PÍŠE RASTISLAV MOLDA

Slováci naši jsau nábožný a Bohu oddaný národ

Ako národovci písali o Slovákoch a stvorili tak národ.

(Zdroj: ARCHÍV AUTORA)

Autor pracuje v Slovenskom historickom ústave Matice slovenskej v Martine

V slovenskej spoločnosti aj dnes rezonuje viacero historických mýtov a stereotypov, ktoré sú funkčné a dokážu ovplyvňovať verejnú mienku i spoločenské nálady. Pracujú s nimi nielen politici, politickí komentátori, ale aj niektorí historici, ktorí ich držia pri živote alebo sa ich snažia negovať a odstrániť. Jedným z týchto stereotypov je predstava o Slovákoch ako o národe nábožnom a Bohu oddanom.

V „dlhom“ 19. storočí dochádzalo k dôležitým javom, ktoré zásadne zmenili myslenie ľudí. Aj dnes je naše zmýšľanie do značnej miery podmienené ideami „dlhého“ storočia. Medzi tieto javy možno s určitosťou zaradiť vzostup národných hnutí a nacionalizáciu spoločnosti v celej Európe.

Najväčší význam stereotypov spočíval v tom, že sa dokázali transformovať do podoby hodnoverných, vecných a hlavne funkčných zovšeobecnení. Tie následne formovali národnú identitu.

Aby predstavitelia národných hnutí dokázali formovať národnú identitu naprieč celým spektrom spoločnosti, potrebovali ukázať, ako národ vyzerá, aké má vlastnosti a charakteristiky. Tie sa odvodzovali z teórie, ktorá hovorí o tom, že každý národ, každá jeho vetva má svoj vlastný, špecifický a jedinečný národný charakter.

Objavovanie národného charakteru

Už v druhej polovici 18. storočia vzdelanci prejavovali záujem o poznanie národov, národností či etnických skupín. Pozornosť bola motivovaná jednak prirodzenou túžbou po poznaní, ale aj politickými a ekonomickými cieľmi. Panovníci chceli poznať národnosti, ktorým vládli a využiť ich potenciál pre hospodársky rozvoj monarchie.

Aj takéto sú počiatky systematického spoznávania jednotlivých etnických skupín na starom kontinente i v širokom svete. Avšak vedci boli postavení pred náročnú úlohu: mali charakterizovať rozsiahlu a predovšetkým rozmanitú masu ľudí, ktorá – povedzme – rozpráva rovnakým jazykom.

Vedci tak boli nútení k zovšeobecňovaniu, k povýšeniu rôznych marginálnych a regionálnych javov na reprezentatívnu úroveň. Tak sa jednotlivým etnickým spoločenstvám pričlenil im špecifický národný charakter.

Nábožný a Bohu oddaný národ

Je úplne prirodzené, že ak slovenskí vzdelanci opisovali Slovákov, pričlenili im kladné vlastnosti. Ak charakterizovali „iných“, myslíme na konkurentov v národnoemancipačnom zápase, dodali im presne opačné charakteristiky.

V dobových, predovšetkým slovenských textoch z 19. storočia sa tak môžeme stretnúť s plebejským a chudobným, ale nesmierne pohostinným a pracovitým Slovákom, ktorý má mierumilovnú povahu, pre ktorú už tisíc rokov trpí národnostným i sociálnym útlakom. Tieto svoje ťažké časy si spríjemňuje spevom. Čo nie je práve chvályhodné, často holduje tvrdému alkoholu.

No a v neposlednom rade, ako sa píše v českom, v tej dobe veľmi populárnom a rozsiahlom diele Ottův slovník náučný: „Slovák je nábožný, katolíci bývají často až bigotní.“ Dnes má slovo bigotný trochu negatívny nádych. V čase vydania lexikónu bolo vnímané v pozitívnom zmysle, išlo o pravovernosť slovenských katolíkov.

V mnohých slovenských literárnych prácach 19. storočia sa môžeme stretnúť so zovšeobecnením charakterizujúcim Slovákov ako Bohu oddaný, poctivý a mravný národ. Čo sledovali slovenskí spisovatelia takouto charakteristikou? V prvom rade sa ňou vymedzovali voči potláčateľom národno-emancipačných snáh. Vykresľovaním Slovákov s pozitívnymi vlastnosťami ako poctivosť, pohostinnosť, dobrosrdečnosť vychádzajúcimi z kresťanskej viery a poukazovaním na ich vysoké morálne hodnoty.

Okrem iného tak kompenzovali aj nízky sociálny status ľudových vrstiev.

Kult Cyrila a Metoda

Ideovým zdrojom stereotypu o bohabojnom národe bola cyrilo-metodská tematika, ktorá sa stala dôležitým námetom básní bernolákovského kňaza Jána Hollého. Ten sa zaslúžil o popularizáciu uvedenej myšlienky prostredníctvom diela Žiwotopis swatích Cirilla a Metóda a eposov Swatopluk a Cirillo-Metodiáda.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Petra Schutza

Ruské šunky na slovenskom nebi sú blízke aj Ficovmu srdcu

Peter Gajdoš iba vzorne plní stranícku úlohu.

PÍŠE RÓBERT DYDA

Snáď si lajkovači na radu influencera prečítajú Remarqua

Ad: Po povrchu a bez námahy, Beáta Beregrad Grünmannová, 18. septembra 2017

Tak hovoria lepší Slováci (Vico)

Karikatúra Fedora Vica na stredu

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Buďte skromní! Káže občanom tadžický prezident

Perzské svadby sú výrazom materiálnej podstaty starých tradícií