SME
Nedeľa, 29. marec, 2020 | Meniny má Miroslav
PÍŠE VLADIMÍR BALÁŽ

Čo zmení štrajk v najväčšej fabrike

Volkswagen si zmeny na pracovnom trhu všimol omnoho skôr ako naša vláda, ekonomickí analytici i samotní zamestnanci.

Štrajk vo Volkswagene neskončil ani po troch dňoch.Štrajk vo Volkswagene neskončil ani po troch dňoch. (Zdroj: TASR - Michal Svítok)

Autor je ekonóm, pôsobí v SAV

Hlavnou témou horúceho začiatku leta je štrajk v najväčšej slovenskej fabrike.

Diskusia sa točí okolo nasledovných otázok: Prečo vlastne štrajkujú, keď majú také vysoké mzdy (aspoň podľa údajov zamestnávateľa)? Neohrozuje štrajk slovenskú ekonomiku? Nepresťahuje Volkswagen svoju fabriku niekam, kde sú zamestnanci menej spurní? Na druhej strane, prečo by Slováci mali robiť za 1800 eur, keď vo Wolfsburgu je to 4500 eur?

O čom sa hovorí menej, ale je to ešte dôležitejšie: a čo bude nasledovať ďalej?

Článok pokračuje pod video reklamou

Je prejavom východoeurópskej mentality, že štrajk pokladáme za niečo nepredstaviteľné, takmer ilegálne. Štrajk je pritom normálnou súčasťou vyjednávania o cene práce.

Údaje o priemernej (hrubej) mzde vo Volkswagene vo výške zhruba 1800 eur (bez miezd manažmentu) znejú pre ľudí z Rožňavy alebo Humenného ako z ríše snov. V skutočnosti však nevieme povedať, na akých zamestnancov sa táto mzda vzťahuje.

Sú tam len kmeňoví alebo aj agentúrni zamestnanci? Ide o tarifnú mzdu alebo aj o mzdy s nadčasmi? A kto všetko je „manažment“?

Inzerát z portálu Kariéra napríklad ponúka tarifný plat pre operátora výroby „od 734 eur“. To je dosť ďaleko od uvádzanej priemernej mzdy 1800 eur.

Štrajkuje sa aj v Číne

Podobne ako Slovensko, aj Nemecko čelí problémom s klesajúcou ponukou na trhu práce. Na jednej strane rastúca ekonomika vytvára nové pracovné miesta, na druhej sa demografická zmena prejavuje klesajúcou ponukou pracovných síl.

Problém v Nemecku je ten istý ako na Slovensku: ľudí, ktorí sú schopní a ochotní pracovať, je čoraz menej. Miera nezamestnanosti je v Nemecku na 30-ročnom minime. Počet voľných pracovných miest dosiahol rekordný počet 0,7 milióna. Rekordne nízku nezamestnanosť a veľa neobsadených pracovných miest máme aj my.

Pri takejto situácii na trhu práce sa zamestnanci začínajú správať trhovo. Uvedomujú si svoju cenu a snažia sa ju zvýšiť.

Je prejavom východoeurópskej mentality, že štrajk pokladáme za niečo nepredstaviteľné, takmer ilegálne. Štrajk je pritom normálnou súčasťou vyjednávania o cene práce. Štrajkuje sa všade. V Nemecku, Belgicku či vo Veľkej Británii. Dokonca aj čínska komunistická strana sa musí vyrovnať s tisíckami štrajkov v celej krajine.

Už sa dá vyjednávať

Na Slovensku sme dlho mali prebytok pracovnej sily nad ponukou práce. Najmä v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou boli ľudia ochotní robiť aj za minimálnu mzdu, s dlhými a nikdy nezaplatenými nadčasmi. Často aj načierno.

Za štrajkujúcich robotníkov si majiteľ rýchlo našiel náhradu. „Ďakujeme, zajtra už nemusíte prísť“ bola veta, ktorú si u nás vypočulo veľa „spurných“ zamestnancov.

