AUTORSKÁ STRANA TOMÁŠA HULÍKA

Kazašský lovec pôjde radšej do hôr ako na otcov pohreb

Približujeme sa k trom jurtám. Tu by mal bývať Bashahan. Kazašský lovec, ktorý používa na lov orly skalné.

(Zdroj: Tomáš Hulík)

Autor je filmár

Neviem si vysvetliť, čo ma už štvrtý rok neúnavne ťahá do Mongolska. Hneď na začiatku to odhodlanie preverí hrôzostrašná cesta ruským aeroflotom, mimochodom, ani nepriateľovi by som nedoporučil absolvovať let na trase Moskva – Ulanbátar. A keď po tých šialených šiestich hodinách letu strávených takmer ako v dobytčiaku pristanete v "Uláne", je to ako vykúpenie.

Za celý deň nestretnete živú dušu, keď sa však pokazí auto, zrazu dobehne množstvo "mechanikov" a to auto dajú nejakým zázrakom skoro vždy dokopy.

Na druhý deň sadáte znovu do lietadla, ale už miestnych aerolínií a odlietate do krajiny zasľúbenej. Smer Altaj.

A vlastne viem, čo ma sem ťahá… Pokoj, pokora, fantastickí ľudia a neuveriteľne nádherná príroda. Taká, ktorá sa ani nedá poriadne odfotiť. Na fotkách nevyzerá tak monumentálne ako v skutočnosti.

Vo vynikajúcej knihe Jimmyho Nelsona s príznačným názvom Before they pass away mi utkvela v pamäti fotografia troch jazdcov na koni s orlami na pravej ruke pózujúcich na hrebeni hôr. V pozadí fantastická panoráma altajských hôr…

Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

Čo Mongol to automechanik

Po dlhej a úmornej ceste skôr však neceste legendárnymi ruskými "sanitkami" UAZ schádzame z hôr a blížime sa do údolia. Cestu nám zhatí rieka, ale pre naše auto, ktoré prejde tuším všade, nie je ani toto problém. Zaradí redukcie a ide sa do rieky. Vedľa nás brodí rieku Mongol na koni.

Pamätám si, ako pri prvej návšteve Mongolska jedno z áut zostalo stáť uprostred rieky. Šofér vytiahol štyri káble z motora, utrel ich handričkou a auto sa dalo do pohybu. Je zázrak, čo všetko tieto autá zvládnu a hlavne, ako ich miestni vedia opraviť.

Ďalšou fascinujúcou vecou je, že za celý deň nestretnete živú dušu, keď sa však pokazí auto, zrazu dobehne množstvo "mechanikov" a to auto dajú nejakým zázrakom takmer vždy dokopy.

Lovci s orlami na predlaktí

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4WJH na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4WJH na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Autorská strana


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Ešte že vieme prehrávať (Vico)

Karikatúra Fedora Vica na utorok

AUTORSKÁ STRANA BEATY BALOGOVEJ

Na ceste k slobode mnohí padli na kolená

Ak sa slobody teraz vzdáme, tak neistota a cena, ktorú zaplatila celá generácia, ostane stratená.

STĹPČEK MÁRIUSA KOPCSAYA

Dá sa ešte veriť v nemeckú spoľahlivosť?

Stabilita Nemecka je pre celú EÚ rozhodujúca. Vedia to aj aktéri rozhovorov.

KOMENTÁR TOMA NICHOLSONA

Republikánska daňová reforma si berie na mušku chudobných

Návrhy by eliminovali príspevky na zdravotné poistenie, aby kompenzovali zníženie daní pre bohatých.