zliav vykrýval štát dotáciami. Aj v súčasnosti štát dotuje podniky SAD v súlade so zmluvou o plnení výkonov vo verejnom záujme, no dotácie ani zďaleka nepokrývajú náklady podnikov. Štát reguluje ceny cestovného, poskytuje zľavy, no do poskytovanej dotácie nezohľadňuje infláciu, rast cien elektriny, nafty, olejov, pneumatík, náhradných dielov, ako aj samotných autobusov, ba skôr naopak, v mnohých prípadoch dotáciu znižuje. V autobusovom parku SAD z viac ako 5 tisíc autobusov je 85 percent po ekonomickej životnosti. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií vypracovalo návrh na zlepšenie situácie v SAD, no pracovníci ministerstva nemohli skončiť nikde inde ako pri peniazoch. A keďže vláda nie je a zrejme ani nebude ochotná zvýšiť dotácie, musia sa prehodnocovať poskytované žiacke zľavy. Lenže percentuálne zníženie zliav vykryje iba časť strát, ktoré má vykrývať štát, a siahne sa na ceny cestovného. Pravda, je logické, že so zvyšovaním nákladov dopravcu sa bude zvyšovať aj cestovné. No u nás sa bude zvyšovať cestovné a znižovať úroveň cestovania, pretože budeme za viac peňazí cestovať na čoraz menšom počte liniek a čoraz horšími cestovnými pro- striedkami. (Rok pred voľbami však vláda pravdepodobne percentuálne zníženie zliav a ani výrazné zvýšenie cestovného nedovolí, pričom dotácie takisto nezvýši, čím dostane SAD do ešte horšej situácie.) Obnova vozidlového parku a udržanie súčasného počtu stratových liniek sa totiž môže uskutočniť jedine prostredníctvom štátnych dotácií a tie súčasná vláda poskytovať nechce. Peniaze potrebuje na upevňovanie moci, dotovanie SIS, na revitalizáciu podnikov, ktoré vlastnia "poslušní", a v neposlednom rade na vládne bavoráky. Lenže občan sa do práce vozí autobusmi...