SME
Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Správa o stroji na deformáciu ľudských mozgov

Ako v skutočnosti funguje ruská propaganda a ako sa s ňou bijú ruskí novinári.

Ilustračné foto. (Zdroj: SITA/AP)

„V čera nebol v správach synchrón s prezidentom. Ani jeden! "

„Ale on je na dovolenke a nič nehovorí," námietka redaktora hlavnej ruskej spravodajskej relácie Vesti sa stretla s udiveným výrazom nadriadeného. Akoby toto bola dosť hlúpa výhovorka.

Veď my sme nikdy nehovorili, že sa tie demonštrácie nekonajú. Len sme o nich neinformovali. To predsa nie je žiadna propaganda?

Dimitrij Skorobutov, vyhodený novinár štátnej TV

„Mohli sme vziať niečo z archívu, pripomenúť nejakú tému, ako to robíme inokedy," znie prísny hlas. Letučka - tak sa hovorí obávanej každodennej krátkej porade v ruských médiách - sa končí. Môj kolega, ktorého meno zo solidarity k nemu, jeho rodine i vysokému životnému štandardu zamlčíme, odchádza so sklonenou hlavou.

Kedysi to bol novinár užívajúci si absolútnu slobodu, ktorú poskytovali ruské 90. roky. Dnes poslušne slúži štátnej televízii, poberá za to obrovský plat a necháva si prikazovať, koľkokrát a z akého uhla sa na obrazovke musí objaviť prezident, a kto sa na nej, naopak, nesmie objaviť ani zozadu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Toto už dávno viem. Čo je však novinka posledných dní, ma predsa len zarazilo. Ruská televízia trpí nielen absolútnou podriadenosťou politickému vedeniu štátu, kmotrom, oligarchom, tajným službám alebo lobistom, ale aj alkoholizmom svojich pracovníkov, diletantstvom, neprofesionalitou a odporom k vykonávanej práci.

Nositeľom novej informácie, ako to už býva, je iný novinár, ktorého z ruskej štátnej televízie vyhodili. Pätnásť rokov slúžil, teraz z neho poníženie urobilo bojovníka za slobodu médií.

Dmitrij Skorobutov sa naštval a začal rozprávať. Pridávajú sa k nemu ďalší, hoci zatiaľ anonymne. Ich svedectvá sa úplne zhodujú. Začína byť jasné, ako presne funguje štátna propagandistická mašinéria. Ako takmer dokonalý stroj na deformáciu verejnej mienky.

Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

Vodka, koňak a posledné správy

Dmitrij nebol len tak nejaký poskok v ruskom štátnom kanáli. Pracoval ako vedúci vydania slávnej relácie Vesti - hlavného informačného zdroja pre desiatky miliónov Rusov.

Keď si minulý týždeň vylieval srdce rozhlasovej stanici Sloboda, nevedomky začal rozsiahlu diskusiu o pomeroch v ruských štátnych televíziách. Konečne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Svoju kariéru na najsledovanejšom ruskom kanáli Dmitrij ukončil oficiálne 20. júna. Prepustili ho za hrubé porušenie povinností. Ale nevzdáva to. Obrátil sa na súd a je tak jedným z mála novinárov, ktorí sa rozhodli ísť do vojny s mocnou štátnou mediálnou korporáciou VGTRK.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Odchádzajúci lekári môžu opäť spôsobiť kolaps slovenského zdravotníctva ako v roku 2011. Ilustračné foto.

V roku 2020 pracovalo v štátnych nemocniciach vyše sedemtisíc lekárov.


11 h
Obvinený Jozef Brhel prichádza vypovedať na Prezídium policajného zboru v Bratislave.

Oligarcha spájaný so Smerom sa prvýkrát postaví pred súd 10. októbra.


9 h
Investovanie na finančných trhoch

Pasívne investovanie nie je náročné, poplatky sú oproti podielovým fondom nižšie.


14. sep
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


6 h

Neprehliadnite tiež

Zuzana Kepplová

Prečo tlačia teraz, keď tu máme súbeh kríz? Práve preto.


9 h

Karikatúra denníka SME (Sliacky).


12 h
V mnohých školách dostanú žiaci na hodine informatiky len slabé základy.

Uvidíme, či sme sa dokázali poučiť z minulosti.


12 h
Peter Schutz.

Ak padne, ešte sa zvýši pravdepodobnosť predčasných volieb.


12 h
SkryťZatvoriť reklamu