Autor je politológ zameriavajúci sa na výskum krajnej pravice
Treba si naliať čistého vína: úroveň slovenskej debaty o extrémizme má viacero výrazných problémov. Jednou z ústredných tém spomínanej debaty o náraste podpory krajnej pravice je aj mantra o zlyhávajúcom školstve. Tá predstavuje najčastejšie vysvetlenie alarmujúcej podpory Kotlebovej ĽSNS medzi mladými ľuďmi.
“V prípade Kotlebových voličov a sympatizantov nejde ani tak o nevedomosť ako o stav, keď na jednej strane poznajú skutočnosť a vedia, čo táto strana predstavuje, ale na druhej strane tomu odmietajú uveriť, pretože s ňou v niektorých aspektoch sympatizujú a súhlasia.
„
Faktom síce je, tak ako to ukazujú rôzne prieskumy, že Kotlebova ĽSNS je najpopulárnejšou stranou medzi mládežou. Faktom taktiež je, že viacero zahraničných výskumov voličského správania poukázalo na existenciu vzťahu medzi klesajúcim stupňom dosiahnutého vzdelania a inklináciou k podpore krajnej pravice na individuálnej úrovni. Je však školstvo tou premennou, ktorá by vysvetľovala rastúcu popularitu Kotlebu medzi mladými?
Bez akejkoľvek snahy o apologetiku stavu slovenského školstva, ktorý naozaj nie je potešiteľný, treba skonštatovať, že toto presvedčenie nedáva zmysel, a to hneď z niekoľkých uhlov pohľadu.
Teória o zlyhávajúcom školstve zlyháva
Ak sa totiž pozrieme na problém z celoeurópskej perspektívy, zistíme, že stav, keď sa mladí ľudia uchyľujú k podpore krajne pravicových strán, nie je výlučne problémom Slovenska a ĽSNS. Podobne je to napríklad aj v prípade maďarského Jobbiku či francúzskeho Národného frontu.
Nikto však zrejme nebude tvrdiť, že volebné preferencie Marine Le Penovej sú dôsledkom zlyhávajúceho školského systému vo Francúzsku, podobne ako nikto nebude argumentovať, že za nárastom podpory krajne pravicových Švédskych demokratov, vládnou účasťou pravicovopopulistickej strany Fíni či volebnými úspechmi protiimigrantskej Švajčiarskej ľudovej strany je stav školstva v spomenutých krajinách.
Voliči z Ostrého Grúňa
Teória o zlyhávajúcom školstve však nedáva zmysel ani v slovenskom kontexte. Ústredným argumentom tých, ktorí tvrdia, že hlavnú vinu za Kotlebovu vysokú podporu medzi mladými nesie stav slovenského školstva je, že mladí ľudia nemajú dostatok vedomostí a nevedia, čo je fašizmus. Inými slovami – mladí sú nevzdelaní alebo hlúpi.
V tomto prípade však ide o veľmi zjednodušený pohľad na problém, na ktorého riešenie sa ponúkajú jednoduché recepty (teda presne to, čo je často vyčítané práve krajnej pravici) v podobe zvýšenia počtu hodín dejepisu venovaných obdobiu druhej svetovej vojny či povinných návštev koncentračných táborov.
Avšak Kotlebova podpora na úrovni dvojnásobku národného priemeru v obci, akou je Ostrý Grúň, ktorá bola počas vojny postihnutá fašistickými represáliami, a kde len ťažko hovoriť o neexistencii historického povedomia o tom, aké zlo fašizmus predstavuje, naznačuje, že problém tu zrejme nebude tkvieť v nedostatku informácií.