SME

Tesla by nás mala znepokojovať

Zaostávanie pri prechode na elektrické vozidlá môže zlomiť automobilkám v Európe krk.

Výroba v závode Volkswagenu v Devínskej Novej Vsi.Výroba v závode Volkswagenu v Devínskej Novej Vsi. (Zdroj: Archív SME)

Autor pôsobí v OZ Progresívne Slovensko.

Včera 2. augusta sa v Berlíne konal za účasti najväčších výrobcov áut v Nemecku a vlády takzvaný Diesel Summit. Bol ďalším pokusom nemeckej vlády vyrovnať sa so škandálom, ktorý otriasa krajinou. A nie, nejde o utečencov.

V septembri to budú dva roky od jeho začiatku. Od prepuknutia Dieselgate. Volkswagen vtedy po obvinení US EPA priznal, že do vozidiel inštaloval softvér, ktorý umožnil mnohým dieselovým autám tohto koncernu (teda aj značkám ako Škoda, Seat, Audi či Porsche) detegovať testovanie emisií a tak testom prejsť, aj keď v skutočnosti emisné normy nespĺňajú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Bez takých krokov, ktoré podporia vývoj a výrobu elektromobilov na Slovensku, hrozí našej krajine riziko veľkej hospodárskej krízy.

Škandál odvtedy otriasa nielen koncernom VW, ale aj celým nemeckým automobilovým priemyslom. A nielen nemeckým.

Výsledky nezávislého testovania nových dieselových vozidiel nemeckou mimovládnou organizáciou Deutsche Umwelthilfe ukázali, že zo 75 testovaných áut spĺňali emisné normy len štyri.

Negatívnym víťazom testu bolo Audi A8 L 4.2 TDI, ktoré prekonalo limit na oxidy dusíka takmer 18-krát. Medzi najhoršími sa umiestnili aj vozidlá značiek Volvo, Fiat, Renault, Mercedes či Landrover.

Diesle znečisťujú

Znečistenie ovzdušia, predovšetkým v mestách pritom nie je okrajový problém. Podľa vedeckých odhadov zomrie predčasne na jeho následky v Európe ročne 430-tisíc ľudí. Na Slovensku je to vyše šesťtisíc našich občanov.

Dieselové vozidlá sú pritom jedným z hlavných zdrojov tohto znečistenia. Aj preto EÚ postupne sprísňuje emisné normy. Presne tie, ktoré výrobcovia áut nedodržiavajú.

SkryťVypnúť reklamu

Preto sa v posledných dvoch rokoch zvyšuje nielen tlak na výrobcov áut, aby urobili nápravu. Mestá Stuttgart, ale aj celé krajiny ako Británia či Francúzsko, prichádzajú s plánmi na zákaz dieselových vozidiel. Nie ich predaja, ale zákaz prevádzky.

V Nemecku klesol predaj dieselových vozidiel za posledný rok o viac ako 10 percent. Na Slovensku je ticho.

Bratislava podpísala napriek kritickým hlasom verejnosti zmluvu na veľký nákup dieselových autobusov. Kritici Integrovaného programu na zlepšenie kvality ovzdušia, ktoré musia vypracovať jednotlivé regióny, v Bratislave už podali žalobu, pretože je podľa nich vypracovaný v rozpore tak so slovenskou, ako aj európskou legislatívou.

Problém sa netýka len Nemecka

Záverom Diesel Summitu bol záväzok upraviť softvér vo viac ako piatich miliónoch vozidlách. V Nemecku. Nie v iných krajinách. Pritom tento problém sa týka celej Európy a je väčší než nový softvér.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom C4ZNH na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  2. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  6. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  7. Steny neklamú. Čo vám praskliny hovoria o stave domu?
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  2. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  3. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  6. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  7. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  8. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 19 100
  2. Steny neklamú. Čo vám praskliny hovoria o stave domu? 7 451
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 4 985
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 689
  5. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 4 150
  6. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 460
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 2 648
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 2 182
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Gólová radosť slovenských futbalistov po góle na 2:0 v úvodnom kvalifikačnom zápase na MS 2026 A-skupiny Slovensko - Nemecko.

Slovensko zdolalo Nemecko v kvalifikácii na MS vo futbale 2026. Pozrite si priebeh, výsledok a góly zápasu.


a 1 ďalší 48
Slovenský premiér Robert Fico a ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

V Užhorode sa stretne s Robertom Ficom.


a 1 ďalší 89
Naľavo J. Banáš, napravo od premiéra ďalší dvaja laureáti.

Banáša evidovala ŠtB ako svojho agenta.


104
V prvý školský deň sa Robert Fico nezdravil so slovenkými školákmi, prijímal kyticu od čínskeho dievčatka na červenom koberci v Pekingu.

Fico je ochotný za svoje prežitie zaplatiť aj Slovenskou akadémiou vied.


47

Neprehliadnite tiež

V prvý školský deň odletel Robert Fico do Číny.

Vzťah s Čínou má svoje riziká.


Miriam Lexmann 3
Čínsky prezident Si Ťin-pching sa ukazuje ako silný svetový líder. Čína však prirýchlo starne.

Na Čínu dopadajú tiene budúcnosti.


Nancy Qian

Kreslí Mikuláš Sliacky.


1

Cecília: Pardon, dala som sa uniesť.


a 1 ďalší 5
  1. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog
  2. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  3. Miro Jankes: Oneskorený augustový výber 2025
  4. Radoslav Medzihradský: Kamaráti a cudzí politici
  5. Štefan Šturdzík: Weiss ml. - miesto trestu odmena . Takto sa nikdy nepoučí.
  6. Ján Valchár: Čerpacia ex-stanica vlastnená mafiou
  7. Zuzana Kučminová: Modriny na duši - Cesta k odchodu
  8. Simona Šramová: Prečo sa žena z humanitných vied púšťa do sveta umelej inteligencie
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 16 983
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 16 028
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 266
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 12 062
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 10 572
  6. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 9 006
  7. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 214
  8. Ivan Mlynár: Žiadať od komunistu Fica, aby povedal o SNP pravdu – misia imposibilná. 6 164
  1. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  2. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  3. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  4. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
  5. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  6. Radko Mačuha: Hory majú oči.
  7. Marcel Rebro: Fico v Pekingu: Európsky exot na Putinovej prehliadke
  8. Radko Mačuha: Podať si ruku s Putinom, nieje žiadne umenie.
SkryťZatvoriť reklamu