PÍŠE MARTIN HOJSÍK

Tesla by nás mala znepokojovať

Zaostávanie pri prechode na elektrické vozidlá môže zlomiť automobilkám v Európe krk.

Výroba v závode Volkswagenu v Devínskej Novej Vsi.(Zdroj: Archív SME)

Autor pôsobí v OZ Progresívne Slovensko.

Včera 2. augusta sa v Berlíne konal za účasti najväčších výrobcov áut v Nemecku a vlády takzvaný Diesel Summit. Bol ďalším pokusom nemeckej vlády vyrovnať sa so škandálom, ktorý otriasa krajinou. A nie, nejde o utečencov.

V septembri to budú dva roky od jeho začiatku. Od prepuknutia Dieselgate. Volkswagen vtedy po obvinení US EPA priznal, že do vozidiel inštaloval softvér, ktorý umožnil mnohým dieselovým autám tohto koncernu (teda aj značkám ako Škoda, Seat, Audi či Porsche) detegovať testovanie emisií a tak testom prejsť, aj keď v skutočnosti emisné normy nespĺňajú.

Článok pokračuje pod video reklamou

Bez takých krokov, ktoré podporia vývoj a výrobu elektromobilov na Slovensku, hrozí našej krajine riziko veľkej hospodárskej krízy.

Škandál odvtedy otriasa nielen koncernom VW, ale aj celým nemeckým automobilovým priemyslom. A nielen nemeckým.

Výsledky nezávislého testovania nových dieselových vozidiel nemeckou mimovládnou organizáciou Deutsche Umwelthilfe ukázali, že zo 75 testovaných áut spĺňali emisné normy len štyri.

Negatívnym víťazom testu bolo Audi A8 L 4.2 TDI, ktoré prekonalo limit na oxidy dusíka takmer 18-krát. Medzi najhoršími sa umiestnili aj vozidlá značiek Volvo, Fiat, Renault, Mercedes či Landrover.

Diesle znečisťujú

Znečistenie ovzdušia, predovšetkým v mestách pritom nie je okrajový problém. Podľa vedeckých odhadov zomrie predčasne na jeho následky v Európe ročne 430-tisíc ľudí. Na Slovensku je to vyše šesťtisíc našich občanov.

Dieselové vozidlá sú pritom jedným z hlavných zdrojov tohto znečistenia. Aj preto EÚ postupne sprísňuje emisné normy. Presne tie, ktoré výrobcovia áut nedodržiavajú.

Preto sa v posledných dvoch rokoch zvyšuje nielen tlak na výrobcov áut, aby urobili nápravu. Mestá Stuttgart, ale aj celé krajiny ako Británia či Francúzsko, prichádzajú s plánmi na zákaz dieselových vozidiel. Nie ich predaja, ale zákaz prevádzky.

V Nemecku klesol predaj dieselových vozidiel za posledný rok o viac ako 10 percent. Na Slovensku je ticho.

Bratislava podpísala napriek kritickým hlasom verejnosti zmluvu na veľký nákup dieselových autobusov. Kritici Integrovaného programu na zlepšenie kvality ovzdušia, ktoré musia vypracovať jednotlivé regióny, v Bratislave už podali žalobu, pretože je podľa nich vypracovaný v rozpore tak so slovenskou, ako aj európskou legislatívou.

Problém sa netýka len Nemecka

Záverom Diesel Summitu bol záväzok upraviť softvér vo viac ako piatich miliónoch vozidlách. V Nemecku. Nie v iných krajinách. Pritom tento problém sa týka celej Európy a je väčší než nový softvér.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4ZNH na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4ZNH na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  7. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Create your own map in a new museum
  2. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  3. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  4. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  8. S dobrým pivom leto chutí
  9. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  10. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 28 837
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 176
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 545
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 11 916
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 670
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 823
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 801
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 416
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 210
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 840

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Matúša Krčmárika

K riešeniu utečencov sme neprispeli ničím a ešte sa tým chválime

Po rokoch hovoríme stále to isté.

EKONOMIKA

Semafory majú tajné tlačidlo. Na čo slúži

Nie každý gombík spustí zelenú.

ŠPORT

Udrel súpera. Froome prišiel o pomocníka, vylúčili ho z Tour

Gianni Moscon v úvode 15. etapy udrel Elieho Gesberta.

Neprehliadnite tiež

Píše Marek Maďarič

Sme v rukách šialenca? Trump nás o tom denne presviedča

Dobre už bolo a my sme (aspoň chvíľu) boli pritom.

Stĺpček Petra Schutza

Únos číslo 2 je jednou z posledných výstrah

V histórii demokratickej SR je to už druhý únos s jasnou stopou orgánov štátu.

Kríž s dôchodkami (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico).

Píše Michal Kaliňák

Bez dostupných bytov sa ľudia za prácou nepohnú

Mladí zostanú bývať u rodičov a obce neporastú.

Komentár Petra Schutza

Menší pes v hre

Nord Stream II – a tu má Trump pravdu – je v záujme len Putina a jeho samoderžavia.