V závere minulého roka sa prezident SR rozhodol NR SR vrátiť na opätovné prerokovanie aj druhú novelu tzv. zákona na ochranu republiky. Prvú schválila NR SR 26. apríla a druhú 17. decembra 1996. V slovenskom parlamente teda ležia dve novely Trestného zákona vrátené prezidentom na opätovné prerokovanie a v tejto súvislosti možno vysloviť iba nádej, že poslanci sa nimi nebudú chcieť vyrovnať prijatím ďalšej tretej novely.
Prezident vrátenie druhej verzie zákona na ochranu republiky odôvodnil tým, že NR SR novelizovala nenovelizovateľné. Správne uvádza, že schválenie prvej novely Trestného zákona parlamentom má už zákonnú podobu - už to nie je návrh zákona, ktorý môže predkladateľ napríklad vziať späť, ale právna norma, i keď nie záväzná. Naozaj je preto nevyhnutné najprv ukončiť legislatívny proces, týkajúci sa prvej novely, a iba potom možno novelizovať zákon ďalej. Pravdou je taktiež to, že ústava neuvádza termín, dokedy má parlament o vrátenom zákone rozhodnúť - rovnako ako neurčuje termín, dokedy majú ústavní činitelia zákon podpísať - ale jednoznačne stanovuje povinnosť NR SR vráteným zákonom sa zaoberať. Svedčí o tom rozhodnutie Ústavného súdu SR, podľa ktorého vrátenie schváleného zákona "zakladá povinnosť NR SR opätovne prerokovať schválený zákon".