Autor je pedagóg a publicista
Predstavte si, že vás zaujímajú hviezdy alebo pestovanie jabĺk. Máte po maturite, nalepila sa na vás angličtina a na internete si vygooglite kurzy pochádzajúce z MIT či Harvardu o genetike alebo astrofyzike. A potom prídete na niektorú slovenskú vysokú školu.
Stretnete sa s perfektnými pedagógmi, z ktorých mnohí sú zapálení a veľmi múdri. Ale gniavi ich absurdný systém počítania citácií, ak chcú postupovať po kariérnom rebríčku, kopec byrokracie pri udeľovaní grantov a ďalších, dnes už všeobecne známych invalidizujúcich momentov akademickej pôdy. O nedostatku peňazí ani nehovorím, čože je to akademik, ak nemá obnosené menčestráky?
Ak máte k dispozícii najlepšie vedomosti sveta, premýšľate, načo vám vlastne bude škola. Papier je nepochybne nevyhnutný pre viaceré povolania, ale súvisí s vedomosťami, znalosťami, zručnosťami?
Reformný diskusný materiál Učiace sa Slovensko je tak trochu slohové cvičenie, v ktorom sa hovorí o tom, čo všetko by v našom školstve mohlo byť lepšie. Ale má presne tie chyby, ktoré naše štátne materiály majú.
Je vágny. Opatrný. Len aby sa nikomu neublížilo. Snaží sa nájsť nové pomenovania pre staré inštitúcie. Hreje nás láskavými slovami o podpore výskumu a vývoja či o zmene kritérií docentských a profesorských postov.