SME
Streda, 18. september, 2019 | Meniny má Eugénia
PÍŠE MARTIN HOJSÍK

Tesla by nás mala znepokojovať

Zaostávanie pri prechode na elektrické vozidlá môže zlomiť automobilkám v Európe krk.

Výroba v závode Volkswagenu v Devínskej Novej Vsi.Výroba v závode Volkswagenu v Devínskej Novej Vsi.(Zdroj: Archív SME)

Autor pôsobí v OZ Progresívne Slovensko.

Včera 2. augusta sa v Berlíne konal za účasti najväčších výrobcov áut v Nemecku a vlády takzvaný Diesel Summit. Bol ďalším pokusom nemeckej vlády vyrovnať sa so škandálom, ktorý otriasa krajinou. A nie, nejde o utečencov.

V septembri to budú dva roky od jeho začiatku. Od prepuknutia Dieselgate. Volkswagen vtedy po obvinení US EPA priznal, že do vozidiel inštaloval softvér, ktorý umožnil mnohým dieselovým autám tohto koncernu (teda aj značkám ako Škoda, Seat, Audi či Porsche) detegovať testovanie emisií a tak testom prejsť, aj keď v skutočnosti emisné normy nespĺňajú.

Článok pokračuje pod video reklamou

Bez takých krokov, ktoré podporia vývoj a výrobu elektromobilov na Slovensku, hrozí našej krajine riziko veľkej hospodárskej krízy.

Škandál odvtedy otriasa nielen koncernom VW, ale aj celým nemeckým automobilovým priemyslom. A nielen nemeckým.

Výsledky nezávislého testovania nových dieselových vozidiel nemeckou mimovládnou organizáciou Deutsche Umwelthilfe ukázali, že zo 75 testovaných áut spĺňali emisné normy len štyri.

Negatívnym víťazom testu bolo Audi A8 L 4.2 TDI, ktoré prekonalo limit na oxidy dusíka takmer 18-krát. Medzi najhoršími sa umiestnili aj vozidlá značiek Volvo, Fiat, Renault, Mercedes či Landrover.

Diesle znečisťujú

Znečistenie ovzdušia, predovšetkým v mestách pritom nie je okrajový problém. Podľa vedeckých odhadov zomrie predčasne na jeho následky v Európe ročne 430-tisíc ľudí. Na Slovensku je to vyše šesťtisíc našich občanov.

Dieselové vozidlá sú pritom jedným z hlavných zdrojov tohto znečistenia. Aj preto EÚ postupne sprísňuje emisné normy. Presne tie, ktoré výrobcovia áut nedodržiavajú.

Preto sa v posledných dvoch rokoch zvyšuje nielen tlak na výrobcov áut, aby urobili nápravu. Mestá Stuttgart, ale aj celé krajiny ako Británia či Francúzsko, prichádzajú s plánmi na zákaz dieselových vozidiel. Nie ich predaja, ale zákaz prevádzky.

V Nemecku klesol predaj dieselových vozidiel za posledný rok o viac ako 10 percent. Na Slovensku je ticho.

Bratislava podpísala napriek kritickým hlasom verejnosti zmluvu na veľký nákup dieselových autobusov. Kritici Integrovaného programu na zlepšenie kvality ovzdušia, ktoré musia vypracovať jednotlivé regióny, v Bratislave už podali žalobu, pretože je podľa nich vypracovaný v rozpore tak so slovenskou, ako aj európskou legislatívou.

Problém sa netýka len Nemecka

Záverom Diesel Summitu bol záväzok upraviť softvér vo viac ako piatich miliónoch vozidlách. V Nemecku. Nie v iných krajinách. Pritom tento problém sa týka celej Európy a je väčší než nový softvér.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4ZNH na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4ZNH na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu
  2. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú
  3. Zázemie vo finančnom sektore je dôležité. Aj pre bývalého vojaka
  4. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  5. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  6. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  7. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  8. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  9. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  10. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  1. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  2. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  3. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  4. Ochrana klímy spojí slovenské mestá a obce
  5. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  6. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú
  7. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  8. Atos sa stal členom IDSA
  9. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  10. Tepelné čerpadlo - v lete schladí, v zime ohreje
  1. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 12 328
  2. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 7 993
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 7 523
  4. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov? 7 068
  5. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 6 904
  6. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 987
  7. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 5 425
  8. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu 4 930
  9. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta 4 560
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 4 122

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Najväčší úspech Chucka Norrisa

Posledná nádej pre koaličný potenciál OĽaNO.

Sulíkovo krídlo žiada pád republikovej rady, prekážajú mu Galko a ďalší

Skupina poslancov vytvorila platformu Demokratické jadro.

Richard Sulík
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Fico mal zasa pravdu!

Vláda bez zrozumiteľnej podpory má nebyť, alebo len kúriť a svietiť.

Peter Tkačenko
Na ropné zariadenia zaútočili jemenskí rebeli.

Neprehliadnite tiež

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Náboženská vojna Iránu

Kto iný je za útokmi, ak nie teheránsky režim?

Komentátor SME Peter Schutz.
Píše Martin Šebeňa - Fórum

Jedzte menej bravčového, občania!

Čínsky vicepremiér sa sťažoval, že mu úradníci nepovedali celú pravdu o epidémii prasiat.

(ilustračné foto)
Stĺpček šéfredaktorky

Prečo si priznávajú právo na odpoveď namiesto toho, aby chránili novinárov

Politik nemá médiá kontrolovať.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Pánboh vyslyš (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Fedor Vico).