Autor je evanjelický teológ
Ešte neutíchla diskusia o tom, či sa s fašizujúcimi extrémistami patrí diskutovať, alebo nie a už je tu ďalší spor. Či ich trestne stíhať, alebo nie.
Netreba z nich zbytočne robiť martýrov, mienia viacerí. Práve póza martýrov, ktorí sú nespravodlivo prenasledovaní za svoj názor, je totiž jedným z ich overených propagandistických nástrojov.
Martýr je v prvom rade svedok, až potom trpiteľ a mučeník. Tento výraz sa do nášho bežného jazyka dostal z cirkevnej terminológie. V ranej cirkvi označoval ľudí, ktorí verejne svedčili o svojej viere v Ježiša Krista a napriek jednoznačnej hrozbe smrti túto vieru nezapreli.
Smrť týchto ľudí mala silný motivačný a misijný účinok. Krv martýrov je semenom cirkvi. To je výrok Tertuliána (155 - 240), jedného z prvých kresťanských teológov. Azda aj preto niektorí radia, aby to spoločnosť s represiou proti fašizujúcim extrémistom nepreháňala. Paradoxne im to totiž môže pomôcť.
Tri zásadné prvky dnešným extrémistom však chýbajú na to, aby sa mohli štylizovať do pózy martýrov alebo aby ich za nich niekto mohol považovať.