SME

Prečo reformu akreditácií skutočne potrebujeme

Ad: Prečo opäť rušiť Akreditačnú komisiu?

Emil Višňovský.Emil Višňovský. (Zdroj: TASR)

Autor je spoluautorom dokumentu Učiace sa Slovensko

Text prof. Urbana uvádza priam „historická irónia“ – pod fotografiou s veľavravným úsmevom ministra školstva prof. Plavčana na tlačovej konferencii k dokumentu „Učiace sa Slovensko“ sa vyníma podtitul: Diskusia k textu Učiace sa Slovensko v oblasti vysokých škôl je zbytočná.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nie je však potom už vôbec zbytočné čítať aj riadky prof. Urbana, ktoré majú byť práve príspevkom do tejto „ne-diskusie“? Alebo nebodaj chcú byť jej povestným „klincom do rakvy“?

SkryťVypnúť reklamu

Ak predsa len čítame ďalej, narazíme hneď na perlu č. 1: ministerstvo vraj „zverejnilo Národný program...“ – pričom každý vie, že ide o návrh na ďalšiu diskusiu, nie program samotný.

A v tom istom odseku máme perlu č. 2: vraj tento program „mal byť základom pre legislatívu...“ Pričom každý vie, že legislatívne návrhy ministerstva, predložené na diskusiu vysokým školám, vychádzali z legislatívneho plánu vlády.

Perla č. 3 – Učiace sa Slovensko je „iba dymovou clonou“. Aká prozreteľnosť... A nielen to. Vraj „múdra spoločnosť sa poučí z minulosti“, kým autori Učiaceho sa Slovenska sú úplní ignoranti. Ba ešte aj očierňujú nielen poctivú prácu dodnes pôsobiacej Akreditačnej komisie (AK), ale aj vysokých škôl ako celku.

Prečítajte si tiež: Prečo opäť rušiť Akreditačnú komisiu? Čítajte 

Darmo všetci z týchto autorov písali a vysvetľovali, že nevyhovujúci je celý akreditačný proces (ktorého je AK ústredným článkom) pre absurdnosť administratívneho procesu akreditovania jednotlivých študijných programov, nehovoriac o monštruóznosti tzv. komplexnej akreditácie.

SkryťVypnúť reklamu

Môžeme však korigovať: jedným z hlavných vinníkov biedy slovenských vysokých škôl predsa len nie je samotná AK, ale celý akreditačný systém, nastavený zákonom č. 131/2002. A ten určite treba zmeniť, ide len o to, ako, nie však o to, kedy. Hoci čas na to už dávno dozrel.

Perla č. 4 – „negativistický postoj k práci našich vysokých škôl“. Ozaj, kto ho šíril, šíri, ako a kedy? Ak u nás na Slovensku niekto príde s kritikou bona fide, ktorá je nevyhnutným predpokladom na zmenu a zlepšenie stavu, tak je negativista či nebodaj niečo horšie?

K akému zlepšovaniu vývoja našich vysokých škôl prispievala AK aj pod vedením prof. Urbana? A aký je tento stav dnes? Takže komu pripísať „na účet“ súčasný exodus študentov do Česka – tým, čo to tu riadili posledných 25 rokov, alebo tým, čo chcú tento vývoj a stav zmeniť?

SkryťVypnúť reklamu

Že medzi prvými a druhými sa ocitli aj tí, čo tvoria „prienik“ oboch množín? Tým lepšie pre nich – a tým horšie pre tých, čo zostávajú len v prvej množine, ako napr. aj prof. Urban, žiaľ.

Podľa toho, ako prof. Urban píše, iný akreditačný proces si sotva vie predstaviť, taký, aký funguje vo svete a prináša kvalitu preto, že táto kvalita je záležitosťou samotnej vysokej školy, ktorá sa o ňu usiluje bez ohľadu na to, či nejaká Akreditačná komisia alebo agentúra existuje alebo nie.

V doterajšom systéme, posvätenom AK, si však školy navykli na presný opak asi ako žiak, ktorý sa učí len vtedy, keď ho skúšajú a pre skúšku samotnú. Teda len pre vonkajšiu kontrolu, ktorou akreditácia je a má byť, ale ktorá žiadnu tvorbu kvality vnútri vysokej školy nezabezpečí.

SkryťVypnúť reklamu

A práve v tomto spočíva zmena akreditačného procesu, ktorú navrhuje koncepcia Učiaceho sa Slovenska: buď bude kvalitu tvoriť zodpovedne a autenticky vysoká škola sama, alebo tá kvalita nebude.

Ak prof. Urban na záver kladie priam „revolučnú“ otázku „čo robiť?“, autori Učiaceho sa Slovenska, ktorí okrem toho, že legitímne reprezentujú sami seba ako akademikov, reprezentujú aj ministerstvo ako ústredný orgán štátnej správy, ktorý im dal zadanie, nemajú problém akceptovať akékoľvek návrhy, ktoré prispejú k zmene a zlepšeniu súčasného stavu vysokých škôl.

Ak je toto zámerom aj prof. Urbana, tak kľúčom je už len ďalšia spoločná diskusia a spolupráca s cieľom nájsť konsenzus na riešeniach.

Autor: Emil Višňovský

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 625
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 174
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 268
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 5 423
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 171
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 066
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 239
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 092
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  3. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  4. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  5. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  6. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  7. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  8. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 400
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 842
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 62 504
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 181
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 488
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 674
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 952
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 680
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťZatvoriť reklamu