SME
Štvrtok, 12. december, 2019 | Meniny má Otília
PÍŠE MARTIN HOJSÍK

Tesla by nás mala znepokojovať

Zaostávanie pri prechode na elektrické vozidlá môže zlomiť automobilkám v Európe krk.

Výroba v závode Volkswagenu v Devínskej Novej Vsi.Výroba v závode Volkswagenu v Devínskej Novej Vsi.(Zdroj: Archív SME)

Autor pôsobí v OZ Progresívne Slovensko.

Včera 2. augusta sa v Berlíne konal za účasti najväčších výrobcov áut v Nemecku a vlády takzvaný Diesel Summit. Bol ďalším pokusom nemeckej vlády vyrovnať sa so škandálom, ktorý otriasa krajinou. A nie, nejde o utečencov.

V septembri to budú dva roky od jeho začiatku. Od prepuknutia Dieselgate. Volkswagen vtedy po obvinení US EPA priznal, že do vozidiel inštaloval softvér, ktorý umožnil mnohým dieselovým autám tohto koncernu (teda aj značkám ako Škoda, Seat, Audi či Porsche) detegovať testovanie emisií a tak testom prejsť, aj keď v skutočnosti emisné normy nespĺňajú.

Článok pokračuje pod video reklamou

Bez takých krokov, ktoré podporia vývoj a výrobu elektromobilov na Slovensku, hrozí našej krajine riziko veľkej hospodárskej krízy.

Škandál odvtedy otriasa nielen koncernom VW, ale aj celým nemeckým automobilovým priemyslom. A nielen nemeckým.

Výsledky nezávislého testovania nových dieselových vozidiel nemeckou mimovládnou organizáciou Deutsche Umwelthilfe ukázali, že zo 75 testovaných áut spĺňali emisné normy len štyri.

Negatívnym víťazom testu bolo Audi A8 L 4.2 TDI, ktoré prekonalo limit na oxidy dusíka takmer 18-krát. Medzi najhoršími sa umiestnili aj vozidlá značiek Volvo, Fiat, Renault, Mercedes či Landrover.

Diesle znečisťujú

Znečistenie ovzdušia, predovšetkým v mestách pritom nie je okrajový problém. Podľa vedeckých odhadov zomrie predčasne na jeho následky v Európe ročne 430-tisíc ľudí. Na Slovensku je to vyše šesťtisíc našich občanov.

Dieselové vozidlá sú pritom jedným z hlavných zdrojov tohto znečistenia. Aj preto EÚ postupne sprísňuje emisné normy. Presne tie, ktoré výrobcovia áut nedodržiavajú.

Preto sa v posledných dvoch rokoch zvyšuje nielen tlak na výrobcov áut, aby urobili nápravu. Mestá Stuttgart, ale aj celé krajiny ako Británia či Francúzsko, prichádzajú s plánmi na zákaz dieselových vozidiel. Nie ich predaja, ale zákaz prevádzky.

V Nemecku klesol predaj dieselových vozidiel za posledný rok o viac ako 10 percent. Na Slovensku je ticho.

Bratislava podpísala napriek kritickým hlasom verejnosti zmluvu na veľký nákup dieselových autobusov. Kritici Integrovaného programu na zlepšenie kvality ovzdušia, ktoré musia vypracovať jednotlivé regióny, v Bratislave už podali žalobu, pretože je podľa nich vypracovaný v rozpore tak so slovenskou, ako aj európskou legislatívou.

Problém sa netýka len Nemecka

Záverom Diesel Summitu bol záväzok upraviť softvér vo viac ako piatich miliónoch vozidlách. V Nemecku. Nie v iných krajinách. Pritom tento problém sa týka celej Európy a je väčší než nový softvér.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4ZNH na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4ZNH na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  2. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  4. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  5. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  6. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  7. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  8. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  9. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  10. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  1. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
  2. Chlebodarca zmenil život siedmim rodinám
  3. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  4. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  5. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  6. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  7. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  8. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  9. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  10. ŠKODA AUTO Slovensko vysadila v Petržalke stromovú alej
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 28 534
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 25 332
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 15 076
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 14 592
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 13 772
  6. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 10 846
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 840
  8. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 8 615
  9. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 8 338
  10. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 8 161

Hlavné správy zo Sme.sk

Igor Matovič.

Výbuch plynu v Prešove: Plynári určili kopať výhradne ručne

SPP - distribúcia reaguje na pochybnosti obvinených.

Firma kopala mikrotunelový vrt s cieľom uloženia chráničky elektrického nízkonapäťového vedenia.

Telenovela sa skončila. Začínajú stavať mrakodrap Eurovea

Developer hovorí o začiatku stavebných prác.

Vizualizácia komplexu Eurovea II.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

O Vallovi nerozhodnú dane, ale parkovanie

Zvyšovanie daní nie je najľahší, ale najťažší krok.

Peter Tkačenko
CYNICKÁ OBLUDA

Vzdelanie v službách idiota

Rovnaký antisemitizmus, populizmus, hoaxy a nenávisť pred rovnakým publikom, ale odsúdený je len Mazurek?

Neprehliadnite tiež

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Decembrový prieskum je skúpejší na dobré správy než v minulosti

Prognózovať niečo iné ako pat by bolo neprirodzené.

Peter Schutz.

Následky kampane (Hej, ty! – Tomčík)

Karikatúra denníka SME (kreslí Hej, ty! – Tomčík).

Píše Vladimír Baláž - Fórum

Zelený dohovor neohrozí náš životný štýl ani prácu

Prechod na elektromobilitu by zaručil pracovné miesta i ekonomický rast na desaťročia.

Montovanie elektromobilov.
Stĺpček Osmelené

Biely plášť nezaručí, že je lekár neomylný

Je horší homeopat v telke alebo konšpirujúca lekárka?

Michaela Žureková