POSTREH MATÚŠA RITOMSKÉHO

Korporácie chcú meniť svet. Uveríme im?

Google vo svojom stanovisku k prepusteniu zamestnanca uviedol, že kultúra otvorenosti a presadzovania rodovej rovnosti robí firmu úspešnejšou.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR/AP)

Autor je umelec a publicista

Cez víkend sa na verejnosť dostal dokument zamestnanca Google, ktorý kritizuje údajne prehnané presadzovanie kultúry rovnosti medzi mužmi a ženami.

James Damore, softvérový inžinier, ktorý text publikoval, argumentoval napríklad tým, že medzi mužmi a ženami existujú biologicky dané odlišnosti a tie prirodzene spôsobujú, že na niektorých pozíciách je zamestnaných viac mužov ako žien a naopak.

Ľudské práva, otvorená spoločnosť, podpora rozmanitosti a inklúzie nemusia byť vždy tým najlepším biznis modelom. Môže prísť okamih, keď bude potrebné tieto hodnoty obhájiť aj za cenu straty zisku.

Tiež uviedol, že Google v skutočnosti potláča ideovú rôznorodosť tým, že diskriminuje konzervatívne pohľady na svet.

Hneď na druhý deň sa v médiách objavila reakcia vedenia Google, v ktorej sa firma dištancovala od názorov svojho zamestnanca a na ďalší deň prenikla správa o tom, že zamestnanec bol z firmy prepustený s odôvodnením, že porušil kódex firmy. Prípad vyvolal búrlivú diskusiu, venovali sa mu takmer všetky svetové médiá.

Samotná diskusia je nepochybne zaujímavá, rovnako zaujímavý je však fakt, aký spoločenský presah majú interné záležitosti istej súkromnej spoločnosti.

Ide o ďalší dôkaz toho, že svetové technologické firmy už nie sú iba subjekty, ktorých jediným cieľom je podnikateľský úspech. Na ich čele často stoja vizionári, ktorí čoraz menej hovoria o svojich ziskoch a čoraz častejšie o svojich plánoch ako zmeniť svet.

Elon Musk vzhliada k Marsu a v jeho osídlení vidí budúcnosť ľudstva, Google okrem iného investuje do výskumu, ktorého cieľom je spomaliť alebo úplne zastaviť starnutie, zakladateľ Facebooku Zuckenberg uverejnil manifest, v ktorom vyjadril ambície spoločnosti stať sa svetovým sociálnym inovátorom.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4ZUE na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4ZUE na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Alarica – new business project in the market of shoes
  5. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  9. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  10. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 640
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 188
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 367
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 119
  5. Kam do tepla v januári? 1 788
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 528
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 404
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 322
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 857

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

SVET

Nemeckí socialisti tesne odhlasovali koalíciu s Merkelovou

Vláda môže vzniknúť na Veľkú noc.

Neprehliadnite tiež

ŠTĹPČEK PETRA SCHUTZA

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu. Okrem prokuratúry, samozrejme.

AUTORSKÁ STRANA PETRA ŠABATU

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

Čo sa šepká v zákulisí (Vico)

Karikatúra Fedora Vica na pondelok.

KOMENTÁR TOMA NICHOLSONA

O Navaľnom nech rozhodnú Rusi

Ak chce ruský volič Putina, demokratický Západ by toto rozhodnutie nemal spochybňovať.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Štefunkov test politických zákonitostí

Z pohľadu politického marketingu to vyzerá, ako keby progresívci cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.