"Vy ešte stále robíte na kostole?"
"Stále."
"Však už musí byť celkom nový!"
"Ale kdeže."
"Koľko ešte?"
"Ešte 25 mesiacov sústredenej roboty."
"A potom bude nový?"
"Nie, potom bude ešte starší."
I.
Už od roku 2002 sa v krčme v Ratkovskom Bystrom pýtajú. Keď reštaurátori Tomáš Székely a dvaja Petrovia - Mlich a Mezei - pijú pivo v miestnej krčme. S prestávkami robia na odkrývaní gotických fresiek.
Kostol v Rákoši je pokrytý maľbami z 13.storočia, ďalšou vrtsvou renesančnej maľovky, potom zabielený z čias reformácie, v baroku pristavili zvonicu. A v minulom storočí už len rozvodnú skriňu zo sivých tehál, ktorá sa tlačí do záberu.
"Toto je luxusná svätica." Tomáš Székely ukazuje na maľbu. Nazýva ju Barborkou. Jej vyobrazenie možno nájsť na viacerých miestach v tomto kraji, no táto rákošská je snáď najpôvabnejšia. Časť kostola za oltárom je už zrenovovaná, na zvyšku sa ďalej pracuje. Jedna stena zostáva ešte zabielená a iba sondy naznačujú, že pod maľovkou by ešte mohlo čosi byť.
Spod bieleho náteru pod úderom kladivka sa ukázala vrstva červenej farby. Oblúky a špic. "Pozrite sa sem!" Tomáš čupí na hornej prekládke lešenia až takmer pri strope kostola. Myslel si, že nič nenájde. Zdalo sa, že na tejto stene už nič nie je. Len súvislá staroružová renesačná maľovka. A predsa.
Opakuje sa tu motív, aký vidíme aj v apside. Akýsi pás. No nezdá sa, že objavia ďalšie postavy.
II.
Na severnej stene po boku víťazného oblúku je krásna panenka Mária. Aj tento motív Márie ochrankyne, keď otvára plášť, pod ktorý sa tlačia ľudkovia, možno vidieť aj v iných kostoloch na okolí. Peter Mezei prejde špongiou po maľovke, vtedy sa ukážu farby. Jasné a svieže. Akoby to včera dokončili. Farba je sýta, dokonca sa leskne ako povrch glazovaného džbánu.

Túto techniku používali v gotike, do Rákoša prišla s talianskymi majstrami. Najprv sa natiahne na omietku mokrá vrstva v rozmere obdĺžnika, do ktorého sa maľuje. Priamo do mokrej omietky ide žiarivá žltá, červená, pistáciová ako na domoch v osadách. Vápenná voda skryštalizuje na povrchu ako v jaskyni a vytvorí hladkú maľovku. Podobný umývateľnej maľovke na chodbách škôl a nemocníc.
Tie čierne časti ale nie sú farba. To je čmud zo sviečok, ktovie ako boli uchytené. Do suchej omietky sa ďalej maľovali ornamenty. Napríklad na rúcha svätcov sa otláčajú ľalie čímsi, čo necháva stopu ako pečiatky zo zemiakov.