Autor je filozof a vysokoškolský učiteľ
Nemám vo zvyku reagovať na každý kritický ohlas. Rešpektujem, že môžeme mať na tie isté veci odlišné názory. A už vôbec nemám chuť reagovať na ohlasy, ktoré namiesto argumentov len šíria „oheň a síru“ s cieľom niekoho maximálne uraziť.
Väčšinou ide o anonymných autorov, ktorí si i týmto spôsobom riešia nejaké svoje osobné bolesti a problémy. V tomto prípade však urobím výnimku.
Jednak preto, že kritikom tu nie je hocikto, ale predseda Matice slovenskej Marián Tkáč. A zároveň, že predmetom jeho kritiky je pomerne vážna téma o vzťahu fašizmu k našim ideovým tradíciám.
Čo ma tu však hneď zarazilo, svoju – asi pre neho – zdrvujúcu kritiku neuverejnil hneď, ale takmer tri mesiace po uverejnení môjho článku a uverejnil ju nie v denníku SME (kde vyšiel môj príspevok), ale na svojom „domácom ihrisku“, kde sa asi cíti istejšie, teda na oficiálnej stránke Matice slovenskej.

O čo konkrétne ide. V článku pod názvom Kedy (ešte) nie sme a kedy (už) sme fašisti? skutočne píšem okrem iného aj toto: „Prvým znakom fašizmu by mohlo byť jeho lipnutie na tradícii. V našich podmienkach ich predstavovali (a dodnes predstavujú) povedzme štúrovci a takisto konzervatívni historici so svojimi predstavami o existencii akéhosi jedinečného, ba niekedy až vyvoleného národa 'starých Slovákov'.“
Potiaľto pán Tkáč nič neskresľuje, nič nevytrháva z kontextu. Problém nastáva až pri interpretácií a naznačuje, že nielen naši žiaci a študenti majú ťažkosti s čítaním a porozumením textu. A najmä s jeho logikou.
Pán Tkáč si totiž spomínaný úryvok vysvetlil po svojom: „Ak už niekto aj zo štúrovcov robí fašistov, mala by končiť každá 'zábava' či 'pohoda'! Lebo ide o nás, o Slovensko.“
Z čoho to však pán Tkáč vyčítal? Kedy som zo štúrovcov urobil fašistov? Aby to bolo ešte jasnejšie, spýtam sa ešte inak: To, že nemeckí nacistickí pohlavári sa vehementne hlásili k myšlienkovému odkazu (v skutočnosti len k jeho fragmentom) filozofa Fridricha Nietzscheho, znamená, že aj Nietzsche bol nacista?
Podobných príkladov z histórie by sa našlo pochopiteľne veľa. Inak povedané, tak ako neexistuje priama (alebo žiadna) logická spojitosť medzi Nietzschem a nacizmom, neexistuje ani priama (alebo žiadna) logická spojitosť medzi slovenskými fašistami a štúrovcami.
Prečo som ich tu teda spomenul? Jednak preto, že – ako je známe – sa k nim radi hlásia všetky extrémne nacionalistické prúdy, hnutia, strany (pravdaže, to zase neznamená, že len tieto). A hlavne preto, aby som tu ukázal, že každý a všetko sa dá nielen využiť, ale aj zneužiť.
A to platí aj pre také slovenské ikony, akými Štúr a štúrovci nesporne sú.