Autor je asistentom europoslankyne Anny Záborskej za KDH
Vydaním svojho „eurorealistického“ manifestu Richard Sulík potvrdil, že je dnes právom označovaný za lídra slovenskej opozície. Zatiaľ čo väčšina slovenských politikov sa o budúcnosti Európy vyjadruje len príležitostne a často anekdoticky, líder strany SaS položil na stôl tematicky širokú vlastnú predstavu.
A bez ohľadu na jej nedostatky si Sulík zaslúži uznanie za to, že sa mu podarilo na slovenské pomery veľmi dôstojne otvoriť verejnú diskusiu o zásadných otázkach a udať jej tón. Rastúci počet komentárov a niekoľko recenzií v slovenských médiách na jeho šesťdesiatstranovú publikáciu je toho dôkazom (napríklad tu a tu).
O to skôr, že slovenská vláda okrem zdôrazňovania záujmu ďalej sa integrovať a patriť do európskeho „jadra“ tvoreného Nemeckom, Francúzskom a ďalšími štátmi s ničím vlastným neprišla.
“Prekvapivý je aj návrh oslabiť právomoci Európskej centrálnej banky. Samotný manifest totiž zároveň vyzdvihuje výsledky protikrízových opatrení americkej centrálnej banky – tie však mohla urobiť len preto, že jej postavenie je silnejšie, než ECB.
„
V závere výročnej správy o členstve Slovenskej republiky v Európskej únii, ktorú do NR SR predložilo ministerstvo zahraničných vecí, sa iba píše, že „SR je pripravená zúčastňovať sa rokovaní a stretnutí, ktoré napomôžu k vytvoreniu lepšej, transparentnejšej a efektívnejšej Únie, čo potvrdila aj úsilím vyvinutým v rámci bratislavského procesu.“ Týmto procesom sa podľa MZV „spustil proces reflexie o budúcom smerovaní EÚ“.
Možno len dúfať, že reflektovanie slovenských diplomatov sa stihne materializovať v podobe aspoň porovnateľnej s manifestom opozičného politika. Prospelo by to nielen domácej verejnej diskusii, ale aj čitateľnosti Slovenska na európskom fóre.

Európsky federalista?
Asi najprekvapujúcejším odhalením, ktoré text manifestu ponúka, je zistenie, že Richard Sulík je možno v hĺbke duše eurofederalistom. Možno tak súdiť aspoň na základe tejto pasáže:
“Prirodzené ekonomické prepojenie, možno časom aj politické zjednotenie, je projekt na veľa generácií a je utópia si myslieť, že je to možné spraviť za pár rokov a bez dostatočnej demokratickej legitimizácie,” píše Sulík vo svojom Manifeste slovenského eurorealizmu.
Myšlienka politicky zjednotenej Európy mu nie je cudzia, výhrady má len k harmonogramu a metóde. No ešte aj tie sa opierajú o nesprávne predpoklady: uniká mu, že východoeurópska časová perspektíva sa nedá zovšeobecniť na Francúzsko a Nemecko ani na ďalšie štáty, ktoré podpísali Rímske zmluvy. A podmienku demokratickej legitimizácie neberie vážne ani on sám.
Nielen preto, že jedným dychom navrhuje zníženie počtu priamo volených europoslancov a zrušenie dvoch participatívnych poradných orgánov, Výboru regiónov a Ekonomického a sociálneho výboru. Ale svedčí o tom predovšetkým jeho návrh dočasne odobrať hlasovacie práva v Rade EÚ štátom, ktoré majú problémy s výškou verejného dlhu a rozpočtovým deficitom.
Únia nie je len trh
Presvedčenie opozičného lídra, že základnou ideou Európskej únie je spoločný trh, nemá oporu v realite. Pritom by stačilo, aby si prečítal Schumanovu deklaráciu z roku 1950 a toto jeho presvedčenie by utrpelo fatálnu ranu: