne.

Fico bol vždy oportunistom a takým aj zostal. Pamätáme si, ako ľudí odhováral od integrácie Slovenska do EÚ a od účasti na blížiacom sa referende početnými bilbordmi, ktoré hlásali: Do EÚ áno, ale nie s holými zadkami. Teraz Fico hlása: Chceme byť za každú cenu medzi najlepšími, ale z koláča si budeme vyberať len čerešničky.

Na dvoch póloch stoja dve „veľké štvorky“: veľká štvorka (Nemecko, Francúzsko, Taliansko a Španielsko) na jednom, Visegrádska štvorka na druhom.

Kým veľká štvorka začiatkom marca na schôdzke vo Versailles deklarovala jednotu v presadzovaní viacrýchlostnej Európy, Visegrádska štvorka je zaskočená a verbálne vajatá.

Najjasnejšie sa vyjadrili premiéri Maďarska a Slovenska: Maďarsko je proti viacrýchlostnej EÚ, zatiaľ čo Slovensko chce byť za každú cenu v prvej línii zrýchľujúcej sa Európy.

SkryťVypnúť reklamu

Som presvedčený, že pre Slovensko je lepšou, ba povedal by som až existenčnou voľbou udržať sa v kruhu krajín s najužšou spoluprácou. Zostať medzi štátmi, ktoré okolo veľkej štvorky budú hľadať a presadzovať potrebné riešenia.

Problém však vidím v tom, že keď pôjde do tuhého, nikto sa nás nemusí pýtať, či chceme, alebo nechceme hrať najsilnejšiu európsku extraligu.

Slovenský návrh si nik nevšimol

Za nás všetkých hovoria a budú hovoriť predovšetkým naše skutky a naše správanie. Naše schopnosti a ochota prispievať k riešeniam a tiež k znášaniu nákladov týchto riešení.

A tu má Slovensko s vládou Roberta Fica veľký problém. V súčasnosti je omnoho viac odstredivým než zjednocujúcim, spolupracujúcim a vzájomne výhodné riešenia hľadajúcim prvkom znovu zjednotenej Európy.

SkryťVypnúť reklamu

Reakcia Fica na povinné kvóty imigrantov sa sprvu dala chápať. Prišlo to náhle, podľa všetkého bez náležitých konzultácií vopred, „direktívne“.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Dôležitosť duševnej pohody
  3. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  4. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  6. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  8. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  1. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  2. Dôležitosť duševnej pohody
  3. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  4. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  5. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  7. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 185
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 013
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 929
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 849
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 605
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 081
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 929
  8. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 3 138
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peter Schutz.

Taký pohyb v ruskej spoločnosti nebol minimálne od perestrojky.


15 h

Karikatúra denníka SME (Hej, ty! - Györe).


15 h
Peter Tkačenko

Pri bezpečnosti sa treba zamerať na rutinu, nie extrém.


16 h
Zuzana Kepplová

Jeho francúzske bývanie sa symbolom nestane.


16 h

Blogy SME

  1. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  2. Jozef Sitko: Azda diskusia na blogoch má byť názorovou stokou?
  3. Erik Kriššák: John Stagg - Vlk a pastier
  4. Marek Mačuha: Je zníženie daní politický zločin?
  5. Anna Miľanová: Burina - v mojom poňatí...
  6. Juraj Krúpa: Neznesiteľná ľahkosť, s akou Matovič reční o Hitlerovi a médiá o fašistoch
  7. Juraj Švarc: Obecné záležitosti – práca v zastupiteľstve
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 543
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 465
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 280
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 743
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 910
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 587
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 832
  8. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 2 753
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu