Autor je ekonóm a vysokoškolský pedagóg
Diaľnice a rýchlostné cesty to majú na Slovensku čím ďalej, tým ťažšie. Po tom, ako sa Rada pre rozpočtovú zodpovednosť postavila proti výnimke z dlhovej brzdy a Útvar hodnoty za peniaze označili projekt R2 za nerentabilný, analytici Inštitútu finančnej politiky odhadovali dosah diaľnic na nezamestnanosť v regiónoch.
Ten, zdá sa, nie je veľký. Diaľnice znižujú nezamestnanosť o 0,9 až 1,6 percentuálneho bodu, čo je v prípade okresov s dvadsaťpercentnou nezamestnanosťou veľmi málo.
“Ak by boli diaľnice skutočne také dôležité, ako nás vláda presviedča, stáli by aj bez dlhovej brzdy, keďže šetriť možno aj inde.
„
K RRZ a IFP pripočítajme Martina Kahanca, jedného z najproduktívnejších slovenských ekonómov, ktorý sa pre Trend vyjadril, že skôr než budovanie diaľnic by Slovensku pomohlo vyriešiť dopravu tam, kde je práca. To znamená zbaviť sa zápch v Košiciach, Bratislave, Prešove.
A potom je tu argument riaditeľa odboru výskumu Národnej banky Slovenska Martina Šustera. Ak by boli diaľnice skutočne také dôležité, ako nás vláda presviedča, stáli by aj bez dlhovej brzdy, keďže šetriť možno aj inde.