PÍŠE MICHAL KALIŇÁK

Ako byť smart vo vidieckej krajine

Smart cities je nový prístup k starým problémom.

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal testuje sedenie na inteligentnej lavičke.(Zdroj: FOTO SME - Katarína Kiššová)

Autor je politológ

Mnohé mestá sa začínajú hlásiť k Smart cities, čo je dobré. Každé mesto sa potrebuje rozvíjať a musí rásť. Na úspech to však nestačí. Novú agendu treba správne pochopiť.

Smart neznamená zavádzať mobilné aplikácie a otvoriť mestský rozpočet softvérovým riešeniam. Bolo by to úzkoprsé vnímanie s veľmi malou šancou na úspech. V prvom rade ide o komplexné riešenia v celej šírke možností miest a obcí.

Inštalovať sadu lavičiek s nabíjačkou na smartfóny a pritom mať zle nastavenú parkovaciu politiku evokuje skôr snahu o PR ako o komplexné riešenia.

Tak z hľadiska ich hospodárskych funkcií a ekonomických úloh, ako aj využitím vyžitím vnútorného potenciálu jednotlivých samospráv, naplnením verejného priestoru, možnosťami na otvorenú a hlavne zodpovednú správu miestnych záležitostí a v neposlednom rade upevňovaním lokálpatriotizmu a formovaním spoločenskej zodpovednosti.

Veľkým ambíciám by preto mala predchádzať úprimná sebareflexia.

Najskôr treba pomenovať chyby, následne ich odstrániť a tak pripraviť územie na inovácie. Hlásiť sa k Smart a vyberať daň za lešenie, ktoré pomáha pri zatepľovaní paneláku nepôsobí dôveryhodne.

Rovnako ako radosť z participatívneho rozpočtu v situácii kedy sa ľudia nezapájajú do tvorby mestského rozpočtu.

Inštalovať sadu lavičiek s nabíjačkou na smartfóny a pritom mať zle nastavenú parkovaciu politiku evokuje skôr snahu o PR ako o komplexné riešenia. K týmto lokálnym faktom treba ešte zakomponovať celkový obraz o súčasnosti.

Sme typickí vidiečania

Na Slovensku máme 140 miest. Miestnu územnú samosprávu pritom reprezentuje 96 percent dedín ktoré obýva 44 percent populácie, pričom v obciach do 3 000 obyvateľov žije necelých 39 percent obyvateľov a takmer 16 percent ľudí obýva obce do 1 000 obyvateľov.

Sme typickou vidieckou krajinou, kde majú obce okrem iného vo svojich rukách verejné osvetlenie, miestne komunikácie, komunálne odpady, ihriská a športoviská, cintoríny aj zeleň a verejné priestranstvá.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4XT9 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4XT9 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  2. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  3. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  4. Modern luxury next to the Blue Church
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  6. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 299
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 225
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 2 664
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 182
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 546
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 390
  7. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 323
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 118
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 090
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 018

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Slovensko neuspelo v boji o sídlo Európskej liekovej agentúry

Bratislava nezískala sídlo EMA, bola na štvrtej nepostupovej pozícii.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

KOMENTÁRE

Fico útokom na Kisku škodí hlavne sebe

Všetky pokusy o priamu konfrontáciu sa doteraz vždy skončili porážkou Fica.

Neprehliadnite tiež

KOMENTÁR TOMA NICHOLSONA

Republikánska daňová reforma si berie na mušku chudobných

Návrhy by eliminovali príspevky na zdravotné poistenie, aby kompenzovali zníženie daní pre bohatých.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Fico útokom na Kisku škodí hlavne sebe

Všetky pokusy o priamu konfrontáciu s Kiskom sa doteraz vždy skončili porážkou Fica.

PÍŠE MICHAELA WEBEROVÁ

Slobodný svet nikdy nebude jednoduchší

Možno bol svet za železnou oponou jednoduchší. Ale nebol lepší. Potvrdili by to aj obyvatelia 108 čiastočne alebo úplne neslobodných krajín sveta.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Niekto musí vládnuť

Na ktorýkoľvek zo scenárov sa pozrieme, je menej komfortný pre FDP než kompromis s CDU//CSU a Zelenými.