Dnes je situácia iná. A aj naďalej sa bude meniť v prospech zamestnancov. Krátkodobo tento trend môže spomaliť nová vlna krízy. Dlhodobo ho zmení až nástup nových technológií, najmä robotov a umelej inteligencie.

Na štrajku teda nie je nič nenormálne. Štrajkov asi pribudne a zamestnávatelia si na to budú musieť zvyknúť.

Kedy skončiť štrajk

Budú si však musieť zvyknúť aj samotní zamestnanci. Tí majú so štrajkmi minimum skúseností. Nemusia vždy vedieť, kedy ešte treba tlačiť a kedy už skončiť.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4YEN na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4YEN na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok
  2. "Škoda riskovať!"
  3. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť?
  4. Fixné výnosy do 8 % p.a. v závetrí mimo otriasajúcej sa burzy
  5. Nestarnú, ale dozrievajú
  6. Z opustenej priemyselnej zóny je dnes živá časť mesta
  7. Expert radí: Najväčším nepriateľom pri investovaní sú emócie
  8. Madeira je rajom pre milovníkov prírody
  9. KORONAVÍRUS: Päť rád na bezpečné bankovanie
  10. Pivný duel: Aké pivo pijú muži a aké viac chutí ženám?
  1. Pravda o kamerách do auta - reportáž serveru Volant.TV
  2. Ako na daň z príjmu z predaja nehnuteľnosti?
  3. Ako postupovať pri dani z príjmu z prenájmu nehnuteľností?
  4. Férová nadácia O2 dá 50 000 EUR na online vzdelávanie
  5. EUBA predlžuje termín podávania prihlášok do 15. apríla 2020
  6. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok
  7. Odpad ako bezpečnostné riziko v období koronavírusovej pandémie
  8. Quarantine reading: Explore Slovakia from home
  9. Do seniorov sa oplatí investovať
  10. Aj napriek koronavírusu vyrážajú farmári na polia
  1. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 38 917
  2. "Škoda riskovať!" 15 442
  3. Môže nám hroziť nedostatok potravín, varujú farmári 13 907
  4. Madeira je rajom pre milovníkov prírody 12 707
  5. Sú pridrahé alebo majú krátky dojazd. Jeden elektromobil vyniká 11 860
  6. Pivný duel: Aké pivo pijú muži a aké viac chutí ženám? 10 717
  7. Aké novinky pripravili kúpeľné domy na Slovensku? 9 753
  8. Z opustenej priemyselnej zóny je dnes živá časť mesta 9 602
  9. Mobil a voda nestačia. Čo by vám na horách nemalo chýbať? 8 935
  10. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 8 802

Téma: Autá Volkswagen

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Štrajk vo Volkswagene

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič predstavuje ekonomické opatrenia.

Világi: Štát by mal teraz podporiť všetkých. Nemáme čas

Slovenská rafinéria musí riešiť viacero problémov.

Podnikateľ Oszkár Világi.
Minister financií Eduard Heger.
Komentár Zuzany Kepplovej

Tak ste nám dali lekciu, starci

Mladší dostali lekciu zo zraniteľnosti sveta.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

DNES PÍŠE NATAŠA HOLINOVÁ

Ležíme v právnom bezvedomí

Citlivosť na slobody je slabá aj po tridsiatich rokoch.

Nataša Holinová
AUTORSKÁ STRANA SAMUELA MARCA

Liečba Trumpom: ako populisti bojujú proti korone (píše Samo Marec)

Čo prehrá Trumpovi voľby, ak nie toto?

Trump s Bolsonarom na stretnutí pred pár dňami.

Podnikateľom vieme pomôcť aj z domu

Hrať dnes na vlastné tričko sa nemusí oplatiť nikomu.

Vznešený cieľ (Cynická obluda)

Karikatúra denníka SME (Cynická obluda).