SME
Utorok, 4. október, 2022 | Meniny má František

Brexit na princípoch úprimnej spolupráce

Dosahovanie kompromisov už akoby nebolo v móde. Je načase to zmeniť.

Miroslav Lajčák.Miroslav Lajčák. (Zdroj: TASR)

Autor je minister zahraničných vecí a európskych záležitostí SR

Sobota 29. apríla sa do dejín starého kontinentu zrejme zapíše ako deň, keď sa uzatvorila jedna kapitola európskych dejín, a začala sa písať druhá.

Bolo by nezmyselné budovať atmosféru pomsty a navzájom si dokazovať, kto je silnejší a kto sa bez toho druhého zaobíde viac.

Dneškom sa totiž rozhodnutím najvyšších predstaviteľov členských štátov EÚ symbolicky spúšťa proces, na ktorého konci bude odchod Spojeného kráľovstva z EÚ. Ako bude vyzerať európske spoločenstvo o dva roky oddnes? O čo horšie alebo lepšie na tom budeme?

Stratíme všetci

Bolo by zbytočné zakrývať si oči pred krutou pravdou: na brexite stratíme všetci – tí na pevnine, aj tí na ostrovoch. Nech by aj vyjednávania o podmienkach odchodu Spojeného kráľovstva z EÚ, ktoré sú teraz pred nami, prebehli akokoľvek hladko a bezproblémovo (čo sa zrejme nestane), výsledkom bude oslabená EÚ27 – oslabená o politickú, ekonomickú aj vojenskú veľmoc; oslabená magnitúdou prvého dezintegračného zemetrasenia v jej dejinách, fenoménu, s ktorým nemala doteraz skúsenosti žiadna generácia povojnových európskych lídrov, oslabená prevládajúcim sentimentom občanov, že sme ako manažéri EÚ zlyhali, keď sme brexitu nedokázali zabrániť.

SkryťVypnúť reklamu

Spojené kráľovstvo tiež nevyjde z tohto procesu posilnené, práve naopak: byť mimo EÚ je vždy menej výhodné – politicky aj obchodne – než byť súčasťou spoločného trhu, jednotnej platformy, kolektívneho rozhodovania.

A, povedzme to rovno: na brexit doplatia aj občania na oboch stranách. Už nebude také jednoduché usadiť sa na ostrovoch, začať tam nový život ako doteraz. Zmeny sa dotknú vývozcov a dovozcov tovaru, poskytovateľov služieb – dnes je ešte priskoro hovoriť o clách či tarifách, o tom sa budú viesť náročné a dlhé rokovania medzi Londýnom a Bruselom, ale isté obmedzenia tu určite budú.

Pre nás je tak dôležité dosiahnuť v rokovaniach maximálnu možnú čitateľnosť a právnu istotu pre občanov (všetkých súvisiacich práv, vrátane sociálnej ochrany), biznis aj medzinárodných partnerov.

SkryťVypnúť reklamu

Šanca nastaviť vzťahy nanovo

Brexit určite nemožno považovať za dobrú správu, ale taká je realita. Je to ale zároveň šanca: šanca na zmenu EÚ. Únia je životaschopný projekt, ľudí oslovuje, má právom čo ponúknuť, čím zaujať.

Ak nedávne voľby v Holandsku niečo dokázali, tak to, že ak si občania v Európe majú vybrať medzi EÚ perspektívou a neistotou nesystémovosti, vyberú si EÚ. Na tomto poznaní musíme postaviť budúcnosť.

Brexit nám dáva príležitosť nastaviť si vzťahy so Spojeným kráľovstvom nanovo. Spojené kráľovstvo sa nemôže – a ani nechce – ani geograficky ani politicky odtrhnúť od Európy. Zostane tak aj po vystúpení z EÚ naším blízkym spojencom a partnerom v európskych témach, v boji proti terorizmu a medzinárodnému zločinu, v otázkach bezpečnosti, obrany aj zahraničných vecí.

SkryťVypnúť reklamu

Bolo by preto nezmyselné budovať atmosféru pomsty a navzájom si dokazovať, kto je silnejší a kto sa bez toho druhého zaobíde viac. Ak je diplomacia umením možného, tak nadchádzajúce rokovania o brexite by mali byť umením schopného.

Schopného dohodnúť sa, povýšiť to, čo nás spája, nad to, čo nás rozdeľuje. Na princípoch úprimnej spolupráce.

Lebo – priznajme si – atmosféra v Európe má dnes ďaleko od eufórie. Neistota, obavy, ťažká predvídateľnosť ďalšieho vývoja, nedôvera, napätie a nepochopenie vládnu nielen medzi politickými elitami, ale najmä vo vzťahu medzi nimi a občanmi.

Dosahovanie kompromisov už akoby nebolo v móde. Je načase to zmeniť. A rokovania o brexite môžu ukázať, že sa to dá. Ja verím, že to dokážeme.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Dôležitosť duševnej pohody
  3. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  4. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  6. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  8. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  1. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  2. Dôležitosť duševnej pohody
  3. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  4. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  5. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  7. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 144
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 986
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 902
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 850
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 498
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 080
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 927
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 731
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peter Schutz.

Taký pohyb v ruskej spoločnosti nebol minimálne od perestrojky.


9 h

Karikatúra denníka SME (Hej, ty! - Györe).


9 h
Peter Tkačenko

Pri bezpečnosti sa treba zamerať na rutinu, nie extrém.


9 h
Zuzana Kepplová

Jeho francúzske bývanie sa symbolom nestane.


10 h

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Azda diskusia na blogoch má byť názorovou stokou?
  2. Erik Kriššák: John Stagg - Vlk a pastier
  3. Marek Mačuha: Je zníženie daní politický zločin?
  4. Anna Miľanová: Burina - v mojom poňatí...
  5. Juraj Krúpa: Neznesiteľná ľahkosť, s akou Matovič reční o Hitlerovi a médiá o fašistoch
  6. Juraj Švarc: Obecné záležitosti – práca v zastupiteľstve
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  8. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 636
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 565
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 277
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 696
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 891
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 529
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 831
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 735
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu