KOMENTÁR MATÚŠA KRČMÁRIKA

Kde môže Macron zlyhať a prečo na ňom stojí osud Národného frontu

Francúzi si zvolili prezidenta, od ktorého očakávajú priveľa. Francúzsku verziu Baracka Obamu.

Emmanuel Macron vyhral prezidentské voľby.(Zdroj: SITA/AP)

PARÍŽ, BRATISLAVA. Ako nepopísaný list papiera, ktorý voliči zobrali, napísali si na neho svoje túžby či trápenia, a vhodili ho do volebnej urny. Problémy s prácou, so štátnou byrokraciou, odmietanie fašizmu či len obavy z neistej budúcnosti.

Emmanuel Macron lákal v kampani také široké spektrum ľudí, že nebude schopný vyhovieť všetkým.

Podobne ako Barack Obama, ktorý sa v roku 2008 stal prezidentom aj vďaka prehnaným očakávaniam Američanov .

Francúzsko teraz dostalo na čelo svojho Baracka Obamu. Macron je ešte mladší, vôbec najmladší francúzsky prezident od vzniku piatej republiky, má len 39 rokov.

Aj on vyhral vo voľbách vďaka kampani s pozitívnym odkazom, vďaka sieti dobrovoľníkov, ktorí križovali krajinu, chodili od dverí k dverám a ľudí sa pýtali na ich problémy.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Chodiť a pýtať sa. To vraj stačí na ideálny program pre všetkých

Tak odlišný od štandardných politikov

Aj preto Macrona mnohí vnímajú ako tak odlišného od „štandardných“ politikov, ktorí sa o voličov zaujímajú len krátko pred voľbami.

Vysvetľoval im, že krajina sa potrebuje zjednotiť a nie deliť sa na skupiny, ktoré stoja proti sebe.

A to znelo obyčajným Francúzom dobre. Ľudia bez práce veria, že Macronove riešenia môžu priniesť nové pracovné miesta. Podnikatelia zas dúfajú, že daňové škrty podporia ich biznis. Všetci svorne uverili, že takto sa spoločnosť môže posunúť dopredu, čo pomôže všetkým skupinám.

Očakávania sú však možno až priveľké, keďže záujmy jednotlivých skupín v istom bode určite narazia. Ak chce napríklad Macron znížiť dane pre podnikateľov, aby vytvárali nové pracovné miesta, musí škrtať v štátnej správe. To však nechce riešiť prepúšťaním, ale prirodzeným úbytkom, keď ľudí, ktorí odchádzajú do dôchodku alebo do súkromného sektora, nebude štát nahrádzať novými. No bude to stačiť?

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4WST na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4WST na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 360
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 367
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 446
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 199
  5. Kam do tepla v januári? 1 772
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 575
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 527
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 432
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 114
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 907

Téma: Voľba českého prezidenta


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

Neprehliadnite tiež

ŠTĹPČEK PETRA SCHUTZA

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu. Okrem prokuratúry, samozrejme.

AUTORSKÁ STRANA PETRA ŠABATU

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

Čo sa šepká v zákulisí (Vico)

Karikatúra Fedora Vica na pondelok.

KOMENTÁR TOMA NICHOLSONA

O Navaľnom nech rozhodnú Rusi

Ak chce ruský volič Putina, demokratický Západ by toto rozhodnutie nemal spochybňovať.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Štefunkov test politických zákonitostí

Z pohľadu politického marketingu to vyzerá, ako keby progresívci cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.