Pamätníci si spomenú na časy po páde železnej opony, keď sme chodili do Rakúska obdivovať tamojší kvalitný tovar, pričom z cien sa nám väčšinou krútili hlavy. Dnes sa ceny vyrovnali Západu, dokonca sú neraz aj vyššie. Platy však nie. A ako sa ukazuje ani kvalita výrobkov, ktoré sú predmetom našej dennej spotreby.
Takže ak dnes zástupy Slovákov prúdia do Hainburgu či Viedne, je to nielen preto, že tu nakupujú produkty kvalitnejšie, ale v mnohých prípadoch aj lacnejšie.
Ak z 21 rôznych skúmaných výrobkov majú iba tri identické zloženie v postkomunistických štátoch (Slovensko, Česko, Maďarsko) a zároveň v Rakúsku a Nemecku, je to jasný dôkaz, že na rozdiel od zahraničnej politiky a bezpečnosti železná opona v oblasti obchodu a spotrebiteľských práv stále stojí a oddeľuje vyspelejší svet od zaostalej zóny chudobných a nenáročných zákazníkov.
Poznáme to napokon dobre z každodennej praxe, túto snahu podliezť latku kvality a zmestiť sa nielen do cenového limitu nastaveného pre neveľmi solventného zákazníka s chabou kúpnou silou, ale zároveň – čo je ešte dôležitejší imperatív - zachovať aj mieru zisku predajcov. Lebo tá je posvätná a z tej sa odkrajuje ťažko.