SME
Pondelok, 14. jún, 2021 | Meniny má VasilKrížovkyKrížovky
PÍŠE ROMAN JANČIGA

Republika po slovensky sa menuje „súvec“

Neplatí, že naša spoločnosť je neprístupná k zmenám v spoločensko-etických otázkach a že má odpor k liberalizmu ako takému.

(Zdroj: ARCHÍV TASR)

Autor je historik, venuje sa dejinám politického myslenia na Slovensku

V spomienkach Janka Jesenského na jeho legionárske pôsobenie v Rusku sa nachádza zaujímavý opis novinárskeho súboja pokrokovo orientovaného periodika HLAS s predstaviteľmi národno-konzervatívneho krídla slovenskej politiky zo začiatku 20. storočia.

Ohnivé diskusie, v ktorých nechýbali osobné invektívy a urážky, však slovenskú spoločnosť nikam neposunuli. Ľud totiž noviny nečítal a po krátkom čase progresívne orientovaný HLAS z finančných dôvodov zanikol.

Progresívnosť obsahuje oveľa viac ako amorfnú odbornosť - pokrok v najširšom zmysle slova znamená opustenie doterajších spôsobov žitia a práce, a to s cieľom o ich novú definíciu.

Myšlienkový život sa v ďalšom období akoby zastavil a vývoj kulminoval počas prvej svetovej vojny. Túto bezútešnú situáciu opisuje Jesenský: „Hľadal si ohníky v písmenách novín, aspoň aký-taký dymník, pod ktorými sú iskry, ale nachádzal si iba tichosť, cintorín; riadky ako malé hroby jeden vedľa druhého: na Slovensku bolo mŕtvo.“

Krvavá rozlúčka s monarchiou

Netrvalo dlho a krajinu, v ktorej nebolo iskry života, zachvátil revolučný požiar. Jeho predzvesťou sa stala poprava dvoch slovenských vojakov odsúdených vojenským súdom v júli 1918 za vzburu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Za popravnú čatu zloženú zo Slovákov boli rozmiestnení peštianski vojaci s automatickými puškami, ktorí mali zasiahnuť, ak by sa vzbura zopakovala. Po vykonaní exekúcie utiekli z vojenského pluku viacerí skúsení vojaci a začali v Malých Karpatoch organizovať polovojenské útvary, známe ako zelené kádre.

Ferdiš Juriga odhadoval, že mali približne štyritisíc príslušníkov, ktorí sa dostávali do otvoreného ozbrojeného konfliktu so štátnou mocou, vykonávali sabotáže a vyháňali predstaviteľov uhorských úradov. Krutosti vojny však majú za následok znecitlivenie ľudskej povahy a otupenie morálky, a tak sa zelené kádre dopúšťali aj mnohých zločinov vrátane protižidovsky orientovaných rabovačiek.

Revolučné časy si svoje obete starostlivo nevyberajú, najmä vtedy nie, ak je ich dynamika znásobená skúsenosťami z vojny, v ktorej boli použité bojové plyny a prebiehali dlhotrvajúce zákopové boje.

Porážka Rakúsko-Uhorska v závere roku 1918 však dávala nádej, že pomery sa čoskoro dostanú nazad do starých koľají. Prihlásenie sa Slovákov k vznikajúcemu Československu prijatím Martinskej deklarácie 30. októbra 1918 revolučnú náladu však ešte znásobilo. Nastal skutočný prevrat.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

V každom väčšom-menšom slovenskom meste prebehol zápas medzi prívržencami novej republiky a starého Uhorska. Katolícky farár a politik Karol Medvecky zachytil revolučný čas z jesene 1918 do najmenšieho detailu. Na ilustráciu uvádzame jeho opis situácie v Chtelnici: „V Chtelnici vyviedli maďarskí vojaci dvadsiatich Slovákov pred kostol a do každého strelili, takže hneď polovica padla mŕtva; jednému starcovi, keďže nechcel vyzradiť, kde sú jeho synovia, vojaci polámali ruky, nohy a vybodli mu oči.“

Juriga vysvetľuje ľudu republiku

Cena, ktorú sme zaplatili za našu slobodu, nebola malá. Silná vôľa a demokratické presvedčenie politických vodcov vznikajúcej republiky však dokázali spoločnosti v krízových momentoch poskytnúť potrebnú oporu a vzpruhu.

Na Slovensku sa začali prvýkrát v jeho histórii slobodne šíriť idey rovnosti a demokracie a v novinách sa objavovali články oslavujúce pád dynastie. V jednom z nich katolícky farár Ferdiš Juriga vysvetľoval insitným jazykom ľudu novosť situácie: „Práva, ktoré mali kráľ, maďarskí ministri a panskí patróni, padli do lona ľudu a musia tam ostať! … našou úlohou a svätým slovom je republika. Republika po slovensky sa menuje 'súvec'. Súvec je taká zriadenosť národa, na ktorejžto čele stojí demokraticky zvolený prezident, predseda.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Svoj radikálne demokratický postoj uplatnil Juriga i v cirkevných otázkach. Žiadal zrušenie kňazského celibátu či priamu voľbu biskupov ľudom. V tejto súvislosti im adresoval ráznu požiadavku: „Keď Vám ľud nie je sprostým k tomu, aby Vás živil, nesmie Vám byť sprostým ani na to, aby Vás volil."

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4WFH na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4WFH na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Advokát Roman Kvasnica.

Súd pôvodne uprednostnil úvahy pred riadnymi dôkazmi.


4 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Prečo je správne podať vakcíny aj deťom.


a 2 ďalší 1 h

Neprehliadnite tiež

Peter Schutz.

Kým sa vedci zjednotia na niekoľkých základných postulátoch, svet ešte obehnú dve či tri vlny covidu.


6 h
Mariana Čengel-Solčanská.

Ostávam v úžase nad tým, že minister vnútra argumentuje krádežou duševného vlastníctva.


Mariana Čengel Solčanská 8 h

Karikatúra denníka SME (Sliacky).


9 h
Eduard Žitňanský

Jedna vec sú výdavky na pomoc hospodárstvu, iná rozdávanie peňazí pre zaľúbenie sa obecenstvu.


10 h