KNIHA TÝŽDŇA

Nemáme na výber medzi súčasnou krízou a blaženou izoláciou

Britský reportér Patrick Kingsley napísal strhujúcu, faktmi nabitú knihu o utečeneckej kríze.

Petr Šabata pôsobí v Českom rozhlase

Patrick Kingsley: Nová Odyssea, Příběh uprchlické krize v Evropě, Kniha Zlín 2017

Mŕtvy cap sa nebojí mäsiarovho noža. Ako si vyložiť toto francúzske príslovie v súvislosti s migráciou? Autorovi knihy Nová Odyssea to vysvetlil Abu Jana - bývalý sýrsky armádny dôstojník, ktorý odmietol strieľať do demonštrantov, musel utiecť z krajiny a Asadov režim ho stále prenasleduje: „Aj keby sa v Európe rozhodli tieto lode (s utečencami na ceste z Egypta do Talianska - pozn. red.) potápať, rovnako by na nich veľa ľudí nasadalo, pretože sami za seba si pripadajú, ako by boli mŕtvi už teraz.“

Kingsley odmieta názor, že pašeráci ľudí sú hlavnou príčinou migračnej krízy a zásahy proti nim všetko vyriešia. Nie je to tak - politici sa poukázaním na pašerákov predovšetkým snažia zbaviť sa zodpovednosti za príčiny migrácie a za odmietanie utečencov.

Novú Odysseu napísal vtedajší reportér britského denníka Guardian Patrick Kingsley, ktorý bol po celý rok 2015 osobitným spravodajcom pre utečeneckú krízu. Putoval so Sýrčanmi, Iračanmi, Eritrejčanmi, Afgancami a utečencami z ďalších krajín po všetkých hlavných trasách v 17 krajinách, hovoril so stovkami utečencov, pašerákov, prevádzačov a priekupníkov ľudí, s policajtmi a pohraničníkmi, s dobrovoľníkmi, vládnymi úradníkmi...

Prácu v teréne doplnil dôkladným štúdiom štatistík, oficiálnych dokumentov vlád i medzinárodných organizácií. Hodilo sa mu iste, že predtým bol spravodajcom Guardianu v Egypte (a ešte predtým v Dánsku; od januára je vedúcim redakcie New York Times v Turecku).

Knihu Kingsley dopísal na jar 2016 a doplnil množstvom odkazov na ďalšiu literatúru, poznámkami, registrom a štrnástimi mapami.

Vznikla strhujúca štúdia o ľudskom nešťastí, úradnom alibizme, nezištnej solidarite, politickej impotencii. O ľuďoch na ceste.

Kvôli deťom

„Keď sa dnes znečistený cudzími vývratkami (na lodi do Talianska, pozn. red.) trasie zimou, zažíva Hášim len ďalšiu z mnohých nedôstojných situácií, ktorými si počas svojej trojročnej Odyssey prešiel.

Je to zavalitý štyridsiatnik s milým úsmevom, ale šedivejúce vlasy mu pridávajú na veku. Svoj domov v Damasku opustil v roku 2013 a jediné, čo z jeho domu zostalo, je kľúč, ktorý nosí vo vrecku. Zvyšok vyhodila sýrska armáda do vzduchu.

Jeho krajina je zničená a Hášimove nádeje sa stratili spolu s ňou. Ale pre svoje deti je ochotný umrieť,“ opisuje Kingsley hlavného hrdinu ústredného príbehu knihy - Hášima na ceste zo Sýrie do Švédska.

„Ak to nevyjde, bude to len a len moja prehra. Ale keď toto riziko podstúpim, možno sa mi podarí splniť sen trom deťom: mojim deťom - a možno aj mojim vnúčatám,“ uvažuje Hášim, ktorého stretol autor knihy na jeho ceste v Egypte.

Kniha je šťastnou kombináciou jedného silného príbehu - Hášimovho príbehu - s opisom desiatok ďalších osudov, situácií, analýz aj návrhov na riešenie.

Cesta do Švédska

Spomínaný Hášim strávil pol roka v Asadových väzniciach, režim sa pomstil aj nevinným ľuďom za arabskú jar. Keď ho pustili, padlo rodinné rozhodnutie: v Sýrii už pre nich nie je žiadna budúcnosť. Hášimova manželka Hijám, učiteľka, predala všetky šperky vrátane snubného prsteňa, aby mali peniaze na cestu.

A 26. júna 2013 odišli aj so synmi Usamom, Muhammadom a Miládom preplneným autobusom z Damasku do Jordánska. Z prístavu Akaba loďou (65 dolárov na osobu) do Egypta, ktorý bol ešte v roku 2013 voči Sýrčanom ústretový - o pár dní neskôr sa však hranica uzavrela.

V Egypte nechal Hášim rodinu a riskol riešenie, že sám sa nejako prederie do Švédska, tam získa trvalý pobyt a žena s deťmi budú môcť prísť za ním. Plavbu z Egypta do Talianska prežil Hášim len zázrakom - vďaka talianskej pobrežnej stráži, ktorá zachránila ich preplnený potápajúci sa čln.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4Y8X na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4Y8X na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  4. Top First moment dovolenky na leto 2018
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  8. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Slováci triedia lepšie
  1. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  2. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  3. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  4. Accessible Urban Living
  5. RPSP – A good intention ruined by execution
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Riešenia pre hnedú planétu
  9. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  10. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 11 369
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 168
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 4 123
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 122
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 316
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 844
  7. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 558
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 534
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 414
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 132

Téma: Utečenecká kríza vo svete


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zamestnal černákovca, predal stroje, schválil odmeny. Kotlebu preverí kontrolór

Krátko pred svojím odchodom Marian Kotleba urobil zmeny, ktoré chce nový župan Ján Lunter preveriť.

PLUS

O čo naozaj ide Georgeovi Sorosovi

Mýty, fikcia a fakty. Čo sa všetko spája so známym finančníkom.

DOMOV

Silný vietor pokračuje, hlavný prúd ide viac severom

Výstrahy platia až do utorkového popoludnia.

KOMENTÁRE

Nesrovnal nezvládol už ani oportunizmus

Prečo vám nikto nepovedal o najväčšom zlepšení bratislavskej MHD.

Neprehliadnite tiež

Ficove čierne myšlienky (Mandor)

Mandorova karikatúra na utorok

STĹPČEK MÁRIUSA KOPCSAYA

Faktúra za Kiskove lety pripomína šmejďácku historku

Niekto sa dnes vo verejnosti pokúša navodiť dojem, ako keby sa jednotlivé lety nemuseli schvaľovať. A ak treba, tak aj zaplatiť.

KOMENTÁR ZUZANY KEPPLOVEJ

Smer naozaj nemá plán

Aj keby sa tieto výsledky odprezentovali pod ohňostrojom a v stoji na hlave, nie je moc o čom hovoriť.

KOMENTÁR ONDREJA PODSTUPKU

Nesrovnal nezvládol už ani oportunizmus

Prečo vám nikto nepovedal o najväčšom zlepšení bratislavskej MHD za posledné roky.

PÍŠE MIKULÁŠ HUBA

Vo vzťahu ku klíme musíme všetko zmeniť

Čo sa na Slovensku urobilo za dva roky od podpisu klimatickej dohody v Paríži? Len veľmi málo.