ntov, aby sme spomenuli aspoň hry, ktoré sú už roky v repertoári a na ktorých sa výtvarne podieľal Milan Čorba. V Kumšte sa opäť postaral o výtvarno, tentoraz navrhol kostýmy aj scénu. Vo všetkých hrách hral aj Milan Lasica. V novej hre je jeho hereckým partnerom Marián Labuda, ktorý s vymenovanými ľuďmi naštudoval už pred vyše ôsmimi rokmi Emigrantov. Akurát tretí z hereckých protagonistov Kumštu si v spomínanej zostave zahral po prvý raz. A mal to o to ťažšie, že ako herec sa vrátil na javisko po siedmich rokoch. Poslanec Milan Kňažko nazval svoje pôsobenie v S-ku časovo ohraničeným comebackom.
Na skúške Kumštu sme strávili jeden deň. Zhodou okolností netypický, pretože pre pracovné povinnosti v zahraničí chýbal režisér. Keďže však na javisku stáli všetko ostrieľaní bardi, pokojne sa nad takýto detail povzniesli a práca napredovala. V pauzách sme ich "odchytávali" na krátke rozprávanie.
DÁ SA VYDRŽAŤ
S LASICOM?
Zatiaľ čo Marián Labuda a Milan Kňažko ešte len dopíjali v šatni rannú kávu, Milan Lasica už bol na javisku a dolaďoval detaily s technikou. Ako riaditeľ divadla sa spontánne ujal roly absentujúceho režiséra, a ak aj práve nemal vlastný výstup, celý čas sedel v hľadisku a usmerňoval tvorivú prácu na javisku. Pár minút na rozhovor si však našiel.
# Keď tak sledujem okruh ľudí podieľajúcich sa na premiére, ide priam o koncentráciu person non grata súčasnej oficiálnej kultúry. Tak mi napadlo, podľa akého kľúča si vyberáte spolupracovníkov?
"Aby to boli ľudia, s ktorými si rozumiem, máme spoločnú minulosť. Konkrétne, tento text priniesol Martin Porubjak. Videlo sa nám, že traja herci, ktorí si spolu rozumejú, by pri ňom mohli zažiť príjemné chvíle."
# Takže kľúčom je príjemný pocit?
"Rozhodne je veľmi dôležitý. Pravdepodobne by sme sa do niečoho nepúštali len preto, aby vzniklo nejaké predstavenie. Vychádzame z toho, aby ľudia mali čosi spoločného aj v súkromí, aj na javisku, dokázali sa dorozumieť a nemuseli si nič dlho vysvetľovať. Ako teraz, pretože náš názor na hranie a divadlo je identický."
# Natoľko, že ani nepotrebujete režiséra?
"Áno, až tak ďaleko to došlo. (Smiech.) Samozrejme, toto je výnimočná situácia. Každopádne, režisér je tiež jedným z tých, s ktorým si rozumieme."
# Čo vás ešte, okrem vidiny príjemna, na Kumšte zaujalo?
"Že hru pre troch mužov napísala žena. Niekedy mám podozrenie, že sa im chcela pomstiť. Sú totiž mimoriadne malicherní, hádajú sa o úplných hlúpostiach, čo vzdialene pripomína náš spoločensko-politický život. Hádajú sa do krvi, hneď si však navzájom odpúšťajú, čo už náš spoločensko-politický život nepripomína."
# Väčšinou ste všetci v minulosti viackrát spolupracovali v Štúdiu S. Akurát Milan Kňažko pribudol do partie. Prečo sa zrazu vracia do divadla?
"To nie je ani tak otázka pre mňa. Pre mňa je príjemné, že sa chce vrátiť, aspoň ako hosť. A okrem toho si myslím, že je atrakcia, keď sa človek, ktorý z divadla odišiel do politiky, po siedmich rokoch vracia."
# Nie je to dôsledok "zvolebnievania sa"?!
"Zvolebnieva sa je veľmi pekné slovo. Vymyslel ho, myslím, Gembický a ujalo sa. To je veľká zásluha, vymyslieť slovo, ktoré sa ujme. Ale napriek tomu, že sa zvolebnieva, chcel by som zdôrazniť, že keď sme sa rozhodli hrať Kumšt, ktorý mimochodom vôbec nie je politický, rozhodne sme neoslovili Milana Kňažka, aby sme cez predstavenie a jeho osobu robili politickú kampaň. Ide o normálne divadelné predstavenie, ktoré by malo potešiť nielen nás, ale aj divákov."
# Vidíte na pánu Kňažkovi, že sedem rokov nestál na javisku?
"Ja som s ním vlastne predtým v divadle takmer nehral. Zdá sa mi, že iba raz. Asi pred sedemnástimi rokmi na Novej scéne v inscenácii, na ktorú by sme radšej zabudli. V televízii sme však robili celkom zaujímavé veci. Nevidím dnes žiaden rozdiel. Skôr akoby on mal pochybnosti, či to ešte vie. Ale povedal by som, je to jeho problém, pretože ja, a myslím, že ani Marián Labuda, sme nepocítili, že by za sedem rokov nastala v jeho herectve nejaká zmena."
# Neťahá vám do divadla politiku?
"Viete, na to, aby sme pri skúškach politizovali, nepotrebujeme Kňažka. To by sme robili aj bez neho." (Smiech.)
# S pánom Labudom sa pri divadelnej práci stretávate po viac než ôsmich rokoch. Vtedy ste skúšali Emigrantov, tiež ich režíroval Martin Porubjak. Bolo to ešte pred nežnou, no už bolo cítiť obľavu. Teraz opäť prituhuje.
"Stretávame sa, povedzme, za inej klímy. Nechcem sa rúhať, no je predsa len radostnejšia ako na jar v osemdesiatom deviatom."
# Zhovárame sa pár dní pred premiérou. Ako prežívate toto obdobie? Ste človekom, z ktorého skôr iní majú trému. Ste aj vy ešte schopný tohto pocitu?
"Každého vždy prekvapí, keď priznám, že som trémista. U mňa sa to prejavuje tak, že mi na premiére vyschne v hrdle. Je to to najnepríjemnejšie, čo môže existovať."
# Prenášate predpremiérové napätie do rodiny? Nedá sa vtedy s vami vydržať?
"Moja žena by povedala, že áno."
kto je neNORMÁLNY?
Že je Milan Kňažko verejne činný, sa prejavovalo tak, že aj na skúške mal pri sebe na javisku mobil a rovno z divadla sa ponáhľal na zasadanie.
# Konečne ste sa po siedmich rokoch odhodlali na návrat do divadla. Na Slovensku sa však stále čosi deje, nedávno vypukla haravara okolo Twistu a ďalších vypnutých rádií. Ako ste prežívali, že ste vtedy boli zavretý v divadle? Neťahalo vás na poslanecký prieskum?