Autor je emeritným profesorom Ekonomickej fakulty Technickej univerzity v Košiciach
Až do polovice mája sa predĺžilo obdobie diskusie a podávania pripomienok a návrhov k národnému programu výchovy a vzdelávania Učiace sa Slovensko.
Program vypracoval autorský tím odborníkov Vladimír Burjan, Milan Ftáčnik, Juraj Vantuch, Emil Višňovský a Libor Vozár.
“Doterajšie snahy o podstatnejšie zmeny v školstve stroskotávali na nejednotnosti názorov meniacich sa vlád na oblasť školstva. Každá ďalšia vláda, ktorá nasledovala, ignorovala kroky predchádzajúcej a robila zmeny po svojom.
„
Do verejnej diskusie a pripomienkovania ho predložil minister školstva Peter Plavčan. Po zohľadnení a zapracovaní prijatých pripomienok, by mala dokument o školstve a vzdelávaní schváliť vláda.
Jeho následným schválením v parlamente by sa stal záväzným pre všetky vlády prinajmenšom na najbližších desať rokov. Jeho záväznosť by neznamenala, že je nemeniacou sa dogmou.
Nemenila by sa len jeho obsahová podstata, úlohy a ciele. A tie spočívajú v priblížení sa nášho vzdelávania k spoločenským potrebám, k hospodárskej praxi, trhu práce a v dosiahnutí v ňom kvalitatívnej úrovne medzinárodných štandardov.
Bude sa celkom prirodzene a zákonite aj upresňovať na základe získaných nových poznatkov pri jeho realizácii, čím by sa dokument obsahovo vylepšoval.
Dohoda by mala byť čo najširšia
Takto chápaný, prijatý a schválený program vývoja školstva a vzdelávania a samozrejme jeho postupné uskutočňovanie, by bolo prvým závažným krokom na ceste jeho ozdravovania a zlepšovania jeho kvality.
Išlo by o skutočnú obsahovú prestavbu vzdelávacieho systému na jeho jednotlivých úrovniach začínajúcich predškolskou prípravou až po vysokoškolské štúdium.