SME

Kritické bude ešte horšie

Verejná autobusová doprava v SR nikdy nebola v takom kritickom stave, ako je v súčasnosti. Pravidelná autobusová doprava vždy vykonávala a vykonávať bude určitý stupienok sociálnej politiky štátu. Doteraz straty podnikov spôsobené poskytovaním sociálnych

zliav vykrýval štát dotáciami. Aj v súčasnosti štát dotuje podniky SAD v súlade so zmluvou o plnení výkonov vo verejnom záujme, no dotácie ani zďaleka nepokrývajú náklady podnikov. Štát reguluje ceny cestovného, poskytuje zľavy, no do poskytovanej dotácie nezohľadňuje infláciu, rast cien elektriny, nafty, olejov, pneumatík, náhradných dielov, ako aj samotných autobusov, ba skôr naopak, v mnohých prípadoch dotáciu znižuje. V autobusovom parku SAD z viac ako 5 tisíc autobusov je 85 percent po ekonomickej životnosti. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií vypracovalo návrh na zlepšenie situácie v SAD, no pracovníci ministerstva nemohli skončiť nikde inde ako pri peniazoch. A keďže vláda nie je a zrejme ani nebude ochotná zvýšiť dotácie, musia sa prehodnocovať poskytované žiacke zľavy. Lenže percentuálne zníženie zliav vykryje iba časť strát, ktoré má vykrývať štát, a siahne sa na ceny cestovného. Pravda, je logické, že so zvyšovaním nákladov dopravcu sa bude zvyšovať aj cestovné. No u nás sa bude zvyšovať cestovné a znižovať úroveň cestovania, pretože budeme za viac peňazí cestovať na čoraz menšom počte liniek a čoraz horšími cestovnými pro- striedkami. (Rok pred voľbami však vláda pravdepodobne percentuálne zníženie zliav a ani výrazné zvýšenie cestovného nedovolí, pričom dotácie takisto nezvýši, čím dostane SAD do ešte horšej situácie.) Obnova vozidlového parku a udržanie súčasného počtu stratových liniek sa totiž môže uskutočniť jedine prostredníctvom štátnych dotácií a tie súčasná vláda poskytovať nechce. Peniaze potrebuje na upevňovanie moci, dotovanie SIS, na revitalizáciu podnikov, ktoré vlastnia "poslušní", a v neposlednom rade na vládne bavoráky. Lenže občan sa do práce vozí autobusmi...

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C2CMS na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 267
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 142
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 231
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 545
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 142
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 265
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 125
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 779
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  2. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  3. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  4. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  5. Štefan Šturdzík: 350
  6. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  7. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  8. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 366
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 721
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 298
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 455
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 631
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 617
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťZatvoriť reklamu