Zuzana Belková je redaktorka RTVS a recenzentka
Muž z jamy a deti z lásky / Vanda Rozenbergová / Vydavateľstvo Slovart 2017
V súvislosti s románom Vandy Rozenbergovej Muž z jamy a deti z lásky by som mohla zopakovať charakteristiku autorkinho písania od Zory Pruškovej, pôvodne smerovanú k poviedkovej knihe Slobodu bažantom – Rozenbergovej texty sú „civilnou výstrahou pred úbytkom ľudskej citlivosti, empatie a spolupatričnosti. Ich katarznou, diskrétne sprítomňovanou opozíciou je autorkino latentné naladenie sa na krásu a celistvosť života (často s odkazom na svet zvierat, malých detí, seniorov a sociálnych outsiderov)“.
“Rezenbergovej príbehy sú presvedčivé a v konečnom dôsledku poskytujú čitateľovi humanistickú nádej, že aj slabí a omylní môžu raz zažiť svoju chvíľu, zmobilizovať seba i svojich blízkych, zmeniť zdanlivo nemenné a zahodiť nevyhovujúcu paradigmu.
„
A nemusela by som vlastne nič dodávať. Lebo taký je aj Muž z jamy a deti z lásky, do takej nesentimentálnej (a o to krehkejšej) atmosféry vedie spisovateľka čitateľov príbehu o súrodencoch z Azalkovej ulice či – správnejšie povedané – z Usranca.
Ako Kompaníková, ale svoja
Pri čítaní vám zíde na um Kompaníková. Alebo iní s podobným, na detský svet naladeným diskurzom. Skrátka, nie je vylúčené, že zacítite ozveny autorov, ktorí si za protagonistov a rozprávačov svojich próz vybrali nedospelého hrdinu z periférie a dosiahli tak mimoriadne silnú emóciu a účinok na empatie schopného čitateľa, latentne naladeného na príbeh s prosociálnym odtieňom.
Pravdou však zostáva, že: 1. Vanda Rozenbergová je výrazne originálnym, nezameniteľným a vďaka osobitému jazyku a videniu sveta aj rýchlo identifikovateľným zjavom na súčasnej slovenskej literárnej scéne;
2. Hlavný protagonista Muža z jamy a detí z lásky v skutočnosti zasa až takým dieťaťom nie je – má dvadsaťpäť a guráž na to, aby nanovo definoval parametre života sebe i svojim súrodencom, za ktorých cíti zodpovednosť porovnateľnú s priťažkým bremenom na priútlych pleciach.
Pozor, nesťažuje sa, nefňuká. Navonok neveľmi nápadný žije v aktívnom mode prípravy na zmenu, plný odhodlania vynulovať vzorce, ktoré ho spolu s jeho okolím brzdia a dookola sťahujú nadol, do medzizóny neurčitého ponevierania sa v nevyhovujúcej realite, bez zjavných perspektív pre seba, sestru a brata, s pocitom unikajúceho a či rovno neprítomného zmyslu diania. On, sestra a mladší brat Cabrera.
Keď ešte otec nebol Tankistom
Viaceré pohľady na tie isté udalosti znamenajú aj viacero spôsobov postihnutia nehostinnosťou vonkajšieho sveta.