Autor je filmový kritik a teoretik
Vznik kinematografie poháňala ľudská túžba zachytiť realitu v pohybe. Táto myšlienka sa dá dokumentovať už na jaskynných maľbách v Altamire, ktoré zobrazujú rozfázovaný pohyb lovu akéhosi paleobizóna alebo fázy tanca na maľovaných vázach z obdobia klasického Grécka.
V roku 1872 (teda 23 rokov pred oficiálnym dátumom vzniku kinematografie) sa zrodil nápad zaznamenať skutočný pohyb objektívne.
“Celý pokus trval skoro päť rokov. Neustále sa vyskytovali problémy – okrem iného aj silné šnúry, ktoré sa netrhali a kone tak zvalili kabíny, prístroje aj fotografov.
„
Kalifornský železničný magnát Leland Stanford sa rozhodol, že zistí, ako sa správa a pohybuje dostihový kôň pri cvale. Takýto pohyb je voľným okom nezachytiteľný a jeho popis či znázorňovanie vzbudzovalo vtedy naozaj veľa diskusií, zvlášť medzi výtvarníkmi, ale aj biológmi.
Problémom bolo, či existuje pri cvale koňa moment, keď má všetky kopytá vo vzduchu alebo aspoň jedno kopyto je vždy v kontakte so zemou.