SME

Tesla by nás mala znepokojovať

Zaostávanie pri prechode na elektrické vozidlá môže zlomiť automobilkám v Európe krk.

Výroba v závode Volkswagenu v Devínskej Novej Vsi.Výroba v závode Volkswagenu v Devínskej Novej Vsi. (Zdroj: Archív SME)

Autor pôsobí v OZ Progresívne Slovensko.

Včera 2. augusta sa v Berlíne konal za účasti najväčších výrobcov áut v Nemecku a vlády takzvaný Diesel Summit. Bol ďalším pokusom nemeckej vlády vyrovnať sa so škandálom, ktorý otriasa krajinou. A nie, nejde o utečencov.

V septembri to budú dva roky od jeho začiatku. Od prepuknutia Dieselgate. Volkswagen vtedy po obvinení US EPA priznal, že do vozidiel inštaloval softvér, ktorý umožnil mnohým dieselovým autám tohto koncernu (teda aj značkám ako Škoda, Seat, Audi či Porsche) detegovať testovanie emisií a tak testom prejsť, aj keď v skutočnosti emisné normy nespĺňajú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Bez takých krokov, ktoré podporia vývoj a výrobu elektromobilov na Slovensku, hrozí našej krajine riziko veľkej hospodárskej krízy.

Škandál odvtedy otriasa nielen koncernom VW, ale aj celým nemeckým automobilovým priemyslom. A nielen nemeckým.

Výsledky nezávislého testovania nových dieselových vozidiel nemeckou mimovládnou organizáciou Deutsche Umwelthilfe ukázali, že zo 75 testovaných áut spĺňali emisné normy len štyri.

Negatívnym víťazom testu bolo Audi A8 L 4.2 TDI, ktoré prekonalo limit na oxidy dusíka takmer 18-krát. Medzi najhoršími sa umiestnili aj vozidlá značiek Volvo, Fiat, Renault, Mercedes či Landrover.

Diesle znečisťujú

Znečistenie ovzdušia, predovšetkým v mestách pritom nie je okrajový problém. Podľa vedeckých odhadov zomrie predčasne na jeho následky v Európe ročne 430-tisíc ľudí. Na Slovensku je to vyše šesťtisíc našich občanov.

Dieselové vozidlá sú pritom jedným z hlavných zdrojov tohto znečistenia. Aj preto EÚ postupne sprísňuje emisné normy. Presne tie, ktoré výrobcovia áut nedodržiavajú.

SkryťVypnúť reklamu

Preto sa v posledných dvoch rokoch zvyšuje nielen tlak na výrobcov áut, aby urobili nápravu. Mestá Stuttgart, ale aj celé krajiny ako Británia či Francúzsko, prichádzajú s plánmi na zákaz dieselových vozidiel. Nie ich predaja, ale zákaz prevádzky.

V Nemecku klesol predaj dieselových vozidiel za posledný rok o viac ako 10 percent. Na Slovensku je ticho.

Bratislava podpísala napriek kritickým hlasom verejnosti zmluvu na veľký nákup dieselových autobusov. Kritici Integrovaného programu na zlepšenie kvality ovzdušia, ktoré musia vypracovať jednotlivé regióny, v Bratislave už podali žalobu, pretože je podľa nich vypracovaný v rozpore tak so slovenskou, ako aj európskou legislatívou.

Problém sa netýka len Nemecka

Záverom Diesel Summitu bol záväzok upraviť softvér vo viac ako piatich miliónoch vozidlách. V Nemecku. Nie v iných krajinách. Pritom tento problém sa týka celej Európy a je väčší než nový softvér.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4ZNH na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 198
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 299
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 473
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 498
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 182
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 709
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 314
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 012
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ktoré písmenko si vyberáte?


17

Ako si extrémne bohatý turista urobil dojem z rozvojovej krajiny.


26
Premiér Robert Fico na výročie atentátu.

Fico chce atentátom prepísať aj príbeh vraždy Jána a Martiny.


17
Nová šéfka STVR.

Zelenskyj ukazuje, kto chce prímerie.


14
  1. Štefan Šturdzík: Ďakujeme KUCO !!!
  2. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  3. Peter Franek: Pán Šaško a HLAS - ďakujeme.
  4. Ivan Čáni: Starosta Petržalky Ján Hrčka odstupuje.
  5. Tomas Hlavaty: Sankcie proti Rusku označil Fico za "mor". Mor ho!
  6. Viktor Pamula: Čo znamená športová hala v Handlovej pre Slovensko ?
  7. Miroslav Ferkl: Solovjov kód 86 47.
  8. Stano Sládek: Je jedno, na ktorej strane barikády stojíme
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 22 019
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 625
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 973
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 695
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 509
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 197
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 341
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 537
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu